Användarprofil @bokslukarfeministen / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @bokslukarfeministen

Antal betyg: 55
Antal recensioner: 55

K

Vemodig läsning

12 juni 2020

Jag vet inte riktigt var jag ska börja egentligen. Språket är oerhört poetiskt och vackert så om ni gillar böcker enbart för att språket är vackert tycker jag definitivt att ni ska läsa den. Det var väldigt intressant att läsa Katarina Frostenssons syn på händelserna kring Svenska Akademin och hennes man, men min syn ändrades inte av henne efter att jag läst Klubben. Jag fick en känsla över att Katarina lever i förnekelse då hon verkar väldigt verklighetsfrånvänd och även går till personangrepp vid vissa tillfällen. Jag känner att jag inte riktigt köper hennes version efter att jag läst K, snarare tvärtom, även fast jag inte vill skuldbelägga henne. Men det var ändå intressant läsning och jag gillade språket, så därför får den ⭐⭐⭐/5.

Tolv veckor med dig

Fängslande och humoristisk

14 maj 2020

Tolv veckor med dig har förstört min sömn i veckan eftersom jag inte kunde sluta läsa på kvällarna.
Utöver att den höll mig vaken alldeles för länge på nätterna är det även en helt underbar bok. Jag älskar dessutom Linnea som är en väldigt stark och häftig karaktär. Johanna Schreibers berättarsätt är oerhört fängslande och humoristiskt. Dessutom gillar jag att den passar oerhört bra in i dagens samhälle. Så läs den helt enkelt!

Tre kvinnor

Fantastisk och välskriven bok!

22 september 2019

Tre kvinnor är ingen skönlitterär bok, utan ett reportage. Ändå fångar den en på samma sätt som en skönlitterär bok skulle göra. Vi får följa tre olika kvinnor: Maggie, Lina och Sloane och deras livserfarenheter. Alla tre drivs till stor del av sin lust. Boken är skriven på ett ocensurerat sätt och är oerhört detaljrik, utan att den blir jobbig att läsa. Det märks att författaren Lisa Taddeo har spenderat flera år med dessa kvinnor för att få ihop denna bok. Det enda negativa med den är att den är svår att lägga ifrån sig. Läs!

Ellis och cykeln

Härlig berättelse

10 augusti 2020

Ellis och cykeln är en härlig berättelse om barns envishet och vad lite envishet kan leda till. Författaren har lyckats bra med att skriva ur barnets perspektiv och barnets röst kommer verkligen fram. Den visar på att det ibland är viktigt att lyssna på barns instinkter och uppmuntra dem, dock att göra det tillsammans med någon äldre som kan hjälpa till om något går snett. Ett plus är att den dessutom är skriven på ett könsneutralt sätt.

Tistelhonung

Mycket fin och välskriven roman

9 augusti 2020

Tistelhonung är en mycket fin och välskriven roman om förlorad kärlek. Den är en riktig bladvändare och karaktärerna känns väldigt verkliga på något sätt även fast jag delvis tycker att huvudkaraktären tycker lite väl synd om sig själv. Dock tycker jag ändå inte att det störde läsupplevelsen då det fortfarande är en fantastisk bok.

Jenny och Emmas äventyr i landet Amarien

Lättsam läsupplevelse

8 augusti 2020

Det är en väldigt spännande historia även om den ibland känns lite jäktad. I början av boken finns det beskrivningar och bilder av alla karaktärer vilket jag gillar eftersom det gör det lättare att hänga med i handlingen eftersom boken har relativt många karaktärer. Den är även relativt lättläst och har ett enkelt språk vilket gör den till en lättsam läsupplevelse fast händelserna i sig är spännande och intressanta.

Lyckan finns i ett ögonblick

Underbara miljöbeskrivningar

6 augusti 2020

Lyckan finns i ett ögonblick är definitivt en vacker historia, och det var mycket jag gillade med den, men den är lite väl klyschig för min smak tyvärr då den blir lite väl sockersöt. Det är definitivt en smakfråga, så avskräcks inte om ni gillar denna typ av romaner. Jag gillade däremot att en får följa både Alf och Letty, få deras perspektiv på händelserna. Den innehöll även en del trevliga miljöbeskrivningar vilket jag gillade och som ger en fantastisk bild av Rom.

Sverige : små roliga fakta

Mycket trevlig faktabok

5 augusti 2020

Faktan är väldigt blandad vilket jag gillar, och bilderna är dessutom helt fantastiska. Den är väldigt lärorik för barn som vill lära sig mer om Sverige. Jag har inte hunnit testa aktiviteterna i slutet men de verkar intressanta och känns som en mycket rolig idé. Språket är lätt att förstå sig på, men får ändå inte en barnslig underton. Mycket trevlig bok!

Inte din baby

Viktig

3 augusti 2020

Inte din baby är en viktig bok, både för ungdomar och för vuxna. Den uppmärksammar främst psykisk misshandel och att det inte alltid är så lätt att lämna ens partner. Huvudkaraktärerna känns tuffa och självständiga, vilket jag också tycker är intressant eftersom det visar på att hem som helst kan hamna i en våldsrelation.