Användarprofil Carina / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Carina

Antal betyg: 29
Antal recensioner: 13

Jungfrustenen

Ologisk, overklig och banal

8 april 2016

Jag hittade den här boken och uppföljaren, Fossildrottningen, på årets bokrea och tyckte att de lät spännande. Ganska snart började jag reta mig på språket som boken är skriven på, den är dåligt skriven helt enkelt. Strax därefter började jag störa mig på de logiska luckorna. Ett exempel är när Ida, huvudpersonen, blir av med sin mobiltelefon och är hos sin väninna. Plötsligt ringer väninnans mobiltelefon och hon säger något i stil med "Det ringer från din mobil. Det är ett ryskt nummer." Nej. Det kan inte vara ett ryskt nummer som ringer från Idas svenska mobil.

Hela handlingen är overklig. Allt verkar bara flyta på och lösa sig för Ida och hennes sällskap hela tiden, under deras flykt från ryska gangsters genom ett vinter-Sverige. De tömmer ett labb på utrustning och böcker/papper i fyra sopsäckar. Sopsäckar som de sedan, i all hast när de oplanerat behöver fly vidare för att de har blivit upptäckta, lyckas få med sig i småbilar, skotrar och hundslädar när de flyr från Sverige via Finland in i Ryssland. Handlingen utspelar sig som jag nämnde på vintern, men de rör sig helt obehindrat genom norra Sverige, Finland och Ryssland i genomblöta kläder p.g.a. dykningar i fjällälvar utan att förfrysa sig. De blir inte trötta - Idas sällskap kör bil och håller igång fyra dagar i sträck utan att vila - de klarar sig utan mat och de blir framför allt inte utmattade av att ha ansträngt sig till bristningsgränsen.

Det som irriterar mest är att, oavsett hur mycket i skiten de än sitter, så löser sig allt utan några som helst motgångar. Jagade av polisen instängda i en byggnad? Där fanns visst en bakdörr som var obevakad. Eller ett brunnslock där de kan hoppa ner och genom tunnlarna komma undan de som jagar dem. De behöver ta sig ur landet utan att bli upptäckta. De stöter på en främling som tipsar dem om att en viss person, mot betalning, kan smuggla ut dem. Eller någon erbjuder dem skjuts. De har obegränsat med tillgångar, obegränsat med ork och obegränsat med tur. Och allt skrivet på väldigt enkel svenska.

Jag skulle inte köpa den här boken eller uppföljaren, om jag hade vetat att böckerna var så dåligt skrivna.

Daughter of Smoke and Bone

Innehåller allt jag älskar i en bra historia

10 juni 2015

Jag har inte ens läst ut boken, men jag måste recensera den redan nu. Jag älskar den här historien! Boken slukar mig, jag glömmer tid och rum när jag läser den.
En tonårsflicka, Karou, med okänt ursprung och bakgrund har en fosterfamilj bestående av varelser. Hon balanserar sitt mänskliga liv som konststudent i Prag med att resa jorden runt på uppdrag av sin fosterfar, ofta inte helt ofarliga uppdrag. Under ett uppdrag förändras hela hennes tillvaro i och med att hon möter en ängel, och hon får svar på några av sina frågor och funderingar kring sin historia och sin fosterfar.

Laini Taylors beskrivningar av platser, omgivningar och personer är så detaljerad och tydlig att det är lätt att föreställa sig hur det ser ut. Berättelsen är fängslande och fantasifull och jag har inte stött på några passager som känns tråkiga eller som en transportsträcka. Även om det är en ungdomsbok så fungerar den att läsa som vuxen också.
Om du älskar fantasy, sagor och "varelser" så kommer du säkerligen älska den här.

Näktergalen

Gripande skildring av andra världskriget

15 augusti 2019

En otroligt välskriven roman som skildrar två systrars liv under Tysklands ockupation av Frankrike under andra världskriget. Boken skildrar på ett väldigt trovärdigt och målande sätt hur livet kunde se ut för den franska befolkningen under ockupationen och det är svårt att lägga ifrån sig boken, eftersom båda systrarnas öden griper tag i dig som läsare.

A Court of Mist and Fury

Bättre än första boken

9 februari 2017

Den här boken är helt fantastisk, den tar de höga förväntningarna från första boken och överträffar dem. Jag vill inte skriva så mycket om handlingen, men mina sympatier har helt förflyttats, precis som jag gissade att de skulle göra när jag läste första boken.

Intrigerna från första boken tätnar och konflikterna skruvas upp ytterligare, samtidigt som Feyre upptäcker nya förmågor hos sig själv. Hon får dessutom veta att hon är den enda som möjligtvis kan få slut på konflikterna, på grund av sin nyupptäckta förmågor. Boken slutar i en otrolig cliffhanger och jag väntar otåligt på att den tredje boken ska släppas så att jag får veta hur det går.

A Court of Thorns and Roses

Riktigt bra fantasy

9 februari 2017

I en värld som är uppdelad med människor på en sida av muren och älvor på den andra sidan av muren, där invånarna aldrig bör mötas, råkar Feyre döda en förvandlad älva som befinner sig på människosidan av muren. På grund av det tas hon fånge av härskaren över det land som älvan kom ifrån, för att sona det brott som begåtts. För Feyre blir det en förbättring av hennes liv, men oron för familjen som är kvar på andra sidan muren är ständigt närvarande.
På älv-sidan av muren är det stora konflikter mellan härskarna av de olika länderna, och som en följd av detta vilar en förbannelse över den härskare som har tagit Feyre tillfånga.

Boken är otroligt bra skriven och ger liv i hela berättelsen. Människor, omgivningar, känslor och förhållanden är detaljerat beskrivna och gör det lätt att tycka om personerna i boken. Det är många konflikter på flera olika plan, hemligheter och motstridiga känslor. Jag har förstått att boken är skriven för äldre tonåringar men den är så bra skriven att du kan läsa den även som vuxen. Slutet på boken bjöd på en överraskning och även om jag hade en föraning och förhoppning om det som uppföljaren handlar om (A court of mist and fury) när det elementet dök upp i den här boken så var det ändå inte helt väntat. Läs, läs, läs!

Istvillingar

Oengagerande

9 februari 2017

Boken handlar om ett par som ärver ett hus på en isolerad ö i Skottland. Något år tidigare har deras ena tvillingdotter dött i en olycka och som ett resultat är familjen svårt sargad och har även ekonomiska problem. Lösningen blir det här arvet av huset, som ska ena familjen samtidigt som det räddar dem från att bli vräkta.
Problemen fortsätter dock när de kommer till sitt nya hem, den överlevande dottern börjar bete sig underligt och säga att hon är den avlidna tvillingen och parets bekymmer har inte magiskt försvunnit bara för att de flyttade.

Jag kunde inte känna sympati för någon av föräldrarna till tvillingparet, båda var rätt otrevliga eller osympatiska. Det blev också rörigare och rörigare när dottern började påstå att hon var sin döda syster och till slut kändes det som att jag som läsare hade virats upp ett varv för mycket. Handlingen stegras upp mot ett vansinne som slutar i ett crescendo, men det blev ändå en besvikelse. Jag var mest lättad över att slippa familjen när boken var slut.

Angels' Blood

För vampyr- och ängelälskare

9 februari 2017

För mig som älskar böcker om vampyrer och änglar är det här den bästa kombinationen, eftersom det handlar om både och. Det är inget litterärt mästerverk, men för några timmars underhållning duger boken väldigt bra. Den innehåller en del sexuellt språk och ibland kan det balansera på gränsen till Harlequin, men det passerar aldrig den gränsen utan är läsvärt hela tiden.

Boken utspelar sig i en värld där änglar, vampyrer och människor lever sida vid sida. Ärkeänglar har delat upp världen mellan sig och styr de vampyrer som de skapar. Bland människorna finns ett särskilt jägarskrå som håller koll på de vampyrer som olovligt bryter sig loss från sina änglahärskares kontroll. Vissa av dessa jägare, som vår huvudperson Elena är, är födda jägare och har särskilda jägartalanger som "vanliga" människor inte har.

Elena får ett specialuppdrag av ärkeängeln Raphael som styr New York (och hela Nordamerika utgår jag från) att hitta en annan ärkeängel som har börjat bete sig underligt. Det blir en del konflikter mellan Elena och Raphael, eftersom Elena inte har överlevnadsinstinkter nog att förstå hur man bör bete sig mot en ärkeängel. Mycket mer vill jag inte skriva om handlingen, eftersom det känns som att jag avslöjar för mycket då.

För mig var boken en bladvändare och jag hade svårt att lägga ifrån mig den för jag ville "bara läsa en sida till". Jag kommer definitivt att läsa resterande böcker i serien.

Boken är ungefär i samma stil som Kim Harrison's "The Hollows"-serie (fast med mer sexuell anspelning), så gillar du den bokserien så tror jag att du kommer att gilla även den här. Och vice versa.

Prince Lestat

En hygglig avslutning på serien

26 november 2015

När den här boken dök upp, efter att Anne Rice slutade skriva de böcker om vampyrer och andra varelser i början av 2000-talet, var jag lite skeptisk. Jag älskar Anne Rice's Vampire Chronicles och Lives of the Mayfair witches och har slukat de böckerna. Därför var jag osäker på om det här skulle bli ett antiklimax och det dröjde länge innan jag till slut köpte boken.

Precis när jag började läsa var jag lite besviken över att det jag trodde skulle vara en bok om Lestat, visade sig handla om en massa andra individer. Det tog ett tag innan en del av de namn som dök upp som kapitelrubriker gjorde sig påminda hos mig och efter en stund hittade jag den röda tråden. Ju längre in i boken jag kom, desto tydligare blev den röda tråden och när jag väl hade återbekantat mig med de individer som förekom som biroller i tidigare Vampire Chronicles-böcker och hade bekantat mig med nyintroducerade individer så kunde jag knappt lägga ifrån mig boken.

Jag tycker inte att den håller samma höga standard som de tidigare böckerna i serien, det har ju ändå gått många år sedan Anne Rice senast skrev om Lestat och de andra, men det känns som att hela historien har fått ett riktigt slut i och med den här boken. Älskade du Vampire Chronicles så tycker jag att du bör läsa den här också.

Gregs bravader

För den ofrivillige läsaren

26 november 2015

Jag har försökt få min brorson intresserad av böcker i hur många år som helst, utan framgång. Tills jag fick tips om den här bokserien. Min då 8-årige brorson slukade boken och älskade den! För första gången upptäckte han att det kunde vara kul att läsa och jag tror att en stor del beror på att boken är mer som en serietidning med bilder och "handskriven" text än bara sida upp och sida ner med maskinskriven tät text. Böckerna är fulla med humor och är lättlästa, och stoltheten som min brorson känner och utstrålar när han har läst en bok på hela 250 sidor är fantastisk att se. Fyra år senare har han alla hittills utgivna böcker tack vare mig och jag vet att han läser dem med stor entusiasm. De står uppställda som troféer i hans bokhylla, som i övrigt innehåller allt annat utom böcker.
Jag rekommenderar starkt den här bokserien till de (pojkar) barn som inte ännu har upptäckt den magi som böcker kan erbjuda.