Användarprofil Barnens boktips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Barnens boktips

Antal betyg: 13
Antal recensioner: 13

Taynikma. Mästertjuven

Spänning i alla böckerna

18 november 2010

Jag vill rekommendera bokserien Taynikma. Den handlar om pojken Koto som ger sig ut på en handelsresa för att sälja en gammal släktklenod. Men snart förstår han att denna släktklenod innehåller en del av skuggans kraft. På vägen måste han hitta den siste taytanen som ska bringa den värd han lever i lycka och fred. Han hittar alla klenoder och deras ägare som snart lär honom en viktig läxa att genom att samarbeta klarar man vad som helst. Boken innehåller spänning glädje och humor. Serien innehåller 10 böcker och alla är dom lika mycket spänning.

Puzzel : den lilla smuggelhunden

Man kommer lätt in i handlingen

20 maj 2011

"Puzzel den lilla smuggelhunden" är en bra bok för alla hundälskare. Puzzel handlar om en smuggelhund som efter en lång resa kommer till ett bra hem till slut.

Boken är spännande och man kommer lätt in i handlingen.

Vi ses igen Fans!

Flytt är flytt och kommer aldrig igen

Roliga huvudpersoner

15 mars 2011

"Den här boken heter "FLYTT är FLYTT och kommer aldrig igen" och handlar om FFGG som betyder föreningen för goda gärningar. FFGG består av fyra barn som försöker hjälpa världen. Den här gången har en tant och en gubbe glömt nyckeln i deras källarförråd. När FFGG får höra att tanten och gubben behöver hjälp att tömma källarförrådet, ställer de upp. FFGG fixar uppdraget och tömmer källarförrådet men, tanten och gubben visar sig inte vara så snälla. De är tjuvar och hade tänkt ta sakerna i källarförrådet. FFGG måste nu lösa uppdraget och hitta tjuvarna."

Jag tycker att den här boken var spännande och väldigt bra och jag rekommenderar den här boken. Huvudpersonerna i boken var roliga, coola och lite klantiga.

Sagan om den lilla lilla gumman

Katten är bäst

16 december 2010

Jag tycker om alla böcker men Sagan om den lilla lilla gumman brukar vi läsa ofta. Jag tycker om katten. Gumman säger Schas katta och då springer katten upp i trädet. Det är spännande.

Barn 312

Bra och spännande

9 december 2010

Martina tappar bort sin mamma i andra världskriget. I tidningen ser Ursula sin dotter på bild där det står: Röda Korset huvudkontor i Wien efterlyser föräldrarna till barn 312.

Alva blir kär

Alva är snäll, rolig och påhittig

25 november 2010

Jag har läst en bok som heter "Alva blir kär" som är skriven av Pernilla Gesén. Boken handlar om en snäll tjej som är 8 år och heter Alva. Alvas föräldrar är skilda. När hon är hos mamma så är hon i Henriksdal och när hon är hos pappa så är hon i Västerås. Alva har en hund som heter Alf. Granne med Alva bor Fabian. De brukar leka och gå ut med Alf. Fabian har en storebror som heter Henrik. Alva blir tokkär i honom och försöker göra allt för att dom ska bli ihop. En dag så skriver hon ett brev och så här står det. Henrik! Jag älskar dig! Nu är vi ihop. Hejdå från Alva. Frågan är om det hjälper? Jag tycker att boken var bra för att Alva är snäll, rolig och påhittig.

Beast Quest. Jättens kamp

Bra för den som börjat läsa själv

18 november 2010

Jättenskamp ingår i en serie med 6 böcker.
Den handlar och Tom och Elenna som skall bekämpa 6 vidunder som alla är förtrollade av en trollkarl.
Toms uppgift att ta bort all förtrollning från vidurerna, t.ex en magisk ögonbindel.
Boken är bra det händer saker hela tiden. Det är också luftig text. Boken är bra för barn som har börja gilla fantasi och att läsa själv.

Vi ses!

Tvillingarna Thornthwaites testamente

Lättläst och spännande

18 oktober 2010

Jag tyckte den var bra, för den var ganska lättläst och spännande. Den handlar om två tvillingar, Lorelli och Ovid som är föräldralösa och ständigt försöker ta livet av varandra och har världens största herrgård. Men på deras 16-årsdag ingår de en vapenvila. Det sägs att deras mamma dödade deras pappa, och ingen vet som har hänt deras mamma eller Lorelli och Ovid lever ett liv utan tv, radio och vänner. De har varit i byn endast 1 gång. Men en dag kommer en advokat till herrgården som har tagit med sig sin son Adam. Lorelli blir genast kär i Adam men Ovid tycker det är något skumt med Adam och advokaten. När Ovid säger saker om Adam till sin syster säger hon bara -trams jag tror du ljuger. Sen en dag när Lorelli och Adam ska ta en cykeltur hittar Adam ett mynt på marken, men när han tar myntet märker han att det sitter fast i en tråd och då händer något som får Lorelli att säga upp vapenvilan med Ovid. Vad som händer sen? Ja, svaret får du när du läser boken. - Inez, 11 år

Om jag kunde drömma - Specialutgåva

Bra om kärlek och spänning

18 oktober 2010

Boken handlar om Bella Swan som börjar i en ny skola i Forks. Sedan träffar hon Edward och allt förändras. Boken var väldigt bra. Man blir som fast och kan inte sluta läsa. Den handlar om kärlek, spänning och fantasy. Den får 4 poäng. Tindra - 13 år