Användarprofil Myggan / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Myggan

Antal betyg: 30
Antal recensioner: 29

Vi är våra relationer : om anknytning, trauma och di...

En mycket gedigen bok om anknytning mellan föräldrar...

14 november 2013

En mycket gedigen bok om anknytning mellan föräldrar och barn, som utgår från den forskning som gjorts på området. Många psykologiska termer blir det emellanåt, men jag som aldrig studerat psykologi (dock har jag läst en hel del litteratur på området innan den här boken) hade ändå lätt att hänga med och förstå. Alla termer förklaras innan de används i texten, men det kan ju ändå kännas utmanade med psykologiskt fikonspråk. För mig gav boken en större förståelse för mig själv och andra människor, och det är långt ifrån alla böcker i ämnet psykologi som lyckas med det. Boken är skriven på ett sätt så att man lätt kan känna igen sig och har en inkännande ton som gör att man verkligen känner barnets perspektiv när man läser. Jag håller personligen inte med om alla teorier som presenteras (t.ex. affektreglering), men tycker trots det att boken är så givande i sin helhet och presenterar så många genomtänkta teorier som ger en många aha-upplevelser och nya insikter, att den är väl värd det högsta betyg jag har gett den. Jag tycker egentligen att alla borde läsa den är boken.

Graviditet, hälsa och träning

Eftersom jag inte har hittat någon bok med övningar...

19 augusti 2013

Eftersom jag inte har hittat någon bok med övningar utan redskap man kan göra själv hemma (eller byta ut övningar på sitt vanliga gympapass mot) - som jag egentligen skulle vilja ha - så är det här den bästa boken om graviditet och träning jag har läst så här långt. Boken riktar sig mot barnmorskor och det gör att all information om hälsa och träning är mycket detaljerad, och det gillar jag! Ändå är boken inte svårläst. Det enda jag har emot boken är att den liksom varnar för att träna under graviditet samtidigt som den varnar för att INTE träna under graviditet, så man blir lite förvirrad. Men alla böcker liknande böcker gör samma sak, det är som att ingen våga säga rakt ut "det här är BRA för gravida" oavsett vad det gäller, ingen vågar ta på sig det ansvaret. Övningarna i boken kan man göra hemma om man köper vikter och tränings-gummiband, vilket inte är speciellt dyrt. Det finns också exempel på gym-övningar som är bra för den gravida kroppen. Noggranna instruktioner om dom viktiga bäckenbottensknipövningarna finns också med!

Århundradets kärlekskrig : en punktroman

Ren njutning att läsa

23 april 2016

Den här boken gav mig så mycket, dels ren igenkänning - inte för att jag haft oturen att vara gift med den manliga huvudpersonen själv - men tyvärr är mannen i boken en arketyp, en empatilös person med makt och ett grundmurat ointresse för andra människors själsliv. Såna har man ju stött på. Det svansas och dansas alldeles för mycket efter såna människors pipor och att då läsa en bok som skriver ut alla deras patetiska egenheter känns befriande - som att öppna fönstret i ett rum utan luft! Att språket dessutom är så fint och roligt gör det hela ännu härligare!

3 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Alla barns rätt : en bilderbok om Barnkonventionen

Den här boken är min brorsdotters favorit. Hon är 8 år...

9 juli 2013

Den här boken är min brorsdotters favorit. Hon är 8 år men har älskat den sen hon var 6 år.

Amning i vardagen

Detta är en bok jag verkligen kan rekommendera. Den...

14 november 2013

Detta är en bok jag verkligen kan rekommendera. Den beskriver amningen på ett sätt som gör en väldigt förväntansfull, nyfiken och inspirerad och ger en god grundkunskap om vad amning går ut på och vad som är viktigast att rikta in sig på och tänka på. Lite problem tar boken också upp, men inte speciellt ingående, har man problem med amning som behöver lösas är det nog inte till den här boken man ska vända sig i första hand. Tonen i boken känns också balanserad, dvs. den slår inte över i amningshysteri eller amningstvång, utan det känns tvärtom som att författaren är väl medveten om problemet med att många kvinnor (kanske framför allt för ungefär 10 år sedan) kände sig tvingade att amma utan att få någon hjälp med hur det skulle gå till.

I fallinjen : En essä om prekärfeminism

Arg och bra!

16 december 2015

Alla ensamstående mammor borde läsa denna bok. Och alla andra också. Många citat av filosofer förekommer i onödan, men hoppa över det när ni läser, ni kommer att få ut mer än tillräckligt av boken ändå!

Min första bok om Ernst Billgren

Besviken

7 november 2015

Jag hade höga förväntningar på den här boken men de infriades tyvärr inte. Den är förvånansvärt tråkig och intetsägande och jag tänker att det borde gå att göra en så mycket bättre barnbok av Billgrens konst än så här!

Björnens sång

En njutning att läsa!

7 november 2015

Den här boken ger även den vuxne som läser för barnet en litterär och konstnärlig upplevelse. Bättre kan det inte bli!

Lillebrors låtar

Bästa barnsångerna!

7 november 2015

Speciellt "Cykelnyckeln" är min favorit. Wieslanders barnvisor är skrivna på ett så underfundigt sätt, där melodin och texten hör så bra ihop, att man som vuxen inte alls får sår i öronen, utan tvärtom kommer på sig själv med att spela lite barnvisor även när barnet har somnat.