Användarprofil @bokslukarfeministen / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @bokslukarfeministen

Antal betyg: 168
Antal recensioner: 168

Inne i spegelsalen

Underhållande och folkbildande

15 november 2021

Inne i spegelsalen bjuder upp till reflektioner och tankar om vår tids syn på skönhet, samt hur denna syn på skönhet har påverkat oss människor. Liv skriver på ett lika underhållande sätt som alltid i hennes serieromaner, vilket gör hennes sätt att folkbilda till ett rent nöje. Liv Strömquist har alltid varit en av mina favoriter inom genren, dock tycker jag att Inne i spegelsalens innehåll kändes lite rörigt, jag hade lite svårt att fokusera. Dock kanske det har att göra med i vilken sinnesstämning en är i när en läser boken, för trots det så tycker jag ändå att Liv återigen har lyckats skriva en fantastisk serieroman, som kompletteras av hennes, i vanlig ordning, briljanta bilder!

K

Vemodig läsning

12 juni 2020

Jag vet inte riktigt var jag ska börja egentligen. Språket är oerhört poetiskt och vackert så om ni gillar böcker enbart för att språket är vackert tycker jag definitivt att ni ska läsa den. Det var väldigt intressant att läsa Katarina Frostenssons syn på händelserna kring Svenska Akademin och hennes man, men min syn ändrades inte av henne efter att jag läst Klubben. Jag fick en känsla över att Katarina lever i förnekelse då hon verkar väldigt verklighetsfrånvänd och även går till personangrepp vid vissa tillfällen. Jag känner att jag inte riktigt köper hennes version efter att jag läst K, snarare tvärtom, även fast jag inte vill skuldbelägga henne. Men det var ändå intressant läsning och jag gillade språket, så därför får den ⭐⭐⭐/5.

Trion

Delvis underhållande

6 januari 2022

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag egentligen tycker om Trion. Jag fastnade definitivt i den, men tyckte samtidigt att den var jobbig att läsa då den ibland kändes lite väl pretentiös. Jag saknade Augusts röst i det hela då han ibland känns som tråden som håller ihop vänskapen och det kändes ibland lite som om berättelsen inte tog sig vidare, utan fastnade på något sätt. Dock skildrar Hedman den ungdomliga vämjelsen på ett bra sätt, och den var som sagt ändå underhållande då det var intressant att få följa Thora och Hugos perspektiv även fast jag blev irriterad för att de inte bara pratar med varandra. Trots det har Trion sina starka sidor, miljöbeskrivningarna var exempelvis mycket målande och vackra vilket höjer bokens betyg.

Skrattar sist

Mycket bra

2 juni 2021

Skrattar sist är en väldigt vardagsnära bok som kanske främst kretsar kring kompisrelationer, men den tar också upp andra ämnen som död och kärlek. Även fast den ibland har ett allvarligt innehåll så lyckas ändå Guner skriva med en humoristisk underton som gör läsningen lättsam och hon lyckas även verkligen skildra de vardagsnära momenten i handlingen som skapar igenkänning hos läsaren. Illustrationerna är dessutom helt i min smak. De ger ett bra inslag till läsningen och passar perfekt till innehållet. Jag älskade även att läsa om Paolas relation till sin mormor vilket också är en stor del av bokens handling. Skrattar sist är en mycket fin bok som uppmuntrar till att vara den en är!

Humlan Hanssons hemligheter

Underbar!

24 november 2020

Humlan Hanssons hemligheter är en bok som trots sina allvarliga teman lockar en till skratt genom hela boken. Allvaret blandas med barnperspektivet vilket ger den en skruvad twist. Bilderna går dessutom väldigt väl ihop med texten och jag gillar verkligen att Humlans listor ser ut att vara skrivna av henne själv. Jag tycker att Humlan Hanssons hemligheter är väl värd Augustpriset 2020!

Ak(c)ne

Unik och vacker

12 november 2020

Ak(c)ne av Johan Rantala Bonnier är en diktsamling med vackra, minimalistiska dikter med en musikalisk underton. Jag gillar att dikterna känns ärliga och avskalade. Diktsamlingen berättar för oss om hur det är att leva med akne, för diktsamlingen är fylld med berättelser som avspeglas i dikterna på ett mycket vackert och rytmiskt sätt. Innehållet känns väldigt unikt då jag nog aldrig innan läst en diktsamling som handlar om just akne, men nu känner jag att jag väldigt gärna vill läsa mer om detta högst annorlunda ämne inom poesin. Dikterna behöver tid för att förstås, vilket de dessutom definitivt är värda.

Där kräftorna sjunger

Fantastisk läsupplevelse

28 juni 2020

Alltså vilken bok. Jag älskade den från första början och kunde knappt sluta lyssna. Ibland tycker jag att handlingen kan bli rörig när berättelser hoppar mellan då- och nutid men så var verkligen inte fallet i Där kräftorna sjunger. Den är oerhört vacker och är skriven på ett poetiskt sätt som verkligen gör boken till en läsupplevelse. Detta är utan tvivel en av de bästa böcker jag läst i år.

Tolv veckor med dig

Fängslande och humoristisk

14 maj 2020

Tolv veckor med dig har förstört min sömn i veckan eftersom jag inte kunde sluta läsa på kvällarna.
Utöver att den höll mig vaken alldeles för länge på nätterna är det även en helt underbar bok. Jag älskar dessutom Linnea som är en väldigt stark och häftig karaktär. Johanna Schreibers berättarsätt är oerhört fängslande och humoristiskt. Dessutom gillar jag att den passar oerhört bra in i dagens samhälle. Så läs den helt enkelt!

Jag ser allt du gör

Enastående

9 maj 2020

Annika Norlin har gjort det som jag inte trodde var möjligt. Hon har fått mig att älska en novellsamling! Jag ser allt du gör är enastående och ibland fick jag lust att sjunga mig fram mellan raderna. Den börjar bra, sedan blir den bara bättre och bättre Flera av novellerna gav mig hemlängtan till Norrland, och jag kunde nästan känna den barriga doften av skog. Annika Norlin väckte helt klart någonting i mig, och nu vill jag bara ha mer. Av mig får den ⭐⭐⭐⭐⭐/5!