Användarprofil Paul Karlsson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Paul Karlsson

Den femte vågen

Annorlunda och bra scifi postapokalyptiskt äventyr

9 augusti 2015

Nu har jag slutligen läst ut boken "Den Femte Vågen" vilket har tagit lång tid eftersom jag inte direkt har varit inne i någon läs period. Men nu är jag klar så att jag med denna recension kan tala om vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

Cassie har överlevt de fyra första vågorna av en utomjordisk attack och flyr nu undan de andra. De andra som dödade hennes mamma, mördade hennes pappa och kidnappade hennes lillebror. De andra som slagit ut över 99 procent av jordens befolkning. De andra som både ser ut och beter sig precis som människor men är något helt annat. Hur utrotar man alla människor? Man berövar dem deras mänsklighet. Man stjäl deras tillit och lämnar dem ensamma, splittrade och svaga. Det är vad Cassie har lärt sig. Att ensam är man stark. Ensam är enda chansen till överlevnad.

Eftersom jag inte var inne i en läsperiod då jag tog mig an den här boken så gick det väldigt segt eftersom jag var lite omotiverad. Handlingen är dessutom uppdelad i olika delar där olika personers levnadsöden efter de fyra vågorna av rymdinvasion har brutit ut berättas. Då jag inte var i en motiverad läsperiod så var det lite svårt att hålla reda på alla namn på karaktärerna i de olika episoderna av boken. Men när jag sedan till slut började närma mig slutet av boken så föll allt på plats och det gick inte att lägga ifrån sig boken. Då var allt det jag upplevde som osammanhängande sammanvävt så att det var lätt att hänga med.

Det blev väldigt spännande då man fick följa Cassies kamp för att överleva på egen hand i ett postapokalyptiskt samhälle där man inte kan lita på någon och nu när jag läst ut boken har jag förstått helheten i storyn. Jag gillar verkligen den annorlunda skildringen av utomjordingar som den här boken levererar. Att det inte är traditionella elaka gröna gubbar som utrotar befolkningen. Det temat i kombination med något som liknar "Hunger Games" eller "Divergent" trilogin funkar riktigt bra.

Jag kan starkt rekommendera boken om man gillar den där typen av böcker som har blivit vanlig i ungdomsbok genren. Postapokalyptiska äventyr där en stark kvinna har huvudrollen. Och precis som andra böcker i den här kategorin så är det första delen i en trilogi och den här första delen filmatiseras just nu med "Kick-Ass"-stjärnan Chloë Grace Moretz i huvudrollen som Cassie. En fyra av fem möjliga ger jag boken "Den Femte Vågen" i betyg.

Robin Williams : när skratten har tystnat

Ett komplement om man har förkunskaper.

9 augusti 2015

En ganska bra biografi för en beundrare av Robin Williams. Men bara om man har förkunskaper och har sett hans filmer. För sluten på hans filmer avslöjas ibland i boken. Men har man förkunskaperna om den legendariska komikern, skådespelaren och människa Robin Williams så kan biografin vara ett trevligt komplement. Men den kan inte rekommenderas för den som vill ha svar på varför han dog. För den saken sker det bara spekulationer kring. Men som en dokumentation av hans karriär är boken bra. Men själv saknar jag mer personligt berättande. Hur Robin var på inspelningarna av de produktioner han var med i osv. Hade varit intressantast att läsa något som han själv eller någon anhörig har skrivit. Men som sagt vill man komplettera kunskaperna kring hans karriär så kan boken rekommenderas.

Jim Carrey: The Joker is Wild

En väldigt intressant biografi!

27 september 2002

Jag läste för ett tag sedan "The joker is wild". Den gav en väldigt ofattande inblick i Jim Carreys liv. Man får följa hans fattiga och mycket svåra barndom och dessutom hans klättring på karriärsstegen. Det är första gången jag har läst en riktigt bra biografi. En biografi om en människa som tar sig upp ifrån botten. Man blir väldigt snabbt fänglsad av boken och vill hela tiden veta vad som skall hända i ett senare skede. Efter att ha läst boken ser man på Jim Carrey med helt andra ögon. Boken får en att både skratta och gråta. Jag kan starkt rekommendera den.