Användarprofil Mats H / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Mats H

Antal betyg: 26
Antal recensioner: 20

Bort från styrning och kontroll : omvärdering av Lea...

Ögonöppnare

7 maj 2012

Bra att översätta John Seddons bok eftersom den förtjänar att nå en större läsekrets i Sverige. Utmärkt läsning för dem som arbetar inom hälso- och sjukvård. Man får verkligen en tankeställare vad mål och mätetal kan ställa till. Att kommando - kontroll organisationer inte fungerar är ingen nyhet och kanske inte heller att organisationer ska ses som system eller flöden där förbättringsprocesser startas med att undersöka efterfrågan/kraven hos kunderna/patienterna. Men att börja en förändring av en organisation med att mäta hur efterfrågan ser ut och hur de varierar. Ja, Seddon skriver att det bara finns ett krav som bör ställas på organisationer inom offentlig sektor: att de inför mätetal som kan hjälpa dem att förstå och förbättra systemets processer. Att t.ex. införa bonus- och vitessystem inom landsting är inte rätt sätt att koppla ihop mätetal med styrning. Mest värdefulla är kapitel 3,4,5 och 6.

Etyder för en gammal skrivmaskin

Poesi med knorr

6 april 2017

Gustafsson skriver flyhänt och enkelt; inte alls svårt att hänga med för oss som sällan läser dikter. Jag är särskilt förtjust i dikten Under ett gammalt Norbergshus. De sista raderna:
När man alltså anländer till Helvetet,
hur vet man att det verkligen är till Helvetet man kommit?
Och inte bara ett hörn
av det vanliga?

Den som vill ha hare till frukost måste jaga om natten

Avskalat och elegant språk

31 januari 2015

Ivar-Lo Johansson, tror jag, sa att det räckte att läsa första meningen i en roman för att avgöra om det var värt att läsa den. Anna Hedlins roman är inte ett undantag från denna regel. Läs första meningen:
England är ett örike, ett land av tölpar isolerade av vattenmassor, med ett hov som kan avfärda nordländernas utmarker, men samtidigt blickar mot kontinentens lågländer.
Det är stiligt skrivet och så fortsätter det. Makten och att vilja ha makt är det genomgående temat. Och bilden av den självcentrerade monstret Henrik VIII (i boken det mer korrekta Henry) är naket beskrivet. Anne Boleyn är intelligent och kallhamrad. Varför hon strävar efter makt är svårare att förstå. Det bara liksom är som det är. Det lockar till vidare läsning vilket Anna Hedlin förutsett och lämnar en referensförteckning i slutet. Romanens främsta förtjänst är nog ändå att den ger en trovärdig och ingående beskrivning av hovlivet under Tudorepoken. Man får många bilder i huvudet under läsningen. Den tydligaste som jag fortfarande kan se är när den unge Anne med sitt långa hår rider på sin vita häst och bredvid springer hennes stora halvvilda jakthund som utgör hennes skydd under ritten. Det som kan kännas lite irriterande är de inflikade engelska orden och citaten och ibland även på franska. Översättningar i en bilaga skulle ha varit till hjälp. Men det förtar inte helhetsintrycket. Det finns också en hel det intressanta detaljer, t.ex. ögonblicket då yxan faller som beskrivs med ett vertikalt streck.

Mahatma! : eller konsten att vända världen upp och ner

En riktigt bra biografi

16 januari 2011

Riktigt roligt att det finns en bra biografi över Mahatma Gandhi på svenska. Den är lättläst trots sidomfånget. Riktigt intressant är också att Zac O`Yeah väver samman sin egen resa genom Indien och Sydafrika med Gandhis resa. Att läsa hur Gandhi utvecklades från att stödja det brittiska imperiet till att bli dess främsta motståndare är faschinerande läsning. Och Gandhi hade också en härligt torr humor som får läsaren att skratta ofta. Boken är uppbyggd i fyra delar där vilken del som helst kan hoppas över utan att man tappar förståelsen. Men bäst är ändå att sträckläsa från början till slut.

Practical Program Evaluation

En praktisk bok

9 september 2019

Jag har haft mycket glädje och nytta i mitt jobb av de förslag och råd som Chen lämnar. Det är väl inte en bok som man läser pärm till pärm och det föreslår han inte heller. Baskunskaper lämnas i de första tre kapitlen sen kan man välja det som är av intresse för stunden, t.ex. outcome evaluation i kapitel 9 -12.
Vad är då utvärderingens yttersta uppgift enligt Chen? Jo att producera användbar information som kan förbättra kunskapen och teknologi vi tar i bruk för att lösa sociala problem och förbättra livskvaliteten. Sympatiskt. Tycker man att Evert Vedungs Utvärdering i politik och förvaltning inte räcker till så är denna ett givet alternativ eller komplement.

Implementering i politik och förvaltning

lättkonsumerad litteratur om ett svårt ämne

9 september 2019

Bra översikt över vad implementering i offentlig sektor kan vara (även om flera avsnitt är mycket översiktliga). Även för oss som sysselsatt oss med implementering av politik i en praktisk verklighet finns en del intressant att hämta. Jag är särskilt förtjust i Vedungs exempel från verkligheten och hans sätt att beskriva vad som hände, t.ex. i de politiska debatterna om kärnkraften och de olika linjer som formerades kring omröstningen om kärnkraftens framtid. Jag saknar dock den implementering som sker på kommunal nivå. Men det kanske kommer lite mer i nästa upplaga.

Fyra framtider : visioner om en postkapitalistisk värld

Superintressant och skrämmande

13 september 2017

Tesen i boken är att världen står inför en dubbel kris: automatiseringen och klimatkatastrofen. Med utgångspunkt i detta beskriver han fyra möjliga framtider utifrån jämlikhet/hierarki och överflöd/knapphet. Alla framtider är tänkbara, fast en kombination av två eller flera också är tänkbar. Tyvärr känns väl rentism (kännetecknat av hierarki och överflöd) och exterminism (kännetecknat av hierarki och knapphet) som väldigt troliga framtider. Intressant tes att basinkomst är det som kommer att vara en grundpelare för kommunism, socialism och kanske också rentism. Låter kanske lite jobbigt men boken är en bladvändare.

Välfärd utan tillväxt : så skapar vi ett hållbart sa...

Bra som studiecirkelbok

6 april 2017

Lättläst trots det komplexa frågeställningarna men det är en bra översättning också. Jackson menar att tre viktiga makroekonomiska ingripanden som behövs för att uppnå ekologisk och ekonomisk stabilitet i en ny ekonomi är en strukturell övergång till tjänstebaserade verksamheter, investeringar i ekologiska tillgångar och en arbetstidspolitik som en stabiliserande mekanism. Intressanta frågor som tas upp i boken och som borde diskuteras offentligt i olika sammanhang.

Doktor Wassers recept

Tankeväckande om identitet

18 december 2016