Användarprofil Marcus - Dantes bibliotek / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Marcus - Dantes bibliotek

Antal betyg: 5
Antal recensioner: 5

Cocaina : en bok om dom som gör det

Cocaína

13 september 2010

Det som först slår mig med Cocaina är Magnus Lintons språk. När man läser facklitteratur får man alltför ofta kämpa sig igenom texter som må vara högintressanta sett till de ämnen de behandlar men där språket är så trist och kantigt att ögonen är på gränsen att börja spontangråta. Så är inte fallet här. Språket är målande utan att gå till överdrift, och redan från första raderna är man bredvid Linton när han åker i taxibilarna, träffar kokaodlarna eller intervjuar festprissar höga på det vita pulvret. Det är både uppfriskande och lätt att ta till sig, och boken känns nästan som en samling berättelser om livsöden snarare än en kartläggning av kokainets ursprung och utveckling.

En djupt intressant bok som lockar till mersmak. Jag ser redan fram emot nästa bok!

Skeptikerskolan

En bok som argumenterar för sig väl

13 september 2010

Alla som vill förbättra, finputsa eller hålla sin inre skeptiker eller retoriker i form bör äga boken. Själv kommer jag läsa "Skeptikerskolan" någon gång ibland för att ha alla dessa fallgropar och alla knep färskt i minnet. Hur skarp man än må tycka sig vara är det ändå lätt att falla för saker som exempelvis auktoritetsargument. En ovan debattör har här en lättförstådd och underhållande nyckel till utveckling och vana debattörer har en bra verktygslåda de kan plocka fram för att behålla kollen på eventuella argumentationsfel eller felslut de stöter på.

En underhållande bok som gav mersmak. Rekommenderas varmt!

Recensionen finns även att läsa på http://dantesbibliotek.se

All Families Are Psychotic

Coupland är briljant

13 september 2010

Alla familjer är psykotiska är inte en bok jag skulle rekommendera till vem som helst. Gillar man absurda berättelser och om man inte har problem med extrema karaktärer är mitt råd att man absolut bör läsa den. Föredrar man emellertid främst kriminalromaner och ogillar skruvade berättelser är det nog inte ett bra val. Du skulle kunna göra ett enkelt Douglas-test. Uppskattade du Douglas Adams Liftarens guide till galaxen? Då lär du kunna uppskatta Douglas Couplands Alla familjer är psykotiska.

Columbine: A True Crime Story, a Victim, the Killers...

Columbine

13 september 2010

Boken är skriven av journalisten Jeff Kass som i många år arbetat på Denvers Rocky Mountain News och var en av de första på plats den dagen. Han har fortsatt gräva i Columbine-skjutningen och har efter tio års arbete skrivit en bok som behandlar skolskjutningen i detalj, berättar om offren, om mördarna och deras familjer både före och efter dådet.

Författaren gör sitt bästa med att bena ut vad som skedde, varför och vad man kan göra åt det. Boken börjar med själva skolskjutningen steg för steg. Därefter berättar han om tiden innan, mördarna växte upp, hur deras familjer var och allt som ledde upp till massakern. Igenom boken använder Kass sig också av deras teckningar och texter som polisen fann efteråt. Kass berättar även om offren och deras familjer, och den tio år långa kampen för att få ta del av hemligstämplad information som dolts och fortfarande döljs kring händelsen.

Skeptikerskolan : handbok i kritiskt tänkande

Vad alla debattörer bör äga

13 september 2010