Användarprofil Anette / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Anette

Antal betyg: 5
Antal recensioner: 5

Ett vet jag säkert

Ett vet jag säkert - Oprah Winfrey

19 oktober 2015

Det är med stor njutning som jag bläddrar igenom de samlade krönikorna i Ett vet jag säkert. En del av dem har jag förstås läst förut i O, The Oprah Magazine, men långt ifrån alla. Den gemensamma nämnaren i de olika texterna är livsglädjen, och förmågan att njuta av livets små ögonblick, som så lätt försvinner förbi osedda om man inte lever i stunden. Jag kan höra Oprahs röst i orden som jag läser och känner hennes närvaro på varje sida.

Ett vet jag säkert är en perfekt coffee table book, den omtänksamma gåvan och vännen på nattduksbordet som skänker lugn innan du sluter ögonen för nattsömnen. Kapitlena är många och korta, så alla har tid att läsa den här boken. Alla borde läsa den här boken.

Egenmäktigt förfarande : en roman om kärlek

Vackert!

29 mars 2016

Vilken citatmaskin det här är! Språket är helt otroligt och varje mening är en njutning att grubbla på. Hundöronen blir så många, att jag skaffar mini-post-its att märka sidorna med istället. Märkningar med lite extra vackra eller tänkvärda stycken. Älskar den här boken med andra ord. En riktig vuxen-saga som jag då och då läser igen.

Signerat ex av boken Det handlar om dig

Det handlar om dig

19 oktober 2015

Lite kortfattat så handlar boken om HONOM. Om hur underbart och samtidigt fullkomligt eländigt det kan vara när man är kär. Det är en bok för unga vuxna, men också för alla som någonsin varit förälskade. Jag är långt ifrån 15 år, men känner så väl igen Sandras Beijers fina känslobeskrivningar och jag gillar att boken är uppdelad i många korta kapitel. Det gör att den passar utmärkt att plocka upp ur väskan lite då och då under dagen, när helst man får några minuter över.

Prosans magi faller tätt och jag har flera markerade favoritstycken. Det här är ett av dem:

"Jag gräver ner mitt ansikte i din kudde när du försvinner in på toaletten. Djupt ner, in bland bomullstrådar och vasst utstickande dunfjädrar. Det är helt orimligt hur gott du luktar, jag får liksom inte ihop det. Det är en helt ny, främmande doft som jag vill gnida in hela mitt rum i.
Senare när jag står vid busshållplatsen tar vinden tag i mitt hår och jag upptäcker att tusentals partiklar av dig har kastat sig in bland slingorna. Jag måste ta stöd mot den äldre kvinnan framför mig för den oväntade atombomben av ditt nackparti gör mig bokstavligt talat knäsvag."

Man kan vinka till varandra från balkongerna

Man kan vinka till varandra från balkongerna!

19 oktober 2015

Det var titeln som fångade mig: Man kan vinka till varandra från balkongerna. Jag anade omedelbart att det handlade om hotell, sommar och tonårspirr i magen. Och redan på första sidan känner jag lukten av Italien och förväntan i luften från unga Elsa. Men semestern blir inte helt okomplicerad och så där glädjefylld och jag känner med flickorna i berättelsen. Minns hur det kunde vara när allt smått blev jättstort och osäkerheten alltid låg beredd att smyga sig på.

Elsa Billgren skriver målande och färgstarkt, lite så som jag föreställer mig att hon själv är. Jag får mersmak och sugs från första meningen direkt in i novellen. Vill gärna läsa mer - fler noveller men också gärna en hel roman! Jag tror att hon kan bära på en realistisk nutidsberättelse, svart på vitt, som många unga vuxna skulle må bra av att höra.

Inred med vintage

Inspirationsbomb!

26 augusti 2014

Elsas första bok "Elsa Billgrens Vintage" ligger alltid framme i hemmet. Redo att bläddras i, slå upp viktigheter och inspireras av. Jag älskar den helt enkelt! När nu andra boken "Inred med vintage", äntligen kom ut, så hoppades jag verkligen att den skulle hålla samma höga kvalitet - och jag blev inte besviken! Wow, hon har gjort det igen, makalösa Elsa! Köp den. Nu.