Användarprofil Mikael / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Mikael

Antal betyg: 18
Antal recensioner: 18

Keeper Of Genesis

Hancock går för långt

9 april 2003

Författaren till boken uppges vara Robert Bauval, men i själva verket är den till större del skriven av hans kollega Graham Hancock, amerikansk författare och afrikakorrespondent. Denna bok bygger vidare på de teorier som lades fram i "Orion Mystery" (se min recension av den) och den vetenskapliga standarden har sedan dess sjunkit betydligt. Orion mystery var intressant och utmanande - en alternativ syn på fornegyptisk religion och arkitektur - men här blir det mest långsökta och onödigt krångliga redogörelser som ska stärka de gamla bevisen och erbjuda fler alternativa teorier. Det mest intressanta är teorin om Sfinxens betydelse och ålder, men annars är boken inte sällan trist och repitativ. Några av de hypoteser som författarna lägger fram har väldigt pseudovetenskaplig prägel. Personangreppen i boken på de kritiker som finns bland de akademiska egyptologerna är barnsliga, och bidrar inte direkt till dess trovärdighet. Läs gärna boken, men ta den med några nypor salt.

Vikingablot : en historisk roman om Birka

Intressant historisk roman

3 september 2003

Den här boken tar läsaren till det inte helt obekanta samhället Birka - en myllrande handelstad på 800-talet där handelsmän och vikingakrigare trängs i gränderna mellan marknadsplatser och krogar. Det är under den tid då den kristna missionen kom till Svearnas land, och snart ställs hedningar mot de konverterade "kristsärkarna" i uppgörelsen om vilka som ska styra den viktiga handelsstaden. Mitt i denna konflikt får vi möta Erik, som varit på handels- och vikingatåg i flera år och nu kommit hem för att gifta sig med sin trolovade - Jorunn. Men under tiden han var borta har hans bror lagt beslag på henne, och deras konflikt mildras inte direkt av att brodern blir en hängiven kristen medan Erik håller fast vid asarna. Även historiska personer figurerar såsom kung Björn och Ansgar (som våldtäktsman!).
Nåja boken ger en spännande men ibland lite trögflytande berättelse om människoöden för mer än 1000 år sedan.

Under den evigt blå himlen. En roman om Djingis Khan

Mycket läsvärd historisk roman

4 juni 2003

Historiska romaner är sällan realistiska och trogna historien, men den här boken om Djingis Khans ungdom av Anders Widén är bland de bättre jag hittills har läst. Ja, boken har många brister, bl.a. så stämmer inte händelseförloppet med vad som anges i de historiska källorna osv., och många av personerna är för platta eller orealistiska. T.ex. så blev jag besviken på huvudpersonen - Temüdjin (Djingis) som beskrivs som ett underbarn utan brister. Värre är dock Sübotai, som vid 7 års ålder är fullvärdig general... Annars gillade jag beskrivningen av Jessugei starkt, och i övrigt så var boken mycket spännande (även om jag känner till den historiska bakgrunden) och jag kan rekommendera den till alla som vill ha en introduktion till mongolernas historia, eller de som redan är intresserade av Khanen och vill få ett skönlitterärt perspektiv. Jag ser mycket fram emot att få läsa den andra delen, hoppas den blir lika intressant!

Stirling Bridge and Falkirk 1297-98

Strunta i

21 april 2003

Gillade ni den våldsamma, blodiga Mel Gibson-filmen "Braveheart"? Glöm allt ni såg där, för den som vill lära sig den riktiga historien så finns den här boken. Här presenteras den riktige William Wallace (de Waleys) och hans historiska krig mot Edward I Plantagnet av England. Boken av Pete Armstrong är objektiv och saklig, fylld med de allra senaste uppgifterna rörande de skotska krigen i slutet av 1200-talet. Ingen romantiserad, förskönande hjältehistoria om Wallace, utan ren intressant historia som det ska skrivas! Boken är rikligt illustrerad av mästerillustratören Angus McBride, och återger skickligt hur de engelska och skotska soldaterna såg ut och hur de stred. Skottarna var inga målade kiltklädda barbarer från "Braveheart", utan brynjeklädda pikenerare ledda av beridna och rustade riddare som Wallace själv. Gudskelov att Osprey förlag publicerar historiska böcker i den här kalibern så att man slipper Mel Gibson och Hollywood som historielärare!
Köp den och skratta åt filmen!

The Orion Mystery: Unlocking the Secrets of the Pyra...

Fler frågor än svar

9 april 2003

Denna kontroversielle bok av Robert Bauval och Adrian Gilbert har blivit mycket omtalad och såväl känd som ökänd. Bauval vill med denna första bok övertyga läsaren om sina teorier att de kända pyramiderna i Gizeh byggdes i enlighet med orions bälte, för att de ingick i en plan som de gamla egyptierna lade ut för att symbolisera en påstådd stjärnkult. Teorierna kan verka galna vid första anblick, och det framgår tydligt att författarna inte alltid tagit till sig vetenskapliga metoder i sin sökan efter sanningen om sina teorier. Orion-sambandsteorin är än så länge en hypotes, men är man intresserad av det gamla Egypten kan man faktiskt ta sig det lilla besväret och läsa boken. Den ger en alternativ syn inte mint på den fornegyptiska religionen och dess äldsta skrifter - pyramidtexterna, men jag råder läsarna att likväl studera de konventionella egyptologins traditionella syn på pyramidernas roll och ta alla hypoteser med en nypa salt.

Middle Egyptian

Att lära sig hieroglyfer

7 april 2003

En tung, vetenskaplig bok avsedd för akademiska studier samt undervisning om ett svårt, invecklat ämne. Men om intresset för att förstå det antika Egypten och dess språk finns så är boken ett nöje att bekanta sig med, det som behövs är bara lite extra tid och ett hyffsat minne. Allens bok presenterar hieroglyfer ur en jämförelsevis lättsam vinkel, vilket gör att även icke-akademiker lätt kan tillgodogöra sig informationen förutsatt att ens engelskakunskaper är tillräckliga. Mycket grammatik, men även paragrafer som emellanåt beskriver och förklarar den egypiska kulturen och dess historia. Ska man börja studera hieroglyfer är detta inte ngn nybörjarbok (Collier och Manleys bok rekommenderas i sådana fall) men om man verkligen vill fördjupa sig i det fornegyptiska språket och dess fantastiska skrift så är boken starkt rekommenderad.

Svärdet och spiran

Intressant men uttdragen

27 mars 2003

Denna historiska roman av Follet är egentligen hopsatt av två volymer. Därför är den en riktig tegelsten, men om man har intresse av europeisk medeltid ska den inte vara så svår att komma igenom. Jag är inte tillräckligt insatt i 1100-talets England för att kunna kommentera den historiska äktheten, men bitvis tyckte jag ändå att den inte var särskilt övertygande när det gäller att förmedla tid, miljö och människor. Personerna är i huvudsak platta, svart-vita och med tiden tråkiga, och ju längre in i boken man kommer desto fler upprepningar blir det; Onda besegrar goda, Goda besegrar onda, onda slår tillbaka o.s.v. I övrigt hakar författaren lätt upp sig på likartade teman, uttryck och rena fetischer. Allt känns enkelt, svart-vitt och stundom lite slarvigt, men om man känner för att läsa en riktigt lång bok i jämförelsevis trovärdig historisk miljö så läs gärna "Svärdet och Spiran"

Ramses. Ljusets Son

Låt er inte luras!

23 mars 2003

När jag först läste den här boken tyckte jag att den var rätt okey, men efter hand som jag har studerat mer om det gamla Egypten har jag ändrat uppfattning. Boken utger sig faktiskt för att vara en historisk roman, men dess historiska trovärdighet är så gott som noll; jag tror inte ett dugg på att Christian Jacq verkligen är egyptolog med koll på det antika Egypten... Den litterära kvalitén är inte heller imponerande, de första 50 sidorna är kanske spännande men sedan vevas allt om från början igen, inte bara i den här volymen utan i alla de 5 följande delarna! Upplägget med kapitel m.m. i alla de 6 böckerna i sviten är misstänkt likt en serietidning... Jag är övertygad om att Jacq skrev de här böckerna bara för att tjäna pengar, inget fel i det kanske men det märks i det till synes omotiverade skrivandet...

Mongols, The

Intressant introduktion

7 mars 2003

Det här är en mycket fängslande introduktion av S R Turnbull om de medeltida Mongolerna och deras militära organisation, inte minst pga. de suveräna illustrationerna av den erfarne och framstående konstnären Angus McBride. Osprey förlag vänder sig ursprungligen till s.k. Wargamers, men boken är ändå passande för alla historiskt intresserade som vill ha en inblick i ämnet. Den koncisa skriften (40 sidor) håller en hög akademisk standard som är utmärkande för Osprey, men har ändå ett ledigt, lättbegripligt språk (förutsatt att man är hyffsat bra på Engelska). För den som är intresserad av Mongolernas historia är boken ett måste, tveka inte att köpa den!