Användarprofil Svealektor / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Svealektor

Antal betyg: 10
Antal recensioner: 10

Havskatten

En läsvärd bok om Marstrands oskarianska epok.

21 juli 2015

Jag har tyckt om alla Ann Rosmans böcker. En frisk fläkt i deckardrottningarnas skara. Hennes språk är lättillgängligt men också noggrant och vackert. Uppskattar hennes research om Marstrands tidigare historia. Jag upplever hennes böcker som trovärdiga. Havskatten speglar en intressant historiebild kring en svunnen oskarianskt epok där Marstrand med varm- och kallbadhusen spelade en viktig roll. I nutid får vi följa Karin Adlers vardagsliv.

Andras vänner

Välskriven och fängslande

19 februari 2018

Man får lätt favoritförfattare då man läst flera romaner av samma författare som alla varit lika bra och samtidigt annorlunda varandra. Denna bok var mycket fängslande och även spännande. Feelgood? Jag vet inte direkt. En bra bok om relationer helt enkelt. Vad är egentligen feelgood kan man fråga sig. Att komma människor nära i deras tankar och se hur man går vidare i livet är för mig vad jag tycker om att läsa. Liane Moriarty en en bra författare helt enkelt! Som får en att må bra.

Våra bästa år

Välskriven och gripande

17 oktober 2017

Hilary Boyd har blivit en favoritförfattare för mig. Tycker om hennes förmåga att berätta en historia på ett djupare plan. Denna bok grep mig lika mycket som de två andra översatta romanerna. Ser fram emot en ny bok av henne.

Smultron och svek

Relationsproblematik i fin feel good-anda

9 oktober 2017

Jag läste alla 4 böcker på raken och ville verkligen veta hur det gick för familjen i Östersund och personerna runt om dem. Lättläst men inte ytligt. Vardagsnära och även spännande.

När livet börjar om

Ömsint och varm feelgood

19 februari 2017

Varje författare har sin egen stil, förstås även Lucy Dillon. Språket är okomplicerat och lättläst men varken poetiskt, djupsinnigt eller kvickt. Man vet redan från början hur det kommer att sluta, men hon är duktig att berätta en historia. Intrigen är spännande så man sitter där och sträckläser i alla fall sida efter sida. Jag har läst alla böcker och denna, tillsammans med den första, är nog bland de bästa av hennes böcker om Longhampton. Trevligt att hon i slutet får med fler av de andra karaktärerna från föregående böcker. Boken får 3 1/2 stjärna av mig.

Miniatyrmakaren

Magisk och nervpirrande

17 november 2016

Jag har varit mycket i Amsterdam och tycker om tavlor från deras guldålder 1600-talet. Har även "Flicka med pärlörhänge" som gammal favorit. Såg därför fram mot att läsa denna bok som fått så mycket beröm. Allt som utlovats fanns där, men den där "in under bara skinnet"- spänningen och obehaget att inse den calvinistiska sidan av 1600-talets Holland var kusligt närvarande under läsningen. Aldrig har jag känt Amsterdams guldålder-historia så naket beskrivet. En fantastisk bokupplevelse.

De öde fälten

Mysdeckare utan våld

23 juli 2016

Av en slump fick jag en av hennes böcker i min hand. Jag blev genast en trogen läsare av de andra böckerna i serien. Denna bok är lika bra som de andra. Slutet visar att det måste komma en fortsättning. Det är jag glad för. Miljön i östra England är intressant med det flacka landskapet och saltängarna.

Den tredje hustrun

En ny favoritförfattare

23 februari 2016

Av en ren händelse läste jag hennes roman Fågelburen. Jag blev då mycket imponerad av hennes sätt att skriva. En riktigt fin relationsroman där hon med sitt persongalleri skapar en spännande relationsresa och samtidigt en härlig feel goodroman.

Den glömda rosenträdgården

Lågmäld feel good

23 februari 2016

Som vanligt skriver hon lågmält men varmhjärtat om vanliga relationer. Man vet att det går bra men historien tar sin gilla gång och man blir intresserad av persongalleriet. Den är inte spännande som andra böcker men ljus och innerlig.

Främlingen vid havet

Spännande intrig vid klippig kust

21 juli 2015

Ja, varför läser man Nora Roberts? När man vet att allt kretsar kring en driftig men ensam kvinna som behöver en man, även om hon inte tror det. Mannen kommer in i historien som av en händelse. Väldigt händig, rättrådig med god smak och med rätt mycket pengar i kistan. Dessutom alltid ungkarl. De två kommer på kant med varandra under bokens gång men finner varandra i slutet. Denna bok följer samma recept men är förstås laddad med en spännande gåta. Nora Roberts vet hur en slipsten ska dras. Dessutom har hon alltid en rapp dialog som piggar upp. En lättläst och romantisk bok som har en spännande intrig vid en klippig kust.