Användarprofil @bokslukarfeministen / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @bokslukarfeministen

Antal betyg: 130
Antal recensioner: 130

K

Vemodig läsning

12 juni 2020

Jag vet inte riktigt var jag ska börja egentligen. Språket är oerhört poetiskt och vackert så om ni gillar böcker enbart för att språket är vackert tycker jag definitivt att ni ska läsa den. Det var väldigt intressant att läsa Katarina Frostenssons syn på händelserna kring Svenska Akademin och hennes man, men min syn ändrades inte av henne efter att jag läst Klubben. Jag fick en känsla över att Katarina lever i förnekelse då hon verkar väldigt verklighetsfrånvänd och även går till personangrepp vid vissa tillfällen. Jag känner att jag inte riktigt köper hennes version efter att jag läst K, snarare tvärtom, även fast jag inte vill skuldbelägga henne. Men det var ändå intressant läsning och jag gillade språket, så därför får den ⭐⭐⭐/5.

Humlan Hanssons hemligheter

Underbar!

24 november 2020

Humlan Hanssons hemligheter är en bok som trots sina allvarliga teman lockar en till skratt genom hela boken. Allvaret blandas med barnperspektivet vilket ger den en skruvad twist. Bilderna går dessutom väldigt väl ihop med texten och jag gillar verkligen att Humlans listor ser ut att vara skrivna av henne själv. Jag tycker att Humlan Hanssons hemligheter är väl värd Augustpriset 2020!

Där kräftorna sjunger

Fantastisk läsupplevelse

28 juni 2020

Alltså vilken bok. Jag älskade den från första början och kunde knappt sluta lyssna. Ibland tycker jag att handlingen kan bli rörig när berättelser hoppar mellan då- och nutid men så var verkligen inte fallet i Där kräftorna sjunger. Den är oerhört vacker och är skriven på ett poetiskt sätt som verkligen gör boken till en läsupplevelse. Detta är utan tvivel en av de bästa böcker jag läst i år.

Tolv veckor med dig

Fängslande och humoristisk

14 maj 2020

Tolv veckor med dig har förstört min sömn i veckan eftersom jag inte kunde sluta läsa på kvällarna.
Utöver att den höll mig vaken alldeles för länge på nätterna är det även en helt underbar bok. Jag älskar dessutom Linnea som är en väldigt stark och häftig karaktär. Johanna Schreibers berättarsätt är oerhört fängslande och humoristiskt. Dessutom gillar jag att den passar oerhört bra in i dagens samhälle. Så läs den helt enkelt!

Jag ser allt du gör

Enastående

9 maj 2020

Annika Norlin har gjort det som jag inte trodde var möjligt. Hon har fått mig att älska en novellsamling! Jag ser allt du gör är enastående och ibland fick jag lust att sjunga mig fram mellan raderna. Den börjar bra, sedan blir den bara bättre och bättre Flera av novellerna gav mig hemlängtan till Norrland, och jag kunde nästan känna den barriga doften av skog. Annika Norlin väckte helt klart någonting i mig, och nu vill jag bara ha mer. Av mig får den ⭐⭐⭐⭐⭐/5!

Tre kvinnor

Fantastisk och välskriven bok!

22 september 2019

Tre kvinnor är ingen skönlitterär bok, utan ett reportage. Ändå fångar den en på samma sätt som en skönlitterär bok skulle göra. Vi får följa tre olika kvinnor: Maggie, Lina och Sloane och deras livserfarenheter. Alla tre drivs till stor del av sin lust. Boken är skriven på ett ocensurerat sätt och är oerhört detaljrik, utan att den blir jobbig att läsa. Det märks att författaren Lisa Taddeo har spenderat flera år med dessa kvinnor för att få ihop denna bok. Det enda negativa med den är att den är svår att lägga ifrån sig. Läs!

Skrattar sist

Mycket bra

2 juni 2021

Skrattar sist är en väldigt vardagsnära bok som kanske främst kretsar kring kompisrelationer, men den tar också upp andra ämnen som död och kärlek. Även fast den ibland har ett allvarligt innehåll så lyckas ändå Guner skriva med en humoristisk underton som gör läsningen lättsam och hon lyckas även verkligen skildra de vardagsnära momenten i handlingen som skapar igenkänning hos läsaren. Illustrationerna är dessutom helt i min smak. De ger ett bra inslag till läsningen och passar perfekt till innehållet. Jag älskade även att läsa om Paolas relation till sin mormor vilket också är en stor del av bokens handling. Skrattar sist är en mycket fin bok som uppmuntrar till att vara den en är!

En flickas memoarer

Välskriven och fängslande

11 april 2021

En flickas memoarer är en oerhört välskriven och fängslande berättelse som är skriven på ett väldigt smärtsamt sätt. Jag fastnade totalt i berättelsen och blev berörd av den då jag återigen blir påmind över de svårheter som många kvinnor går igenom och som kommer att påverka dem genom hela livet. Jag gillade även Ernaux person- och miljöbeskrivningar då hon lyckas få dem att kännas levande på något sätt. En fin bok som inte lämnar en oberörd helt enkelt.

Om snö och guld

Otroligt fängslande

7 februari 2021

Om snö och guld är den första boken som jag läst av Inger Edelfeldt men det kommer definitivt inte att bli den sista då den fängslade mig från början till slut. Denna utvecklingsroman är skriven med otrolig inlevelse så att det känns som om en själv är en del av berättelsen. Jag känner verkligen för huvudkaraktären Miranda och kan inte annat än att fascineras av henne samtidigt som jag självfallet känner medlidande. Detta är helt enkelt en otrolig bok som jag rekommenderar alla att läsa.