Antal recensioner: 7

En skickligt skriven bok om det Japan som en gång var....

24 augusti 2013

En skickligt skriven bok om det Japan som en gång var. Utmärkta person- och miljöskildringar, med kulturskildringar som berör. Ändå är den lättläst och allmängiltig fast det är en svunnen tid.

Förlåtelsen

Generationsroman

1 maj 2014

Detta är en generationsromarn med början vid andra världskrigets utbrott. Om man utgår ifrån den senare delens huvudperson, Helena, är det främst hennes farföräldrar och deras tvillingpojkar som skildras i den första delen. Den delen av boken är mycket skickligt skildrat. I synnerhet relationen mellan farföräldrarna. Men också skildringen av hur kriget påverkade människorna. Senare delen handlar om Helenas liv och på vad sätt det tidigare skeendena påverkar henne och hennes egen relation till sina föräldrar och sin egen dotter. I slutet av boken kommer det till en uppgörelse mellan mor och dotter. Denna uppgörelse får Helena att finna ett vidare perspektiv i livet och även till sitt förhållande till sina förädrar. Det är en psykologisk trovärdig roman med många överraskningseffekter, klart läsvärd.

Mordbyn

Kusligt stämningsfull

1 maj 2014

Andrea Maria Schenkels romandebut Mord i byn är en väldigt ovanlig bok. Redan från början kommer man in i en slags undergångsstämning, en känsla av annalkande katastrof. Detta sinnestillstång håller hela vägen med en mässande ödesmättad ton. Den griper verkligen tag i en. Själva intrigen är inte särskilt märklig, men jag tror inte att det heller än meningen. Jag tror dock inte att alla kan ta till sig denna bok, den är på sitt egenartade sätt inte helt lättillgänglig. För min del blev jag helt absorberad av själva atomsfären i denna hyperintressanta bok. Även personskildringen, som är mycket bra, varslar om förutbestämda skeenden. Rekommenderas till dem som söker något utöver vanliga deckare och spänningsromaner.

För hennes eget bästa

Om en flickas vilja till eget liv

1 maj 2014

För hennes eget bästa är Elizabeth Georges femte bok om Lynley och Havers arbetssätt för att lösa knepiga mordgåtor. Bokens skildrar ett underliggande problem mellan en viljestark far och hans dotter. Dottern är handikappad (döv), men fader vill till varje pris få dotter att uppträda som om hon vore "normal".
Dottern vill å andra sidan får vara den hon är, men går i sitt trots mot fadren till, skall det via sig, livsfarlig överdrift. Det är ett spännande psykologisk drama, med flera mångfacetterade personligheter. Rekommenderas varmt!

Det mest förbjudna

Jag läste aldrig boken när den kom ut, jag kände inte...

10 december 2013

Jag läste aldrig boken när den kom ut, jag kände inte alls för att ta till mig den då. Nu med lite mer perspektiv på livet, erkänner jag att den har kvaliteter jag nog inte då hade förstått. Thorvalls helt utlämnande sätt att skriva på förefaller inte alls lika skamlig som det hade rykte om sig att vara då, tiden har hunnit ifatt boken. I synnerhet hennes beskrivning av sitt förhållande till sin mor är det nog många lite äldre kvinnor som jag som känner igen sig i. Den är verkligen välskriven.
När boken skrevs var det ett annat, betydligt mindre öppet samhälle än idag. Nu inser man hur modig hon var. De "fatala" sexskildringarna höjer man inte nu ens på ögonbrynen åt. Men visst finns det mycket man kan undra över - inte minst hennes förhållande till sina barn.

Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

Lucy Dillons triologi - Ensamma hjärtan och hemlösa...

10 december 2013

Lucy Dillons triologi - Ensamma hjärtan och hemlösa hundar, Hundar, hus och hjärtans längtan och Och så levde de lyckliga - hör delvis ihop genom att vissa personer återkommer i böckerna. De kan dock mycket väl läsas var för sig. Böckerna är utpräglade good feel-romaner. De har således hög mysfaktor, i synnerhet för oss som älskar hundar. En stunds opretentiös förströelse, men alla behöver vi nog ibland bara få koppla av från vardagsbekymren och ansluta oss till en engelsk landsbygdsidyll med ett liv som kanske inte är helt verklig.

Enzo och konsten att köra fort i regn

Man behöver definitivt inte vara racer/biltokig för...

24 augusti 2013

Man behöver definitivt inte vara racer/biltokig för att ta till sig denna bok. Däremot är det nog en fördel att älska hundar! Det är en varm berättelse om hängivenhet och tro på sin egen förmåga. Men också om mänsklig själviskhet och manupulation. Trots detta en riktig feel-good roman.

Polis

25 juli 2013