Användarprofil Lollos bokhörna / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Lollos bokhörna

Antal betyg: 107
Antal recensioner: 104

Det första chiffret

Kvinnor för rikets säkerhet!

1 maj 2019

"Det första chiffret" av Denise Rudberg är en roman där vi förs tillbaka till 1940-talets Sverige. Världen är i krig och Sverige upplever ett hot från Tyskland och Nazisterna. Boken handlar om tre starka och modiga kvinnor som förs samman genom sin förmåga att se mönster och koder för att genom signalspaning knäcka nazisternas kod. I boken får man växelvis följa Signe, Elisabeth och Iris, hur deras är och hur deras liv flätas samman genom att de blir utvalda av regeringen för att göra ett jobb.

Jag har läst det mesta som Denise Rudberg har skrivit allt från chic-lit, hennes elegant crime serie och hennes ungdomsböcker. Jag älskar hennes böcker! Men detta är bättre, en historisk roman där fokus ligger på kvinnor och deras öden. Denise är skicklig på att beskriva tidens anda, hur livet var under 1940-talet med alla de faror och oron som fanns och att leva med ransoneringskuponger när man skulle handla. Hon är väldigt bra på att fånga språket och miljöerna som är typiska för tiden. Det var inte en lätt tid att leva och inte en lätt tid för kvinnor att leva i. Jag tycker att det är underbart att få läsa en roman som handlar om just starka kvinnor, som tar för sig, som uppskattas och som säger ifrån mot männen.

Denise har en förbaskat bra historia som hon berättar för oss! Jag tycker att hon skriver väldigt målande och beskrivande och det gör att jag kan se historien framför mig, se miljöerna och människorna. Det är en lätt bok att läsa, sidorna flyger fram och boken är svår att lägga ifrån sig. Dessutom slutar boken med en rejäl cliffhanger, så jag hoppas verkligen att bok nummer två kommer snart!

Denise har lyckats än en gång, det här är hennes bästa bok

Hon som var jag : en memoar om Alzheimer

Öppen och ärlig skildring

11 april 2019

"Hon som var jag" av Wendy Michell är en väldigt öppen och ärlig bok om alzheimers. Wendy fick själv diagnosen när hon var 58 år och i boken får vi följa hennes resa, hennes tankar, hennes rädslor och hur hon hittar strategier för att kunna leva ett så normalt liv som möjligt. Det är en bok som väcker tankar och funderingar. En bok jag tror att fler skulle läsa, då den ger en ökad förståelse för sjukdomen och dess biverkningar. #honsomvarjag är välskriven och lätt att läsa och ta till sig. Jag blir berörd av boken och den är svår att släppa. Dessutom, kolla in omslaget! 😍 Hur vackert är inte det?! Boken rekommenderar jag varmt!

Familjereceptet

En bok du inte vill missa!

30 mars 2019

Vilka pärla "Familjereceptet" av #veronicahenry är! 😍📚 Boken är lika bra som omslaget är vackert. En fascinerande historia spelas upp framför mig som vävs ihop av både nutid och tiden för andra världskriget. Boken är väldigt lätt att komma in i och det är definitivt en bladvändare! Jag har inte läst något av Veronica Henry förut, men jag är glad att det släpps två till böcker av henne inom en snar framtid. En varm, tänkvärd, sorglig, mysig och bra bok! Rekommenderas varmt! Betyg: En klar fullpott!

Döden under ytan

Bra spänningsroman!

1 juli 2019

"Döden under utan" av Anne-Marie Schjetlein är en bok jag inte kunde lägga ifrån mig. Det gick inte alls. Jag behövde läsa och läsa och läsa lite till. Jag behövde få veta hur det skulle gå. För boken är spännande. Och oförutsägbar.

Det här är den fjärde delen om kirurgen Andreas som arbetar på ett sjukhus i Halmstad. Jag har inte läst de tre andra delarna, men det måste jag nu. Anne-Marie är bra på att skriva fängslande! Bra uppbyggd story med oväntade vändningar.
Det är en bok om livspussel, familj, relationer, kärlek, mörka familjehemligheter och ond bråd död. "Döden under ytan" är en spänningsroman som jag inte kommer att glömma i första taget. Läs för sjutton!

Ett enklare liv

Feelgood ut i fingerspetsarna!

18 juni 2019

"Ett enklare liv" av Anna Fredriksson handlar om Sally som äntligen öppnat sitt pensionat. Hon tvingas dock inse att det kanske är svårare än vad hon trott att driva en sådan verksamhet. Samtidigt saknar hon sin mamma Vanja som övergav henne vid tre års ålder. Kan de bli sams igen? Kan Sally förlåta?

Jag har läst alla böcker som @annafredriksson66 har skrivit och den här är en av hennes bästa. Anna kan konsten att beskriva ett vardagsliv på ett sätt som gör att jag bara vill läsa vidare. Bokens tre huvudkaraktärer är alla starka kvinnor som behöver varandra för att kunna förlåta varandra och leva tillsammans. Anna skriver så levande, det känns så nära och personligt och det är så bra! Hon har dessutom ett bra tempo i berättelsen och små cliffhangers som gör att jag gärna vill läsa del tre i trilogin nu, helst igår!

Boken är feelgood ut i fingerspetsarna och en klockren bok för hängmattan eller solstolen i sommar! Läs för sjutton!!

Våga vara rädd : en bok om utmattningssyndrom

Läsvärd!

8 juni 2019

"Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom" av Emma Holmgren är en väldigt bra, den är öppen och ärlig och tyvärr ständigt aktuell. Den ger en inblick i hur det är att leva med utmattning och att det går att komma vidare. Men det tar tid! Lång tid.

Boken "Våga vara rädd" är väldigt välskriven och både lätt och svår att läsa. Ska du bara läsa en bok om utmattningssyndrom tycker jag att du ska läsa denna. Både om du är själv drabbad eller om du är anhörig.
Emmas bok är en bok jag önskade att någon hade satt i mina händer när jag i oktober 2017 kom från mitt första besök hos företagshälsovården. Dit kom jag för att jag ständigt hade panikångestattacker på jobbet och hemma. Jag grät ofta, var väldigt trött och kunde knappt koncentrera mig. Jag nickar igenkännande när jag läser boken. Mycket av det som står där kan jag relatera till. Jag hade tur och fick hjälp innan det blev för allvarligt och för ett par veckor sedan hade jag mitt sista samtal med min terapeut. Mycket har hänt och jag mår bra.

Jag blev väldigt berörd av boken! Kommer att återkomma till den många gånger.

Svarta näckrosor

Spännande bladvändare!

7 april 2019

Det här är en bok du inte får missa! "Svarta näckrosor" av Michel Bussi. Det är En spännande historia som spelas upp framför mina ögon. En konstintresserad man hittas död i den franska byn Giverny och tre kvinnor visar sig på olika sätt vara involverade i hans död. Som med Michels förra bok måste man vara koncentrerad när man läser då det är många personer involverade. Det händer mycket och boken är spännande från första stund. Jag uppskattar författarens språk väldigt mycket då det är gestaltande och mycket målande. Jag hade svårt att släppa boken ifrån mig. Alla händelser vävs ihop och det finns en grymt intressant och spännande twist i handlingen. "Svarta näckrosor" är mycket bättre än hans föregående bok "Trollsländan". Rekommenderas!

Älskar, älskar inte

Mysig feelgood med mycket värme och kärlek

26 januari 2019

"Älskar, älskar inte" av Eleonor Sager är en fängslande historia. Vilken debut! Historien om de båda systrarna Emilia och Madelen är väldigt bra, jag vill bara läsa några sidor till samtidigt som jag inte vill att boken ska ta slut. I boken får relationerna ta stor plats och Eleonor lyckas verkligen att skriva dessa levande. Jag som läsare kan leva mig in i boken och se personerna framför mig, jag kan leva mig in i hur de känner. "Älskar, älskar inte är en bok om kärlek, vänskap, systerskap och att ta reda på vad man vill med sitt liv. Boken är väldigt mycket feelgood, väldigt mycket värme och kärlek och jag önskar att det fanns fler delar skrivna om systrarna Lind! Längtar efter nästa del! Rekommenderas varmt!

TigerLily : tidig vårblomning

En fin och speciell bok!

15 augusti 2019

Det här är ingen vanlig bok. Det är en fin och speciell bok som är fylld av humor. Boken handlar om Tiger Lily som lever ett snabbt liv i New York men som någonstans börjar känna att det är något som fattas. Hon börjar ställa sig frågan, är det verkligen det här som är det viktiga i livet?

Språket i boken är bra även om det tog mig ett tag att hitta flytet i läsningen då det känns som texten hoppar fram. Iren lyckas med miljöbeskrivningarna och förmedla hur livet är runt Tiger Lily. Alla små saker i vår vardag kan bli till en stor våg av intryck som vi inte alltid vet vad vi ska göra med och inte alltid mår bra av.

Vi mår alla bra av att stanna upp och bara vara i nuet! Att inte bara rusa på och ta nästa steg. Kanske borde vi bara stå still och faktiskt njuta av det vi har lite mer!