Användarprofil Vuxenstudent / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Vuxenstudent

Begynnelse

Spektakulär men ganska seg historia

23 november 2017

Ingen ska förstås tro att "vetenskap" eller annat i boken är med fakta överensstämmande. Som vanligt använder Dan Brown spektakulär terminologi som han blandar ihop lite som han vill. Även det spanska hovet diktar han om som det passar honom, förstås. Det kan till och med anses vara skickligt gjort, om man kan låta bli att störas av grova sammanblandningar av begrepp och direkta faktafel. Översättaren verkar också ha gjort sitt för att ytterligare blanda ihop begreppen. Men det är okej, det här är ju fiktion.

Värre är att spänningen nästan helt uteblir. Det är mest långa haranger om kyrkor och palats som liknar turistreklam. Boken är rent av ovanligt tramsig även för att komma från Dan Brown. Men har man ingenting bättre att göra kan man döda tid med denna också.

Etrusker : historien om ett främmande folk

Etruskernas historia som man bara ska ha läst

23 november 2017

Detta skulle jag kalla standardboken om etruskernas historia, som man bara ska ha läst om man är intresserad av denna historiska epok. En omåttligt viktig källa av kunskap och inspiration. Berättad på ett medryckande sätt. Själv besökte jag sedan Toscana och gick i museerna och såg föremålen själv.

Particle Physics

Lite väl för förkortad om partikel fysik

31 januari 2014

Vad jag sökte var egentligen boken Particle Physics av Martin och Shaw (440 sidor). E-bok alternativ föreslogs på söksidan och jag tog den. Det visade sig dessvärre inte vara den boken, utan en annan, kortare version (150 sidor) av den första författarna Brian R Martin enbart. Boken är, som sagt, en förkortad snabbversion som hastar igenom ämnesområden utan att fördjupa sig i någonting. Lika mycket information får man lätt från Wikipedia, och bättre framställd.

Det verkar som Bokus inte har riktigt koll på vad som är vad. Det framställdes som det var samma bok i e-bok form, vilket det alltså inte var.

The D Programming Language

En mycket detaljerad och välskriven bok om D...

16 december 2013

En mycket detaljerad och välskriven bok om D programmering. Kan även, med viss handledning, fungera som en första bok i programmering. Beskriver dock bara kommandorad orienterad programmering (dvs. i Windows DOS fönster, eller i Linux/Unix Terminal fönster). Boken skulle fått en stjärna till om den hade haft en kapitel om elementär GUI fönsterhantering och dithörande händelsehantering (det är var t.ex Java böcker brukar börja). Visserligen finns (ännu?) ingen standard GUI API för D-språket, men det finns ett par nästan standard GUI's framtagna som kunde ha använts.