Användarprofil ACS Bokhylla / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av ACS Bokhylla

Antal betyg: 20
Antal recensioner: 20

10 platser du måste besöka efter min död

Trevlig bok

21 november 2018

Boken 10 platser du måste besöka efter min död var en väldigt trevlig bok att läsa. Framförallt nu när det är kallt och mörkt ute. Den gjorde att man kunde drömma sig bort lite. Perfekt pendlarbok eller sträckläsningsbok. Jag gillade den verkligen och kunde känna igen många bitar ang själva resandet i boken. Boken handlar om kärlek, relationer, upplevelser och resandet i sig.
Man känner med Mia i boken som är lite ovan ressenär i början men snart tuffar på sig. Hon får uppleva massor av saker, träffar massor av intressanta människor och hon utvecklas som människa på många plan. Man blir nyfiken på hur mycket av det i boken som är författarens egna upplevelser...Nu vill jag läsa uppföljaren.

Sofi och Jakob reser till New York

Charmig berättelse men bra fakta om New York

20 maj 2020

Gustav 10 år:
Sofie och Jakob reser till New York handlar om två syskon och deras faster. De ska åka till New York och de får se massor av saker. Det finns skyskrapor i New York och det finns en djurpark, en massa roliga museum, Frihetsgudinnan, roliga saker att äta och många fler saker. De besöker alla platser och man får lite fakta också. Det försvinner en apa från Zoot som gömmer sig på alla sidor. Den kommer sedan hem igen. Bilderna är fina. Om man längtar till New York är detta en jättebra bok. Jag tittar i den ibland. En gång har jag varit i New York. Det var häftigt! Vi har en kompis som bor där.

Philip 7 år:
Jag tycker också om boken om Sofi och Jakob. Deras faster verkar så snäll och rolig. Hon hittar på saker. Apan i boken är också kul. Att han rymde och sedan kan man leta efter honom på sidorna. Jag har också varit i New York. Husen är jättehöga men det finns många städer som har höga hus. Jag tycker att bilderna är fina i boken och jag tycker om faktarutorna.

AC (mamma):
Precis som bröderna sagt så är det en färgglad och charmig bilderbok om barnen Sofi och Jakob och deras faster som tar dem med på äventyr. Denna gång i New York och vi får följa med dem till alla berömda platser och får en känsla av hur platsen eller situationen är. Apan som försvinner från Zoot är ett kul inslag då man får leta efter apan på de olika bilderna och hen är lite busig. De små faktarutorna uppskattas också av både mig och barnen. De öppnar dessutom för samtal om både New York och vad som händer i boken.

Hörru, Popfarfar!

Charmig bilderbok om resande

19 maj 2020

Gustav 10 år:
Hörru popfarfar är en mysig bok. Barnen Lucy, Tom, Em och Bob är hos sin farfar. De har tråkigt. Då plockar farfar fram sina vykort från olika ställen i världen. Han har en gyllena kompass som är magisk och kan ta dem med till platserna på vykorten. Man säger bara en ramsa så hamnar man på en härlig strand eller i ett vackert landskap. En sån kompass skulle man ha. Så kan man förflytta sig när det blir en stressig situation man inte vill vara i. Bilderna är fina. Jag gillade boken.

Philip 7 år:
Det här är en fin bok. Jag tycker mycket om bilderna och farfar verkar snäll. Roligt att kunna resa iväg. Jag skulle vilja ha kompassen.

AC (mamma):
Detta är en mycket charmig bilderbok med härliga äventyr, kärlek och magi. Den där kompassen de innehar i boken skulle jag gärna ha. Det skulle vara magiskt att ena dagen kunna se flygfisk i turkost vatten för att sedan förflyttas till pampas i Argentina och sedan hamna på ett isflak i Antarktis för att ta sig vidare till Big Ben i London. Relationen farfar och barnbarn emellan är fin och jag blir sugen på att läsa den engelska varianten för att se hur meningarna flyter där. Gillar illustrationerna. Detta är en bilderbok vi kommer söka oss tillbaka till.

Resans början

Lättläst och spännande bok

15 maj 2020

Boken är lättläst och skriven på ett sätt som gör att man gärna sträckläser den. Trots det fick den ligga på en stol hemma hos mig innan jag väl började läsa den. Jag har alltid trott att detta inte är min typ av litteratur men jag har verkligen uppskattat läsningen om starka Drakina som flyr den värld hon vuxit upp.
Det händer mycket i boken, den är välskriven och intressant. Jag var inget stort fan av kärlekssidorna men det var inget som störde min helhetsupplevelse utan jag uppskattade boken.

Ett långt spår av blod

Bra och spännande bok

30 mars 2020

Ett långt spår av blod av Mason Croos har lästs och jag gillade den.
Mason Cross är duktig på att beskriva karaktärerna och miljöerna så det känns som att man är med i boken. Jag ville bara sträckläsa den då den är spännande. Av någon konstig anledning så fascineras jag av krypskyttar. Varför de gör det? Hur tankarna går och deras strategier. Uppenbarligen måste det ju finnas fler än jag som tycker så iom att författare skriver böcker om det. Det är helt galet det krypskyttarna gör och fenomenet kan hända vart som helst och när som helst i dagsläget. Kanske är det det som gör boken så intressant?!

När fördämningar brister

Intressant och lättläst bok

25 november 2019

En välskriven fin och intressant bok. Den gick väldigt snabbt att läsa och man drogs med efter något kapitel. Man får följa fyra personer parallellt och deras perspektiv med händelseförloppet. En damm brister och det får stora konsekvenser. Någon vill lära någon en läxa. Vi får följa en ung kvinna inom hemtjänsten, ett kriminellt barnbarn, en äldre farbror, en VD och en samisk besviken kvinna.

Mannen i rutig skjorta

Varm och lättläst bok

12 november 2019

Detta är en varm historia om två personer som möts genom en olycka. En lättsam och underhållande bok som skapar leenden på läpparna då missförstånden är många och förvecklingarna avlöser varandra. Det händer saker från första till sista sidan.
Den är välskriven, lättläst och charmig.

Familjen i huset bredvid

Trevlig och lättsam bok

12 november 2019

Detta är en lättsam och underhållande bok. Ingen bladvändare utan mer trevligt sällskap. Känns som att titta på Desperate Housewifes igen fast detta utspelar sig i Melbourne Australien. Jag blir nyfiken på hur välpolerade mina grannars yta är¿

När livet vände, med ärr i själen -

Läsvärd bok som kanske får dig att förstå

11 november 2019

Utifrån kan det vara svårt att förstå varför man stannar vid psykisk eller fysisk misshandel. I denna bok får vi följa Erika som berättar om sitt förhållande med drömprinsen som misshandlar henne. Man får en större förståelse och hon förklarar hur saker fungerar rättsligt när man bestämmer sig för att gå. Man får följa hennes psykiska och fysiska resa. Detta är en lättläst och läsvärd bok.