Användarprofil Danielos / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Danielos

Antal betyg: 18
Antal recensioner: 18

The Gnostic Gospels

En efterlängtad gnostisk upprättelse!

9 februari 2011

Efter att ha legat nergrävda, gömda och glömda i över 1600 år hittades av en ren tillfällighet en arkeologisk och teologisk skatt i Egypten 1945. Gnostikerna var en alternativ kristen tro, i många avseenden mer liberal och modern, som betonade den individuella, fria andligheten framför dogma, som föredrog att tolka mycket av Bibeln symboliskt snarare än bokstavligt och som motsatte sig hierarkin och kvinnoförtrycket inom kyrkan. De hade också en mycket intressant förklaring på ondskans problem. Naturligtvis ledde allt detta till att de stämplades som "kättare", förföljdes och deras skrifter förstördes - alla utom denna som blev bevarad för eftervärlden!

Pagels ger en intressant och koncis sammanfattning av gnostikernas läror och hur de skiljer sig från den ortodoxa tron inom ett antal nyckelpunkter. Materialet är ganska komplext och filosofiskt på grund av den gnostiska symboliken, men om du inte helt förstår allt så innebär bara det att du ännu inte uppnått "gnosis"...

Misquoting Jesus

En spännande bok!

5 januari 2011

En spännande och lättläst bok i ett tungt och komplext ämne. Ehrman visar grundligt inte bara hur originaldokumenten till Nya testamentets böcker saknas utan också att kopiorna oavsiktligt och avsiktligt redigerats under historiens lopp. Boken innehåller nog inga nyheter för den som har en god allmänbildning i Bibeln och bibelkritik men för bokstavstroende kristna kan den nog bli en obehaglig överraskning.

Rekommenderas!

Brev från en skeptiker

Brev från en fanatiker

12 december 2011

Boken har ett trevligt upplägg med många utmärkta skeptiska frågor. Sonen Gregory är också en skicklig och säljande skribent till Guds försvar med flera intressanta argument och tänkvärda poänger. Som helhet är dock boken ett misslyckande som inte lär omvända någon bildad, kritiskt skolad skeptiker. Det är frustrerande att se hur Edward bara köper sonens argument utan större protester och hans oförmåga att studera andra källor för att få en motbalans till sonens fundamentalism.

Andra halvan av boken urartar rejält med predikande, undanglidande bortförklaringar och vedervärdig feghet och oärlighet. När Gregory försöker försvara GT:s Gud och helvetet är han så svagsint, cynisk och dåraktig att man häpnar. Och när han i sista kapitlet försöker omvända fadern med att desperat tillgripa Pascals vad har man god lust att kasta ut boken genom fönstret. Om den här motbjudande boken är det bästa kristendomens försvarare kan komma med så är den kristna guden verkligen illa ute.

Jesus, Interrupted

Ett måste för alla med intresse i ämnet!

15 januari 2011

En oerhört fängslande, faktaspäckad och avslöjande bok! Ehrman sammanfattar flera av sina tidigare böcker och visar att Bibeln inte bara innehåller smärre motsägelser utan också fundamentala sådana där Jesus hela budskap, hans ursprung och betydelsen av hans död och uppståndelse tycks skilja sig radikalt.

Men Ehrman går även in på vem den historiske Jesus troligen var och vad han lärde ut, vem som skrev Bibeln, och hur den ortodoxa kristendomen växte fram ur sitt judiska ursprung genom att förvanska Jesus ursprungliga budskap och genom att förtrycka konkurrerande uppfattningar som t.ex. gnostikerna.

En mästerlig sammanfattning som kommer intressera, fascinera och provocera alla med intresse för Bibeln, Jesus och kristendomens ursprung!

The Gospel of Jesus

Ett ambitiöst försök att finna den verkliga Jesus

12 december 2011

Flera initiativ har gjorts att sammanfatta evangelierna om Jesus till en enhetlig berättelse. Här gör Jesus-seminariet sitt försök och har därför mödosamt gått igenom samtliga historiska källor och analyserat varje handling och uttalande av Jesus. Enbart det som ansågs historiskt trovärdigt överlevde seminariets evangelium och det är därför en rejält annorlunda Jesus vi möter här.

Boken avslutas med en mycket bra sammanfattning av de tillgängliga källorna om den historiska Jesus och hur man motiverat vilket av detta digra material som är trovärdigt och troligen historiskt. Fast att utesluta mirakel och uppståndelsen är förstås kontroversiellt, då det ju ligger i hela den teologiska poängen med Jesus att han inte var någon vanlig människa. Min största invändning är dock att boken som är väldigt kort och snabbläst är hutlöst dyr i förhållande till sin storlek. Som helhet är det dock en mycket bra och intressant bok, och kanske så nära den verkliga Jesus vi idag kan komma.

The Jesus Mysteries: Was the 'Original Jesus' a Paga...

En genialisk konspirationsteori!

17 november 2011

Jesus-gestalten upphör aldrig att fascinera oss. Om man dessutom kan kombinera Jesus och kristendomens uppkomst med lite vass konspirationsteori så blir man förstås såld! Teorin som framförs angående Jesus verkliga identitet är kontroversiell, provocerande men också genial! Steg för steg och med en fyllig not- och källförteckning som backup leds vi fram mot den sensationella slutsatsen att Jesus är en myt som av olyckliga tillfälligheter och historiens ironier kom att bli betraktad som historisk sanning och religiös dogma.

Det finns många goda invändningar mot författarnas teori och själv är jag inte alls övertygad, men det är ändå härligt att bli så där riktigt omruskad i sina inkörda uppfattningar som den här boken bidrar med. Även om författarna kan ha fel, så har de definitivt många poänger och är det något den här boken gör så är det att ge läsaren inblick i de tragiskt bekämpade och bortglömda gnostiska och hedniska religionssystemen. Rekommenderas varmt!

50 Reasons People Give for Believing in a God

50 anledningar att bli ateist!

28 augusti 2011

Harrison presenterar och bemöter här 50 argument som troende ofta tar upp för att argumentera för riktigheten i sin religion. Det är en bra strukturerad, underhållande och skarp bok där författaren med både respekt, humor, logik och personliga exempel argumenterar för ateismen. Till skillnad från Dawkins är Harrison inte nedlåtande och stöddig mot de troende vilket gör boken till en lämplig present till troende som du vill så ett frö av tvivel i.

Guy Harrison har god inblick i samtliga världsreligioner vilket gör att boken inte är inriktad specifikt mot någon viss religion. Just denna överblick och jämförelse mellan religioner blir författarens triumfkort som används flitigt. Kanske lite för flitigt emellanåt. En mer liberal troende skulle kunna argumentera att alla människans religioner är olika tolkningar av en gemensam mänsklig upplevelse av det gudomliga. Som helhet är det dock en utmärkt bok som varmt rekommenderas till alla med intresse i ämnet religioner och Guds existens!

Historien om Gud

Bara för de väldigt insatta och intresserade!

20 augusti 2011

Karen Armstrong ska ha beröm för sin monumentala uppgift att i en bok sammanfatta människans gudsuppfattningar genom hela historien. Boken är tjock, grundlig och innehåller ett myller av namn, teologiska och filosofiska spetsfundigheter och religösa termer. Det är otroligt ambitiöst och i grunden ett mycket intressant ämne.

Det som sänker betyget är dock tre saker: (1) Armstrong saknar en vettig struktur i sin bok. Var är alla underkapitel?? (2) Boken är i långa partier förödande rörig, svårbegriplig och tråkig. Armstrong älskar uppenbarligen komplicerade religösa begrepp och historiska namn men för en lekman blir boken ofta otroligt svår och jobbig att läsa. (3) För en ateist är det också frustrerande att försöka förstå vad Armstrong egentligen menar med begreppet "Gud" i sin ofta pladdrigt metafysiska och flummiga jargong.

En bra bok i ett intressant ämne som skulle kunna vara ett mästerverk med bättre struktur, mindre flum och ett mer populärvetenskapligt upplägg.

Alla får ligga : strategier i förförelsekonst för de...

Alla får kanske ligga...

18 maj 2011

Det är en ny trend med självhjälpsböcker som förväntas kunna göra revolutionerande förbättringar i medelmåttors kärleks- och sexliv. Så blir det verkligen mer ligga av den här boken nu då? Kanske... Boken är grundlig, pedagogisk och konkret och ger faktiskt en stor mängd värdefulla tips och psykologiska analyser som kan vara användbara för oss vanliga dödliga.

Samtidigt tycker jag det är problematiskt att boken riktar sig till båda könen, då spelet mellan könet trots allt är långt ifrån jämlikt. Det blir också lätt lite ytligt, cyniskt och manipulativt, och det är viktigt att komma ihåg att alla människor är unika individer som inte kan raggas upp enligt en färdig mall. Vidare tror jag att om man vill hitta äkta, varaktig kärlek snarare än bara att få ligga för natten så är fortfarande det gamla uttjatade "var dig själv!" en gyllene regel.

Trots detta rekommenderar jag boken, då den faktiskt innehåller en hel del värdefulla tips och om inte annat underhållande, flirtig läsning!