Användarprofil Eva Backlund / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Eva Backlund

Antal betyg: 6
Antal recensioner: 6

Bilden av verkligheten

Tänkeväckande larmrapport

26 april 2019

En viktig larmrapport om den svenska verkligheten. Intressant också att denna verklighet är sedd av en "invandrare", dottern till en betydelsefull tjeckoslovakisk dissident, varigenom vi slipper det gängse storsvenska perspektivet.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Vad händer med klimatet? : en klimatforskares syn på...

En experts bok

9 augusti 2019

Det här är en bra bok väl värd att läsa. Men inte helt lättillgänglig. Ska jag rekommendera en aktuell bok om klimatet vill jag kanske i första hand nämna Elsa Widdings Klimatkarusellen (som jag också köpt på Bokus) som ger en oerhört pedagogisk och kunnig bild av forskningen i klimatfrågan och energipolitik. Boken visar att forskarna har kvar betydande osäkerhet både om vad som påverkar klimatet och framtidens klimat, men också att alarmisterna enligt alla seriösa forskare saknar grund för sin inställning. Bengtssons bok drar för övrigt också samma slutsatser.

4 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Rockefeller : en klimatsmart historia

viktiga fakta

9 augusti 2019

En intressant bok om ett mycket viktigt ämne, men lite rörigt skriven. Här finns många fakta som visar sambandet mellan familjen Rockefeller och olika frågor som engagerat miljörörelsen, i första hand klimatfrågan. Boken visar också tydligt hur miljörörelse och så kallade vänsterpolitiker realiter kommit att gå kapitalets och maktelitens ärenden. Men det är för många fakta som tas fram, ibland lite huller om buller, så att huvudlinjerna ibland går förlorade.

Discrimination and Disparities

Tänkvärd och annorlunda bok om politik

31 mars 2021

En my ket intressant oc välskriven bok, konservativ och kritisk mot alla vänsterliberala popvärxeringar. Men den kritiska attityden får en särskild tyngd av att den 90-årige författaren inte bara är en kunnig nationalekonom utan också svart och sprungen ur fattiga förhållanden.

Klimatkarusellen : vilka frågor kan besvaras?

viktig bok

9 augusti 2019

Den är boken ger en mycket god och pedagogisk genomgång av forskarsamfundets syn på klimatfrågan. Här finns både IPCCs genompolitiserade rapporter och alla självständiga världskända forskare vilkas rön nonchaleras i alla mainstream media. Slutsatsen blir väl att man inte kan dra några säkra slutsatser vare sig om alla faktorer som påverkar klimatet eller framtidens klimat, men att alarmisternas påståenden ändå inte har någon som helst grund i fakta. Widding, som är civilingenjör och tidigare arbete med energifrågor, går också igenom dessa, från vind- och solkraft till fossila bränslen och kärnkraft. Widding pekar också på hur kostsam dagens energipolitik i många västländer är och hur förödande den är för världens fattiga. Boken, som jag själv uppmärksammade på nätet, rekommenderas varmt.

Deniable Darwin & Other Essays

intressant och kontroversiell

3 oktober 2019

Författaren går igenom ett antal grundläggande naturvetenskapliga frågor och ifrågasätter från en gedigen kunskapsbakgrund heliga kor som darwinismen och big bang. Han tillhör de forskare som ansluter sig till teorin om intelligent design (inte den kristna högerns variant, utan den vetenskapliga ). Utan att våga uttala mig i sakfrågorna kan jag säga att det här är högintressant läsning, som skiljer sig från alla de vanliga populärvetenskapliga böckerna.