Användarprofil Katarina / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Katarina

Antal betyg: 12
Antal recensioner: 11

Mordet på kommendören : första boken

En fantastisk läsupplevelse

13 februari 2020

Inte kunde jag tro att en för mig okänd författare till en bok som min son rekommenderat, skulle vara så spännande och välskriven. Min tro var att jag inte någonsin skulle få möjlighet att läsa något lika skickligt skrivet som Henry James böcker. Men jag hade fel, denne författare, den intrig och de personbeskrivningar i boken är helt igenom trovärdiga och slår en med häpnad. Den som inte läser denna bok går miste om något. Det skulle inte förvåna mig om författaren kommer att nomineras till Nobelpris

3 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

En annorlunda allians

Språket & dialogerna kolliderar med 1700-1800 tal

20 november 2019

Boken utspelar sig i slutet av 1700-1800 talet men språket och dialogerna är moderna och nutida så det blir en krock som minskar trovärdigheten på historien. Karaktärerna i boken gnabbas, slänger käft, muckar gräl och käftar emot på ett sätt som inte överensstämmer med vad som var brukligt för flera hundra år sedan. Det märks att författaren är nutida. En jämförelse med Jane Austen som skrev om och levde på 1700-1800 talet visar tydligt vad Julia Quinn har missat. Jag kommer därför inte läsa de följande böckerna. Vill man bara ha underhållning så visst ger boken det. Men om man vill ha trovärdiga karaktärer som levde den typen av liv rekommenderar jag Jane Austen och Henry James böcker

En förtrollande hemlighet

Underhållande och spännande

13 januari 2020

Att jämföra denna författare med Jane Austen är att gå alldeles för långt. Efter första boken tänkte jag inte fortsätta läsa fler men ångrade mig. Har nu läst de tre som finns utgivna och tycker att de är mycket underhållande, med roliga repliker, kul humor och spännande intriger och upplägg. Om man bortser från att detta sätt att kommunicera och slänga käft inte förekom i början av 1800-talet, kan man njuta av böckerna som riktigt roliga och spännande. Men varför så ingående och långdragna sexbeskrivningar? Det förtar intrycket och gränsar till erotisk litteratur av sämre kvalitet

Roderick Hudson

Enastående psykologisk skildring av relationer

3 februari 2021

Bokens huvudperson erbjuder skulptören Roderick H att följa med honom på en längre resa från USA till Europa med alla kostnader betalda mot att RH ger honom de skulpturer han skapar. RH är mycket skicklig men hans inspiration flukturerar. Kort före avresan förlovade sig RH med en kvinna i USA. I Rom umgås de i högre medelklassmiljöer. Bland dessa får de kontakt med en enastående vacker kvinna. Hon är i sällskap med sin mor och en manlig närstående. Känslor, intriger och draman uppstår. Trots att boken är skriven för mer än 100 år sedan är dialogerna moderna och som tagna ur dagens umgänge. En så enormt skicklig författare. Synd att inte fler är översatta till svenska

Vildhavre : sista brevet till pappa

Välskriven bok om en känd frånvarande pappa

31 augusti 2020

Son till Jörn Donner, en far som väljer bort sin son. Att vara barn till en självupptagen förälder med ett lynnigt humör. Jörn D ringer aldrig, ger inga födelsedagspresenter eller julklappar. När fadern intervjuas i TV säger han sig ha en god relation med sin son. Sonen frågar sig själv hur fadern i så fall definierar en dålig relation. Jörn Donner reste till Stockholm på mängder av kulturevent, utan att kontakta sin son.

Den färglöse herr Tazaki

En av mina favoritböcker

21 maj 2020

Det är väldigt lätt att fatta sympati för huvudpersonen. Han är lågmäld, stillsam och ödmjuk och ser sig själv som en färglös person. En händelse i huvudpersonens tonår förstärker känslan av färglöshet men det är inte alltid som självuppfattningen stämmer överens med hur omgivningen ser på en. Vem är egentligen mest färgstark? Den som skriker högst eller den som inte kräver uppmärksamhet?

Viskande skuggor

En kombination av roman, thriller och dokumentär

21 maj 2020

Författaren har arbetat som korrespondent i Kina och har ingående kunskaper om landets kultur, samhälle och politik. Jag trodde att Kina hade kommit längre bort från Mao-Tse-tungs kommunistiska läror men inser att verkligheten är mer skrämmande än vad jag föreställt mig. Läste en intervju med förf där han informerar om att han gör research och intervjuer med personer i det aktuella landet innan han skriver (Kina, Burma). Historierna känns äkta och inte konstruerade (som i en thriller) utan bygger sannolikt på faktiska händelser. Såväl historien som karaktärerna är helt igenom trovärdiga. Läste även fortsättningsböckerna och kan verkligen rekommendera dessa. Hade hoppats att det skulle finnas fler böcker i samma serie för man drabbas av abstinens när de är lästa

Evvie Drake börjar om

Väldigt mycket baseboll

14 mars 2020

Boken handlar lika mycket om en kille som spelar baseboll som om huvudpersonen. Jag hoppade över basebollsidorna. Oklart vem som är huvudperson

Andras vänner

Lång och utsdragen ingress

13 januari 2020

Har läst 95 sidor utan att få veta vad som har utspelat sig på "grillkvällen" där det tydligen ska ha hänt upprörande saker. Varför får läsaren inte veta vad det är i ett tidigare skede? Känns som en onödigt lång inledning som antagligen syftar till att skapa spänning men som istället får motsatt effekt. Man tappar intresset innan handlingen ens har börjat. Tror inte jag fortsätter läsa