Användarprofil Ann-Kristine / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Ann-Kristine (Helsingborg)

Antal betyg: 52
Antal recensioner: 48

Rotvälta

Mycket bra

28 oktober 2020

TA är en mina stora favoriter och hon levererar alltid. Substans, bra språk och speciella karaktärer - mycket bra! Tyvärr gillar jag inte valet av inläsare - alldeles för "speedad" och ingen känsla för den speciella miljön. Med tanke på platserna där boken utspelar sig skulle det vara t ex Lo Kauppi som är suverän på att gestalta den norrländska känslan.

Vänförfrågan

Tonårsbok?

20 december 2018

Trodde att temat med tanke på Facebook och alla andra sociala medier att storyn kunde vara spännande. Tyvärr var behållningen ganska medioker pga "tonårstemat" och dessutom lite seg. Vad gäller översättningen finns det en del att önska. Inläsningen bidrog också tyvärr till "fjortiskänslan" med den enerverande läspningen. Förmodligen en bättre bok att läsa än att lyssna på.

Vinterland

Lysande

19 januari 2021

Det är inte ofta man råkar på en sådan här pärla! Rent språkmässigt, karaktärerna och innehåll/story så håller denna bok hög klass men stor trovärdighet. Längtar redan efter del 2! En bidragande orsak till upplevelsen är Niklas Falk - han är så otroligt bra. Hans inlevelse, förmågan att nyansera sitt utryck är bara så bra - mycket tack vare att han inte tar med sig "Dramatentonen" i sitt inläsande. Han är absolut en av de allra bästa!

Mittvatten

Mästare

31 augusti 2018

Aldrig besviken när det gäller Arne Dahl! Han har en enastående förmåga att fängsla med sin kunskap och sina intriger! Måtte han aldrig sluta skriva!

De vänsterhäntas förening

Underhållande

16 augusti 2018

Som vanligt blir man så otroligt glad av Nessers böcker! Vilka historier han får ihop med osannolika namn och karaktärer. Språket och humorn är verkligen en källa till glädje! Hade helst hört honom läsa in boken själv - hans dialekt är lika härlig som resten! Men Reine gör ett jättebra jobb...

En främling knackar på din dörr : och två andra brot...

Underhållande

27 september 2022

Nesser är en av mina absoluta favoriter och jag njuter till fullo av hans ibland tokiga historier men framförallt av hans språk och härliga humor. Den versionen med tre inläsare begränsade mig dock (hade föredragit hans egen) och kunde tyvärr endast lyssna på 2 av 3. MT är en inläsare jag inte klarar av och alltid väljer bort!

Städerskan

Superfin bok

31 maj 2022

En mycket fin bok med en underbar huvudperson som med sin personlighet präglar hela innehållet. Förr i tiden hade man säkert givit henne stämpeln som "lite eljest" och idag förmodligen någon av de mycket vanliga neuropsykiatriska diagnoserna. Men hennes sätt att vara och se på sin omvärld är så charmigt. Inläsningen är briljant - valet kunde inte varit bättre och det är tyvärr alldeles för sällan det betyget kan sättas! Fantastiskt fint skildrat!

Satanskäftarna

Omöjlig

10 april 2022

Dags att säga farväl till Malin Fors efter tre försök att lyssna färdigt! Hennes fortsatta drog- och kärleksproblem känns uttjatat! Efter så många böcker känns det helt utvattnat och dessutom obehaglig med dessa hemska och gränslösa brott. Vår tids vidriga verklighet räcker mer än väl och behöver inte förstärkas genom ännu värre händelser i mitt val av litteratur.
Oh, vad jag saknar Torsten Wahlund som inläsare (av de första böckerna). Den här stressade och onyanserade inläsningen är helt omöjlig att stå ut med! Varför deltar inte författarna mer av valet av inläsare? Då skulle många säkerligen sälja fler böcker! Trist att även återigen behöva välja bort en bok pga inläsare vilket tyvärr är alldeles för vanligt!

En god man

För lång

5 februari 2022

Uppskattar Karin W:s böcker med den kunskap hon har och kan förmedla. Trevligt att återse hennes karaktärer men den här känns väldigt detaljerad, seg och därmed alldeles för lång! Ett märkligt inslag är så mycket info om alla bostadsområden och dess bebyggelse i Lund - som om hon gör reklam för staden. Lund är en fin stad men kanske för mycket om den i det här sammanhanget! Temat lite obehagligt men ständigt aktuellt.