Användarprofil Lollos bokhörna / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Lollos bokhörna

Antal betyg: 324
Antal recensioner: 321

Livet på landet enligt Sophie Manie

Pärla till bok!

8 mars 2019

Det här är en pärla till bok! "Livet på landet enligt Sophie Manie" är en feelgoodbok av rang med många underbara rader som jag kan relatera till, känna igen mig i. Jag gillar Sophie, hon är spontan och vill mycket. Ibland kanske för mycket. I denna får vi möta en bräcklig Sophie, som kämpar för att hålla sig uppe, men lyckas med hjälp av familj och vänner. #lindanetsman har ett målande språk, jag dras med i historien och det är lätt att leva sig in i handlingen. Skrattar och fäller även en tår. Tycker om den! Jag längtar redan efter nästa del!

Brevet till Alice

Lyckad debut!

8 mars 2019

"Brevet till Alice" är en bok jag inte kunde släppa. Började läsa när vi lämnade huset för att ta oss mot Sälen och slutade läsa när vi några timmar senare närmade oss vår destination. Jag försvann in i historien om Alice och Nahid och ville inte att historien skulle ta slut. Det är en historia om kärlek, om vänskap, mod, rädsla och längtan. En historia att försvinna in i. Boken är lättläst och välskriven. Jag känner både för Alice och för Nahid. Båda har förlorat någon som de står nära. Malin skriver målande och man kommer nära karaktärerna. Det är bokens styrka! Väldigt lyckad debut av Malin Letser och jag ser fram emot fler böcker av henne. Jag tyckte om den här boken!

Vit krypta

Spänning in i det sista!

8 mars 2019

Oj vilken bok! Vit krypta är en grym thriller om sekter, om svek, vänskap, maktlöshet och makt. Det är en bok om att syskonkärlek kan vara starkare än allt. Det är en förbannat spännande bok helt enkelt. Mariette Lindstein är väldigt bra på att skriva om sekter och att skriva målande och beskrivande. Grymt imponerad. Boken är en bladvändare! Läs! Ser fram emot del 2 som kommer i år!

Floden

Floden fångar mig!

17 januari 2019

"Floden" av Markus Lutteman är en väldigt speciell bok. Jag hade nog inte valt att läsa en surrealistisk och dystopisk bok om det inte var så att jag hade fått finpost från Bookmark förlag Boken är egentligen utanför min comfortzon, men jag är så glad att jag läste den! Historien fångar mig och speciellt de existentiella, stora frågorna. Frågorna vi alla har på ett eller annat sätt. Jag gillade den här boken skarpt och jag gillar hur Markus Lutteman skriver. Boken är en resa mellan verklighet och fantasi och jag undrar om huvudkaraktären bara drömmer? Eller är allt riktigt? Är det verkligt? Bra bok!

Helt nära någon

Charmig!

10 januari 2019

"Helt nära någon" av Emma Hörberg är en bok om kärlek på äldre dar. Det är en mysig, lättläst bok. Emma skriver bra och det är lätt att ta till sig boken! Charmig feelgood! Värd att läsa!

Bettys val

Underbar bok!

19 november 2018

En riktig bra feelgoodbok som är lätt att ta till sig. Den är lättläst och välskriven! Rekommenderas varmt till alla som älskar feelgood!

Du går inte ensam

Inte den bästa boken i serien. Tunn story. Känner mig...

19 juni 2013

Inte den bästa boken i serien. Tunn story. Känner mig bortskämd med bra böcker från Mari, men den här lämnade inget bestående avtryck

Lyckan kommer, lyckan går

Härlig och bra feelgood!

26 april 2020

Det här är den andra delen om systrarna Lind och en bok jag längtat efter sedan jag läste ut den första.

Madelen är i denna del gravid och borde sväva på rosa moln, men någonting är galet. Storasyster Emilia längtar efter barn men är fortfarande singel. Hur svårt ska det vara att träffa någon som hon vill bilda familj med?
Det här är feelgood, det är kärlek och konflikter. Det är vänskap och missförstånd. Det är vardagliga bekymmer och situationer som man som läsare kan känna igen sig i, kanske relatera till.
De båda systrarna är ganska olika men lätta att tycka om och vi får följa bådas perspektiv i boken. "Lyckan kommer, lyckan går" är en välskriven, mysig, rolig, romantisk, lite sorglig och bra bok. Den har en bra handling och bra miljö och personbeskrivningar. Boken är lätt att läsa och jag slukar den, vill inte släppa eller att den ska ta slut. Jag vill läsa mer om systrarna Madelen och Emilia för jag är inte klar med dem!

Stjärnstenen

Spännande fortsättning!

26 april 2020

Berättelsen handlar om Anneli som tillsammans med sin lillebror förs till landet Aicha av en mäktig trollkarl. Där, i Aicha pågår en kamp mellan de goda trollkarlarna och det onda. Där dras syskonen in i kampen och det visar sig att Anneli har speciella egenskaper.

Det är en spännande berättelse som jag får läsa som handlar om vänskap och utmaningar. Det är en fantasifull värld, en värld med magi, trollkarlar, drakar och andra varelser. Språket är målande och jag har lätt att föreställa mig det som händer. En bra berättelse, det är underhållande läsning. Det enda jag har att invända mot är att berättelsen känns lite lång, vissa partier hade kunnat kortas av men boken är läsvärd! Det är en fängslande värld vi får uppleva tillsammans med syskonen!