Användarprofil @tant_edna / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @tant_edna

Antal betyg: 46
Antal recensioner: 46

Sånger vid avgrunden

Naken, ärlig och utlämnande

26 december 2021

Den här berättelsen, eller kanske jag ska säga vittnesmålet, är olikt alla andra böcker jag läst. Den är naken, ärlig och utlämnande. Det är en brutal berättelse om beroendets grepp om en individ och den ständiga jakten på droger.

Genom boken får vi följa hur beroendet suddar ut de gränser som tidigare funnits. Ingenting är längre självklart, de som tidigare funnits i närheten förflyttas längre och längre ut i periferin och gamla vänners moralkoder är som bortblåsta.

De första två kapitlen går i högt och hetsigt tempo innan skildringen lugnar ner sig. Genom ellipser och omtagningar leder Kristian läsaren genom en narkomans och alkoholists vardag, en vardag som enbart kretsar kring självet och drogen, där döden är ständigt närvarande. Det är en mörk berättelse.

Så, vad säger man om en sådan bok? Hur betygsätter man en annan persons upplevelser och skildringar av en vardag man själv har svårt att ens föreställa sig?

Om du är ute efter lättsam feelgood- läs inte den här boken. Om du är ute efter rafflande spänning där det goda slutligen segrar över det onda - läs inte den här. Om du är ute efter ett drama där de två karaktärerna slutligen löser sina meningsskiljaktigheter och hittar tillbaka till varandra - läs inte den här boken.

Men, om du är modig nog att låt dig själv utmanas och få en glimt av samhällets mörkare sida, om du är stark nog att låta dig ledas genom en beroendes vardag, och om du är redo att med ett öppet sinne få en inblick i en verklighet du inte ens kunnat föreställa dig - då ska du läsa den här boken!

Den här boken är, som tidigare nämnt, olika alla andra böcker jag läst och därför passar sig inte heller det vanliga "recensions-betygssystemet". Istället säger jag: LÄS DEN!

Greta Thunberg: Er tystnad är nästan värst av allt -...

Viktig och intressant

26 december 2021

Ingen har väl missat Greta Thunberg, hennes outtröttliga kamp om en ljusare framtid eller hennes klockrena och inspirerande tal till världens ledare?! Men, hur hamnade hon egentligen där, i strålkastarna, på löpsedlarna och på världsledarnas möten? Hur gick hon från att vara den anonyma tonårstjejen Greta till att bli frontfiguren för en världsrörelse och hela folkets klimatröst? Vad var det egentligen som hände de där tre veckorna utanför riksdagshuset? Har du koll på det?

Anders Hellberg var där, på plats, varje dag under dessa tre veckor. Det här är hans version av vad som hände under dessa dagar. Han delar med sig av bilder, tankar, reflektioner, intryck och mycket mer. Visst blir du lite nyfiken allt?! Läs den!!

Boken är lättläst, intressant och rik på såväl bilder som citat från sociala medier (både Gretas egna, men även från det hån hon mottog och det stora stöd hon fick). Den är en del av vår tids historia, en del vi alla borde känna till! Läs den!

Djuret

Mörk och rak

30 september 2021

Jag kämpade med att ta mig in i boken. Den är skriven på ett sätt som jag inte är van att läsa, och jag var inte beredd på det. Berättelsen byggs även den upp på ett annorlunda sätt, och följer protagonistens tankar vart de än för henne - oförfinat och ärligt. Men, efter att ha gett den en chans, och kämpat vidare in en bit i berättelsen drogs jag in i både språket och berättelsen och hade svårt att lägga ifrån mig boken.

Berättelsen är inte vacker, den är rå, brutal och ärlig. Den väcker ömsom förundran och ömsom äckel när man läser den, och ibland blir man chockad över så väl innehåll som ordval. Men, inte för en enda stund är den tråkig eller slentrian - den påverkar!

Den här boken är olik alla andra böcker jag läst - och det är det som gör den så fantastisk! Läs den!

Violeta

Trollbindande och vacker

7 mars 2022

Isabel Allendes roman "Violeta" är trollbindande och författad med ett vackert språk. Genom ett 380 sidor långt brev till sitt barnbarn Camilo återberättar Violeta sitt liv, rakt och utan att linda in något, och lyckas samtidigt lämna en historisk skildring om sitt lands historia. Genom hennes vittnesmål och minnen får vi följa hennes liv, detaljerat och intimt, och jag kommer flera gånger under läsningen på mig själv med att tro att det är en verklig memoar jag läser.

Brevet till Camilo blir både ett livstestamente och ett öppenhjärtat och kärleksfullt farväl. Samtidigt som Violeta delar med sig av sitt hjärtas innersta och djupaste passioner delar hon även med sig av sina misstag och de svek hon utsatt andra för, kampen för demokrati och kvinnors rättigheter, gerillakrig, kärleken till sina barn och den hjärtskärande förlusten av ett av dem.

Det är en berättelse om styrka, om att bli nedslagen och sedan resa sig ännu starkare, om kärlek och svek, och om livslång vänskap. Språket är fängslande och lämnar precis lagom mycket detaljer för att kännas äkta och trovärdigt. Karaktärerna känns levande och mångfasetterade. Varje ord känns noga utvalt och genomtänkt, ingenting har lämnats åt slumpen och den passion Allende måste känt när hon skrev den genomsyrar varje sida och sipprar vidare ut till läsaren.

Det är sällan man stöter på en bok som trollbinder en som denna gjorde mig. När sista sidan är läst är det med sorg jag slår ihop boken - det känns som att jag tar avsked från en vän, som att Violeta lämnar ett tomrum efter sig nu när hon är borta och att hennes minne kommer leva vidare i mig för en lång tid framigenom.

Sverige : små roliga fakta

Pedagogisk och underhållande

26 december 2021

Vem älskar inte lättlästa intressanta faktaböcker med snygga bilder?! "Sverige: små roliga fakta" är precis en sådan bok: lättläst, intressant, och med snygga bilder.

Boken är uppbyggd på ett genomtänkt och pedagogiskt sätt vilket gör att den yngre läsaren (ja, de äldre också) kan ta till sig dess innehåll på ett lätt sätt. Texterna är lagomt långa och formulerade med ett fängslande och lättillgängligt språk. Varje faktadel förstärks även med tjusiga och tydliga bilder.

Genom att läsa boken får vi lära oss om allt från kaviar och dalahästar till vikingar, polkagrisar och ishotellet. Visste ni exempelvis att ordet 'viking' faktiskt betydde 'pirat' på vikingatiden? Intressant!!

Boken avslutas sedan med ett spel och en frågesport - vilket fantastiskt sätt att repetera den fakta man fått tagit del av i boken. Roligt och kreativt! We love it!

Obscuritas

En svensk Sherlock

27 oktober 2021

Obscuritas är en svensk version av den klassiska Sherlock Holmes. Den har ett speciellt berättarperspektiv och dialogerna är korta och raka, med en del latinska inslag.

I Stockholm mördas en fotbollsdomare och initialt verkar det vara ett snabbt och lättlöst fall. Den vildsinte alkoholisten Guiseppe Costa häktas för mordet, men när professor Hans Rekke börjar granska fallet och kritiserar bristerna i förundersökningen tvingas Costa släppas och polisen står handfallen.

Micaela Vargas, en hetlevrad ung kvinna från förorten, får en möjlighet att delta i arbetet kring mordet. Men när spåren kallnar flyttas Vargas tillbaka till sin ordinarie tjänst och livet går vidare. Hon har dock svårt att släppa fallet helt, och när hon genom slumpen träffar på en självmordsbenägen och deprimerad Rekke en kväll börjar de gemensamt att åter igenom nysta i det gamla fallet och hittar snart ledtrådar som initialt missats. Var offret verkligen den han utgav sig för att vara? Vad ledde honom från Afghanistan till Sverige? Och varför och av vem blev han torterad? Var han ett offer, eller en gärningsman?

Samtidigt börjar CIA och UD uppmärksamma deras nya glöd i fallet, och en rädsla föds hos de båda organisationerna att mörka hemligheter ska komma upp till ytan. Är det verkligen klokt att låta Rekke och Vargas rota runt i detta? Hur kan de stoppas?

Berättelsen skiftar perspektiv mellan Vargas, Rekke och utredningen, samtidigt som den bjuder på tillbakablickar från de historiska händelserna i Mellanöstern och Ryssland som ledde fram till det brutala mordet. Det är med brillans, knivskarpa detaljer och svindlande vändningar som David Lagercrantz guidar läsaren genom historien, och kapitel för kapitel leds man stegvis vidare mot sanningen. Rekkes öga för de små detaljerna kan inte liknas vid något annat än Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes, och kanske kan även Vargas ses som den moderna varianten av en kvinnlig Watson.

Det här är en spännande berättelse som fängslar läsaren från första sidan. Trots det lugna språket (som bitvis skulle kunna jämföras med ett musikstycke i moll) blir berättelsen aldrig tråkig eller långsam. Tvärtom, nya ledtrådar varvas med nya kännedomar om karaktärerna och deras bakgrund, samtidigt som läsaren förflyttas i både tid och plats. Den är mästerligt skriven och jag hoppas att vi snart får möjlighet att läsa del två av Rekke/Vargas deckarna!

Det sista han sa

Familjehemligheter och oväntade vändningar

26 maj 2022

"Det sista han sa" är en spännande bladvändare med hög spänning direkt från första kapitlet. Det är en sådan bok som man fastnar i och innan man vet ordet av det har man läst klart.

Hannah lever ett lyckligt liv tillsammans med sin man Owen och hans dotter Bailey, som inte alls är speciellt förtjust i sin styvmamma. En dag knackar en ung tjej på dörren och överlämnar en lapp från Owen till Hannah, och plötsligt vänds både Hannah och Baileys liv uppochned. Owen är spårlöst försvunnen och efter sig har han lämnat en kryptisk lapp, en väska full med pengar och en massa obesvarade frågor. Hannah tvingas inse att den man hon gifte sig med kanske inte alls är den han utgett sig för att vara. Kvar står Hannah och Bailey, ensamma, och de inser snart att om de ska lyckas lista ut vad som egentligen hänt Owen måste de börja arbeta tillsammans.

Den här boken har allt en spännande bok ska ha; starka karaktärer, familjehemligheter och oväntade vändningar. Det är en bok i högt tempo där läsaren lägger pusselbitarna tillsammans med karaktärerna. Men trots det höga tempot och spänningen innehåller boken inga stressande partier eller intensiva actionscener. Nej, sättet Laura Dave skriver på känns lugnt och harmoniskt, trots handlingen - det är riktigt skickligt gjort!

Det här är kanske en av årets favoriter! Läs den!

Nya världens evangelium

Annorlunda och vacker

23 mars 2022

Paret Ballandra har i flera år försökt skaffa barn, men utan att lyckas. När de en dag hittar ett övergivet barn i sitt skjul tar de sig direkt an honom och uppfostrar honom som sin egen son. De ger barnet namnet Pascal. Pascal är ett väldigt vackert barn och mystiken kring hans ursprung, tillsammans med hans utseende, väcker starka känslor hos människorna runt honom. Snart börjar det florera rykten att Pascal är guds son - kan det verkligen stämma?

Genom boken får vi följa Pascals resa genom livet, hans ständiga sökande efter sin identitet och de olika vägar det leder honom på. Vart kommer han ifrån? Vilka är hans föräldrar? Vad är meningen med hans liv?

Maryse Condé har ett alldeles speciellt sätt att skriva på. Med ett unikt, surrealistiskt och humoristiskt språk leder Condé berättelsen framåt. Språket är minimalt beskrivande, inga onödiga detaljer eller beskrivningar ges. Tyvärr blir det bitvis svårt att se både händelser och personer tydligt framför sig, och ibland kämpar jag med att förstå vem som är vem, varför de är där de är, och vad som egentligen händer.

Men, trots min kritik är det en djup och vacker berättelse. På ett otroligt skickligt sätt väver Condé in bibliska inslag, historia och mytologi tillsammans med ämnen som rasism, kolonialismens arv och rasism. Läsningen väcker många tankar och det är flera gånger jag kommer på mig själv med att sakna någon att diskutera boken och dess teman med någon. Så, jag tror att det det här skulle vara en fantastisk bok att läsa och diskutera i en bokcirkel.

Fas 3

Spännande, skicklig och aktuell

25 januari 2022

Cecilia och hennes forskarteam har gjort ett stort medicinskt genombrott - de tror sig ha hittat botemedlet mot alzheimers. Forskningen visar på stora framgångar och fantastiska resultat och har precis gått in i fas 3; att testa medicinen på människor. Initialt verkar allt gå enligt planerna och patienternas minnen verkar komma tillbaka. Men när en av patienterna helt oväntat tar självmord börjar forskaren Adam ana att något inte står rätt till. Hans kollegor avfärdar hans oro och studien fortsätter. Cecilias, som inte längre står ut med att hennes far blir sämre och sämre i alzheimers får in honom i studien. Men sedan inträffar flera fruktansvärda våldsdåd längs den amerikanska östkusten, det ena värre än det andra, alla utförda av personer som injicerats med den nya medicinen...

Det här är en spänningsroman som ligger helt rätt i tiden. På ett otroligt skickligt sätt leder författaren Åsa Ericsdotter oss genom handlingen och de många parallellhandlingarna på ett smidigt sätt. Trots flertalet parallella perspektiv och sidoberättelser blir det aldrig svårt för läsaren att skilja på karaktärerna eller vad som händer, det fördjupar snarare och ger en otrolig bredd till handlingen. De medicinska begrepp och forskningstermer som används på ett naturligt och självklart sätt som skapar autencitet till berättelsen utan att förvirra läsaren.

Vill du läsa en riktigt bra spänningsroman där författaren lyckas bygga upp spänning utan en massa actionfyllda scener är det här en bok för dig!