Betyg & recensioner av Niklas (Brooklyn)

Antal betyg: 2
Antal recensioner: 2

Musse & Helium. Mysteriet med hålet i väggen

Kluven

12 januari 2021

Skriver under på vad några nedan sagt.

Sonen på 7 år älskar böckerna, illustrationerna är fantastiska, men... historien är lite konstig och långdragen här och var. Nya karaktärer och miljöer introduceras i nästan varje kapitel, och det känns inte riktigt som att storyn förs framåt alla gånger, utan mer i sidled ibland. Några sidospår är rentav konstiga och blir mer av transportsträckor och utfyllnad än något som bidrar till storyn. Både jag och sonen har reagerat på det.

Känns som fem böcker lätt hade kunnat vara tre. Blir det en film av det här nån gång finns det enorm pontential, karaktärerna är färgstarka (om än många).

Musse & Helium. Äventyret i Lindrizia

Rolig med fina illustrationer, men lite långdragen

12 januari 2021

Kluven. Berättelsen i sig är välskriven och spännande, karaktärerna färgstarka, illustrationerna är helt fantastiska och sonen älskar böckerna.

Men... det är också stundtals rätt långa repetitiva transportsträckor i böckerna. I just den här boken får vi tex ta del av två nästan likadana måltider, och det är ganska oklart vad det tillför storyn om nåt alls. Känns lite som utfyllnad, och givet att det är ett antal böcker att köpa blir det en lite knepig eftersmak. Hade vi vetat innan vi började läsa första boken att de inte var fristående utan att historien spänner över samtliga fem (5!) böcker för att komma till slutet av storyn... då vete fasen hur vi hade gjort. Det är också ibland ett udda fokus på skämt om fisar och pruttar. Visst, kul första sju gångerna för en 7-åring, men sen börjar det bli lite enformigt och förutsägbart, för både mig och sonen.

Plus är små snyggt invävda tips i berättelsen om hur man bör bete sig i olika sociala situationer i livet, eller kanske bara varför hundar skäller och att det inte är något vara rädd för.