Användarprofil Appleferry / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Appleferry

Är det någon där?

Bitterljuv läsning

4 juli 2008

Ännu en underhållande berättelse om systrarna Walsh av Marian Keynes. Denna gången är det Annas tur att få sin historia berättad. Och vilken historia! Förbered dig för en bitterljuv och gripande berättelse om Annas liv i New York, uppblandat med mamma Walsh och Helens privatdetektivbyrås framgångar i Irland. Den här boken bjuder både på skratt och gråt och är signifikativ för Keynes. Läs!

Mias hemlighet

En förväntad besvikelse!

27 september 2005

Redan innan jag köpte boken var jag beredd på att bli besviken. En indikation att kvalitén eller syftet med boken inte var det förväntade var avsaknaden av Liza Marklund på försättsbladet. Boken är en ointressant och oengagerande berättelse om Mia Erikssons liv i the US. Jag önskar henne allt gott, men boken var inte särskilt läsvärd utan känns lite som en egotripp.

Harry Potter and the Half-blood Prince

Magiskt medioker transportsträcka !

10 augusti 2005

Efter en mycket spännande femte bok där Harry möter den återskapade Lord Voldemort i duell förväntade jag mig en händelserik bok. Istället möts jag av en "transportsträcka" inför den sjunde och avslutande boken.
Harry är nu 16 år och återvänder till Hogwarths medan Lord Voldemorts Death Eathers härjar runt. Fudge har fått sparken som trolldomsminister och även Mugglarnas Prime Minister är maktlös.
Under tiden söker Dumbledore och Harry efter ledtrådar i Lord Voldemorts uppväxt som kan hjälpa Harry att förbereda sig för den slutgiltiga sammandrabbningen med the Dark Lord. Kanske den nya läraren i trolldrycker kan hjälpa honom och vem är egentligen The Half Blood Prince? Och hur är det egentligen med Snape, är han verkligen pålitlig? Dumbledore tvivlar dock inte en sekund. Och varför är Malfoy så frånvarande?

Läs boken, om så enbart som en försmak på den sjunde och avslutande boken. Då förväntar jag mig ännu en strålande litterär insats av Rowling, att hon kan har hon redan visat!

Korkade vita män

Michael Moore i hetluften

28 april 2003

Michael Moore skräder inte orden. Genom boken kallar han konsekvent USAs nu sittande president Bush för "presidenten", då han menar att presidentvalets utgång är ett resultat av valfusk från "Klanen Bushs" sida.Han avslöjar även häpnandsväckande saker om de förtroendevalda sittande i regeringen och om detta är sant är det minst sagt katastrofalt. Boken är underhållande och texten löper smidigt. Personligen är jag av den uppfattningen att Moore på slutet börjar visa vad han gentligen tycker och tänker och Naders politik börjar bli tydligare och tydligare. Trots att Moore här tar parti för en politik som vänder sig emot Bush är det ändock ett faktum att det Moore anklagar honom för ter sig vara välbelagt faktamässigt. En bok som väcker tankar och är mycket läsvärd!