Användarprofil Justine13 / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Justine13

Antal betyg: 42
Antal recensioner: 39

Bombmakaren och hans kvinna

Det slirar

4 augusti 2015

Efter att ha läst den katastrofala Pinocchios näsa trodde jag på en uppryckning i nästa bok. Men icke. Den här boken slirar på tomgång i stort sett hela tiden. Ibland glimtar det till, men det är det lilla. Att det är en kvinnlig huvudperson gör det inte bättre - om han trodde att dåligt mamma samvete för sitt barn - räcker inte till - och jag borde inte jobba så mycket - skänker boken ett kvinnligt perspektiv tar han miste. Hon "pekar med hela handen" ett tiotal gånger och andra typiska GW uttryck som andra män i hans tidigare böcker använt före Linda Mattei. GW kan ju procedur frågor och det excellerar han i, men det blir tjatigt, ger inget extra. Och allt koketterande i diverse historiska tablåer och excellerande i vin och matkunskap känns som been there, seen that. Deja vuer från hans tidigare böcker. Dom första hundra sidorna är ren maskinskrivning. GW går autopilot och jag har nickat till två gånger under den tiden. En redaktör som vågar ta bort dödköttet rekommenderas. Jag trodde jag aldrig skulle behöva skriva det, men den här boken är helt enkelt väldigt tråkg.

4 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Lazarus

Är det bara jag?

6 november 2018

Som tycker mig ha läst det mesta tidigare som Kepler tar upp. Det verkar som om dom finkammat deckargenren efter uppslag för jag får en deja vu känsla att jag läst det tidigare. Följer en formula som gör att boken blir förutsägbar. Man känner sig lite manipulerad som läsare och då tappar jag intresset.

Kvinnan på tåget Filmomslag

Hur många kvinnor på tåget finns det?

27 november 2016

Jag ser två likadana pocketböcker av denna bok som ligger på topplistan. Hmm... Och Yokoki Dukes "Fruktansvärt bra" är ju rena skojet. Av nån anledning ger hon alla bästsäljare sådana betyg. Så hamnar hon citerad på framsidan på den svenska utgåvan.

Boken är inte fruktansvärt bra, den skevar och börjar om och hoppar så man får vara uppmärksam så man hänger med.Det är mycket som måste förklaras i efterhand. Sen förstår jag inte varför det kittlar kvinnliga läsare(och recensenter) när en kvinna har svårt med alkoholen. Nya grepp etc. Och så det här med att hon är debutant när hon skrivit massor av böcker under pseudonym tidigare. Det är inte så lite falsk marknadsföring. Något som också recensenterna tjatat om att det är ju fantastiskt märkvärdigt att hon som debutant har skrivit en sådan bok. Vilket hon alltså inte gjort.
Den är visst läsvärd, men man har läst mycket av det som skrivs tidigare. Black out där man inte minns något men har blodiga händer. Osannolika överenskommelser med sina hatobjekt. Fantasier om personer det visar sig inte är dom man trott. Etc.

Vad håller ni på med?

Enögt

28 november 2016

Tänk om debattörer som Uvell även kunde ta upp korruptionen inom Näringslivet! Alla skattesmitare. Alla människor som lurat oss skattebetalare och som finns nämnda i Panamapapperen. Miljoners miljoner. Myglet med kartellbildningar och insiderhandel(där vi har våra pensionspengar). Men icke, naturligtvis. Hon har en agenda och då granskar man inte de sina. Lite tragiskt om man ska framstå som trovärdig.

3 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Kvinnan utan hjärta

Bästa deckarförfattaren

14 november 2020

Ibland blir man bara totalt ett med en bok. Åker in i den och stannar där tills den är slut. Det händer med mig när det gäller Lars Bill Lundholms böcker. Kvinnan utan hjärta är inget undantag. Tvärt om. Jack Larsson och hans dotter Astrid försök att komma över Jack frus och Astrids mammas död är subtilt och intressant samtidigt som boken även är en spännande arkeologisk utgrävning av ett mord och en mördare som får blodet att frysa. Man märker att Lundholm har varit poet, beskrivningarna av skärgården och karaktärerna är språkliga uppenbarelser. Man undrar vad han får allt från. Människospillran Folke som alltid möter Jack vid Marian med orden:
-Dödat någon nyligen, Jack?
Jo, för mig är han den bästa deckarförfattaren vi har just nu i Sverige.

Hon som måste dö

Virrig

9 oktober 2019

Nån Grande Finale blev det inte. Tyvärr. Tycker Lagercrantz fortsättning varit en bra fortsättning på Larssons böcker. Men här tog det stopp. Hela Everest äventyret verkar tillhöra en annan bok. Kanske något DL hade i skrivbordslådan och la in, ty det är virrigt och utan struktur. Vem dom där på snöberget var och är och vad som händer går en helt förbi. Vi bryr oss inte om dom. Dom vi bryr oss om, Blomqvist och Salander träffas bara två gånger i boken och den sista gången talar dom inte med varandra. Dom har varsin linje som är röriga, kärlekshistorier som inte känns speciellt intressanta eller man undrar varför. Och så dom där på Everest. Sen är alla dödströtta boken igenom - nästan komiskt. Ingen sover och alla går som i dimma på utmattningens gräns - och likadant med dom på Everest. Synd. DL var nog under en hel el press för att avsluta sin del av serien känns det.

Skärgårdsmorden

En fantastiskt bra bok

5 september 2019

Skrev en recension om hardcovern - ett mästerverk. Läste om i pocket ett år senare. Samma omdöme. Den tål att läsas flera gånger så stark är den. Berättelsen handlar om den utbrända polisen Jack Larsson som tar sin elvaårig dotter som slutat tala till en ö i skärgården. Dels för att hjälpa sin pappa att restaurera ett sommarhus, dels för att försöka få ordning på sig själv och sin lilla familj. Det är gripande. Dessutom en deckargåta som är synnerligen intressant och spännande. Språket är nästa poetiskt i sin beskrivning av skärgården och dess miljö - men det vet vi redan. Lundholm är en av de få svenska författare som verkligen kan skriva. Som både kan skapa intressanta karaktärer och kriminalgåtor om människans mörkare sidor. Jag har läst alla hans böcker och han finns däruppe med dom bästa deckarförfattarna. Jag niger och tackar för en fantastiskt bra bok.

En högre rättvisa

Segt.

18 november 2018

Tycker den här författarduons böcker är sega och framför allt. De har inget språk. Allt förs framåt enligt alla konsten regler, men det känns som om det inte är på riktigt. Man bryr sig vare sig om huvudpersonen eller de andra karaktärerna. Kartonage. Papp. Deras framgång är nog en av de mest märkliga i genren. Förstår den inte alls. Sorry.

Bränn alla mina brev

Som en blogg

18 november 2018

Det kanske är så kändisar säljer böcker nuförtiden. Man skriver bara om sitt liv, sina barn, sin fru och nu sin morfar. Och så låtsas man att det ärt allmängiltigt. Tycker inte han har något eget språk. Lite bloggvarning i alla hans böcker. Har läst några. Han lyckas inte riktigt gestalt historien, bara förmedla den. På ett ytligt sätt.