Antal recensioner: 6

Förstår inte hur en så erkänd författare som Jo Nesbö kan skriva en så enfaldig och usel bok. Hoppas att det var en tillfällig blackout.
Jag rekommenderar - Läs inte boken

Jan H

Karthago

Karthago - en katastrof

19 januari 2015

Det här är en riktigt usel bok. Har visserligen bara läst 300 sidor av boken, som är på drygt 500 sidor, men hur de resterande 200 sidorna ska kunna förändra detta mitt konstaterande låter som en utopi. Eftersom författarinnan är en erkänd sådan har jag alltså tvingat mig att genomlida mer än hälften av boken. Förvånansvärt ointressant och oengagerande. Ja förvånnsvärt då handlingen om en ung flickas försvinnade borde väcka intresse. Men det blir värre. I andra delens första 100 sidor får man följa en vakts guidning genom ett fängelse och här frossar J C O i tarvliga,sensatioslystna historier. Vakten är hånfull men besökarna reagerar måttligt. J C O's språk är dessutom synnerligen andefattigt. Vad sägs om detta " .....Och hon hade inte alls tänkt på att göra det. Hon hade tänkt på många andra saker, men hon hade inte tänkt på det. Och inte heller tänkte hon på det nu .................
Ja, även jag tänker och förbryllas. Är detta verkligen ett utdrag ur en bok skriven av en av amerikas mest kända författare.
Nej kära bokälskare. Läs inte Karthago. Det finns många bättre böcker.
Jan H

Tre timmar

Too much !

30 september 2018

Alla i stort sett höjer denna bok till skyarna. Spännande. Måste sträckläsas.Jag delar inte deras uppfattningar. Hade svårt att ta mig igenom den. En bok blir inte mer spännande för att författaren överdriver allting. Tvärtom. Att Gräns hoppar stafett över liken på hamnkajen för att snabbt nå en mobil skapar bara löje hos mig. Något författaren gör stor sak av är att en av skurkarna har olika stora pupiller och en fantombild görs. Denna abnormitet upptäcker en 12-årig pojke på ett flertal meters håll gömd i en källare. Det vimlar av liknande orimligheter i boken. Om Roslund vore lite mer nyanserad med dessa överdrifter skulle kanske boken t.o.m. kunnat vara spännande. Nu blir det bara dumt. Dessutom borde Roslund pensionera sin kriminalkommissarie som lite för ofta gråter åt det elände han arbetat i ett flertal decennier.

Jan H

En helt annan historia

En riktigt trevlig bok

25 mars 2013

En riktigt trevlig bok!
Nu har jag tyvärr läst färdigt boken. 588 sidor i min storpocket-upplaga och alla 588 sidorna verkligt njutbara. En fantastisk bok med lysande språk och en humor av högsta klass. Karaktärsbeskrivningarna av Barbarotti, Backman, Asunander ja t.o.m Gud Fader är samtliga roande att ta del av. När slutet av de 588 sidorna närmade sig tvingade jag mig att lägga undan boken för att försöka fördröja njutningen. Först när jag läst färdigt gick jag in och tittade på recensioner av boken för att se som jag förmodade andras hyllningar av mästerverket. Jodå mycket riktigt flertalet lovord men så fann jag en som rubricerade boken som "En riktig tråkig bok" och trodde inte mina ögon. Det är som att att beskriva Marilyn Monroe som "En riktigt ful kvinna". Att smaken är som baken känner vi ju till men så kraftigt delad trodde jag inte den kunde vara.
Nej, lyckliga ni som ännu inte har läst boken.

Presidentens val

Tyvärr !

1 mars 2012

Naturligtvis rescenserar jag inte alla böcker jag läser. Om jag gör det någon gång är det nästan undantagslöst för att boken berört mig positivt och jag vill visa min uppskattning. Tyvärr är denna bok raka motsatsen. Kära vänner, om ni, efter att ha läst innehållsförteckningen med den intresseväckande intrigen om en presidents försvinnande, väntar er en spännande bok blir ni djupt besvikna.. Jag råder alla att ägna sin tid till annat än åt dessa 388 sidors meningslösa läsande . Betyg 0

De ensamma

Toppenbok

29 oktober 2010

I motsats till många blev jag oerhört förtjust i denna bok som jag läste med mycket stor behållning. Det är riktigt att det inte händer speciellt mycket i boken men det är - tycker jag - fascinerande att boken trots detta är så fängslande. Karaktärerna , relationerna och skildringen av den tidens ungdomar är strålande och Nessers humor som här är nästan lika hög som i " Människa utan hund " ( läs den ) ger mig stor förnöjelse. Vad gäller spänningen tycker jag den stegras genom hela boken. I några av Nessers tidigare böcker har han tyvärr avslöjat mördaren alltför tidigt men så icke här. Mindre än fem sidor innan bokens slut är du helt ovetande av vad som har hänt.
En bok jag starkt kan rekommendera