Användarprofil Mathias Jansson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Mathias Jansson

Antal betyg: 30
Antal recensioner: 30

Ett utsökt universum

Underbar läsning

15 mars 2004

Såg du serien i Vetenskapen värld om strängteorin? Glöm den! Boken är mycket bättre än serien. Greene är en utmärkt berättare som ger konkreta och vardagliga exempel på svåra teoretiska frågeställningar. I boken får du en gedigen bakgrund om 1900-talets fysiska genombrott och en språngbräda in i framtidens strängteori.

Passagen

ScFi möter medeltiden

16 juni 2005

Har man läst eller sett Jurassic Park så kommer man att känna igen konceptet. Ett hightech-företag använder ScFi-teknologi för att väcka liv i det förflutna. I Passagen är det inte skräcködlor som får liv utan Medeltiden. Under ledning av sin professor gräver några studenter ut en medltidborg, då de plötsligt hittar ett nödrop från professorn daterat 1357. Det verkar som om professorn har rest tillbaka i tiden. Studenterna upptäcker att företaget som sponsrar utgrävningen har lyckats skapa en maskin för tidsresor, och de blir nu tvungna att resa tillbaka till 1357 för att försöka rädda professorn. Det låter kanske lite löjligt, men precis som Jurassic Park är Passagen en spännande bok. Chrichton har lagt ner en hel del arbete på att skildra den medeltidamiljön, och det känns mer som en historisk äventyrsroman än ScFi.

Premiärer : succéer och fiaskon - triumfer och trage...

En av Sveriges bästa skribenter

7 juni 2005

En bok om teaterhistoria där premiärer av olika teaterstycken står i centrum låter inte direkt spännande, men när en av Sveriges bästa skribenter börjar ösa ur sina enorma kunskapskällor, ja, då blir det något helt annat. Gustav von Platen avverkar Shakespeare, Mozart, Brecht, Noren och andra dramatiker genom att blanda ihop en underbar mixtur av skvaller, anekdoter, kulturhistoria, fakta och reflektioner. Skrev verkligen Brecht sina dramer själv eller var det hans älskarinnor, vem var det egentligen som skrev Hamlet, var det Shakespeare eller? Mozart begravdes visserligen i en massgrav, men var han verkligen fattig under sin livstid, och dog verkligen Moliere på scenen när han spelade den "Inbillade sjuke". I "Premiärer" ger sig von Platen i kast med många olika teaterhistoriska frågor och en del myter om de stora författarnas avlivas, medan andra intressanta fakta kommer i ljuset. Det är helt enkelt en mycket läsvärd bok.

Tärningsspelaren

Sex, våld och droger...

17 februari 2005

...har alltid sålt bra. Luke Rhineharts roman är bitvis absurd, hyteriskt rolig, existensiell, satirisk och samhällkritisk. Den är ett barn av sin tid. Det sena sextiotalet med sexuell frigörelse, droger, sekter, hippierörelsen och personligt självförverkligande och utforskande av jaget. Med dagens mått mätt är det dock en cynisk kvinnosyn som framförs i boken. Huvudpersonens "slumpmässiga" beteende resulterar till större delen i sexuella handlingar, våldtäkt, sex med minderåriga osv. Nog tycker jag att Hermann Hesse lyckas bättre i "Stäppvargen" med att skildra den moderna människans kluvenhet mellan naturliga drifter och civilisation. En läsvärd och bitvis chokerande bok är det dock.

Digital Fortress

Förlaga till da Vinci koden

10 februari 2005

I "Digital Fortress" kan man hitta förlagan till Browns intresse för kryptoteknik och koder. Här dyker även universitetsläraren Becker upp som är föregångare till Robert Langdon i "Da Vinci Koden". Som helhet tycker jag nog att det är den bästa av Browns romaner. Den har en bra story, bra personporträtt och en handling, som visserligen lider av samma tidsoptimism som hans övriga romaner, men något mer återhållsam och mer trovärdigt framställd. Som vanligt finns det några oväntade överraskningar ända in i slutet och gör det till en sträckläsare. Borwns engelska är ganska lätt att förstå, så om du inte orkar vänta på en översättning borde det här vara nästa bok på ditt nattsduksbord.

Deception Point

Bra men osannolik

7 februari 2005

Har man läst Dan Brown tidigare som kommer man att känna igen sig. En blandning av konspirationsteorier, vetenskap och aktion. Boken kan ses som en förstudie till den omåttligt populära Da Vinci Koden. Antingen älskar man Browns böcker eller hatar dem som osannolik smörja. Här handlar det om presidenval och en vetenskaplig upptäckt av historiska mått. Jag måste medge att det på vissa ställen känns väldigt krystat att logiskt få ihop alla osannolika omständigheter, men om man struntar i att fördjupa sig i detaljer och läser det som en "fantastisk" historia, på samma sätt man bör läsa Jules Vernes, då är Deception Point helt klart läsvärd.

Änglar och demoner

Bättre än da Vinci

26 januari 2005

I stort är det samma historia som i "Da Vinci koden". Langdon väcks mitt i natten och får några timmar på sig att lösa några mystiska gåtor/koder, bekämpa en hemlig sekt, rädda världen från undergång, och rädda den vackra ledsagerskan som i slutet faller i hans armar. Alltså ett riktigt pojkäventyr med smak av James Bond och Indiana Jones. Antingen accepterar man hela konceptet och njuter av varje sida, eller tycker att det är en överdriven och otrolig berättelse, och läser något annat.

Själv älskar jag blandningen av mystik, konsthistoria, och äventyr, och tycker nog att "Änglar och Demoner" är snäppet bättre än "Da Vinci koden". Boken känns tätare, har ett snabbare tempo, och gåtlösandet tar inte lika stort plats. Hade passat perfekt som manus till en actionthriller från Hollywood.

Just For Fun : Mannen Bakom Linux

Mycket transportsträcka

12 mars 2004

Hade jag inte varit intresserad av ämnet hade den fått lägre betyg. Mycket ojämn med personliga reflektioner och en avslappnad stil som har en tendens att flyta iväg från ämnet. Det som är intressant om hur operativsystemet Linux errövrade världen skulle ha kunnats komprimerats till 1/4 av boken.

Paradiset finns om hörnet

Starka och tragiska personöden

13 januari 2004

Konstnären Paul Gauguin och hans mormor Flora Tristan var två starka karaktärer, idealister som brann för sin livsgärning. Gauguin gav upp sitt trygga borgerliga liv för att bli konstnär och finna det naturliga och ursprungliga tillståndet i Söderhavet. Hans mormor blev efter ett tragiskt äktenskap en förkämpe för kvinnors rätt i samhället. Flora bildade Arbetarförbundet i Frankrike som kämpade för bättre levnadsvillkor och arbetsförhållande för de mest utsatta arbetarna. Båda brann för sina livsgärningar, men priset var högt, sjukdom, fattigdom och utstötthet kantade deras vandringar. Vargas Llosa har skrivit en underbar berättelse fylld av erotik, passion, idealism, umbäranden och orättvisor.