Användarprofil Nina Hansson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Nina Hansson

Antal betyg: 17
Antal recensioner: 17

Anna och bränderna

Anna och bränderna

8 september 2019

"Anna och bränderna" är skriven av Kristina Grill och utgiven av Idus förlag. För barn 9-12 år, men även äldre barn kan ha glädje av att läsa den här boken. Texten i boken var liten, men lätt att förstå. Boken handlar om mobbing. Många barn kan säkert känna igen sig i denna historia. Jag tyckte det var hemskt att skolan inte hjälpte flickan i boken, som blev mobbad av sina klasskompisar. Men så ser det tyvärr ut i skolorna. Det tragiska är att den mobbade eleven måste flytta till en annan skola. Hon var inte den som bråkade, utan var skötsam. Varken skolan, eller de mobbande barnens föräldrar tog tag i situationen. Det blev bara värre och värre. Jag tycker det är bra att flickan berättar om sin situation i skolan för sina föräldrar, så att hon kan få hjälp. Men skolan gör inget åt problemet. Hur många mobbade barn lider inte i det tysta? Alla barn vågar inte berätta för någon vuxen. Borde inte de vuxna bli bättre på att hjälpa utsatta barn? Den här boken vill visa att man kan förändra någons liv genom att finnas till. Detta är en viktig bok och de ärr som mobbarna skapar i den mobbades själ, varar hela livet. Jag tyckte den här boken ändå var väldigt fin. Fylld av vänskap och mod. Den är också väldigt spännande. Boken får ❤❤❤❤❤/5. Den är väl läsvärd och tankeväckande.

Kärlek börjar med mord

Kärlek börjar med mord

2 september 2019

"Kärlek börjar med mord" av författaren Maja Willander, utgiven av Ordberoende förlag. Detta är första boken jag läst av författaren. Gillar du pusseldeckare så ska du absolut läsa den här fina deckaren. Det fanns inte en enda tråkig minut i hela boken och spännande från första sidan till den sista. Man kan helt enkelt inte lägga ifrån sig boken. Mördaren är verkligen inte den man tror. Det finns inget som avslöjar mördaren från början. Författarens språk och hemligheterna människorna har i den lilla byn, gör att man bara vill veta mer. Tänk att det finns så mycket hemligheter på en och samma plats. Målande miljöbeskrivningar gör att man känner att man är där. Boken är lätt att komma in i och känns lättläst. Jag gillade även omslagsbilden på boken. Jag tyckte om den här deckaren och läser gärna mer av författaren. Boken får 🍁🍁🍁🍁🍁 av mig.

I häxans tecken

I häxans tecken

31 augusti 2019

"I häxans tecken" är skriven av debutanten Camilla Brant, utgiven av Whipmedia. Detta är den första delen i en trilogi. Jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen. Det är en annorlunda bok om en reinkarnation. Man får följa en kvinna under tre liv, med samma själ. För mig var detta en riktig bladvändare, som jag knappt kunde lägga ifrån mig. Författaren skriver sin bok, med ett väldigt vackert språk, tycker jag. Det ålderdomliga språket gör det hela trovärdigt. Författaren har stor kunskap om våra örter och hur de används, vilket bidrar till helheten. Jag tyckte också om hur hon beskriver platserna där de tre kvinnorna lever och känslorna de har. Jag tyckte verkligen delarna om Indien var intressanta och hur man lever där. Jag tycker om tanken på att man lever flera liv och möter de man älskar åter igen. Frågan är också hur det man upplever i ett liv, påverkar det liv man lever här och nu? Jag är själv intresserad av andlighet och tidigare liv, så denna boken gav mig väldigt mycket. Kvinnan i det sista livet får mer och mer insikt om sina förra liv och hennes förmågor ökar. De två första liven vävs in i det tredje livet på ett trovärdigt sätt. Det tragiska med häxprocesserna och viljan hos människor att anmäla sina grannar och människor runt sig, gjorde förmodligen att mycket kunskap om läkeväxter och helande glömdes bort. Bok

Östermalm-Rivieran tur och retur - Följ Pauline unde...

Östermalm-Rivieran tur och retur

10 juli 2019

"Östermalm-Rivieran tur och retur", är en feelgood deckare skriven av Helene Sjöman. Utgiven av Jure förlag. Det är författarens debutroman och den här boken tyckte jag var jätte kul att läsa. Jag gillade verkligen huvudpersonen. Jag tyckte hon var gullig mot sina nära och kära. Intrigen var spännande och hållbar. Man får följa med huvudpersonen både på trevliga dejter och när hon letar lägenhet på Östermalm. Man får också följa med henne till Nice i Frankrike. Det utspelar sig under tre intensiva veckor. Hon hinner även att shoppa och umgås med familj och vänner. Den här debutromanen kan jag verkligen rekommendera och ger den högsta betyg

Rosie : den perfekta ponnyn

Rosie den perfekta ponnyn

8 juli 2019

"Rosie den perfekta ponnyn" är den tredje boken om Tillys hästliv. De andra två har jag inte läst. Böckerna om Tillys hästliv är skriven av Pippa Funnell. De fina illustrationerna i boken är gjorda av Jennifer Miles och utgiven av Argasso förlag. Den är översatt av Maria Fröberg. Jag tyckte om den här fina hästboken om vänskap och kärlek till hästar. Det är jätte bra att det finns en ordlista och en anatomisk bild av en häst bak i boken, så att man kan förstå t ex hur en rödskimmel ser ut. Det finns många och annorlunda ord inom hästvärlden. Jag tyckte verkligen om känslan i den här boken och Tilly verkar ha förståelse för hästar ut över det vanliga. Rekommenderas varmt. Dessutom tycker jag att omslagsbilden på den här boken är så fint.

Busens hunderbara äventyr

Busens hunderbara äventyr

1 juli 2019

"Busens hunderbara äventyr" är skriven av Jeanette Bergenstav och de jätte fina illustrationerna är ritade av Lovisa Blomberg. Boken är utgiven av Idus förlag. Denna boken är en rimsaga för lite mindre barn (3-6 år). Men min flicka som är 7 år tyckte också om att lyssna på den. Boken innehåller frågor i slutet av boken, för att barnet och läsaren ska fundera över känslor och varför man gör som man gör. Mina båda flickor tyckte det var roligt att höra om alla äventyr som Busen råkade ut för. Det är en bok som man kan läsa många gånger.
Matte badar Busen i trädgården och sedan är det meningen att Busen ska ligga i en korg och vila, men när matte somnar så smiter Busen. På sitt äventyr träffar han på olika djur och människor och råkar ut för olika saker. Jag tyckte det var en underbar sagobok och härliga bilder i fina färger, så boken får högsta betyg av mig.

Inte någons mamma

Inte någons mamma

29 juni 2019

"Inte någons mamma" är skriven av Jessica Hindsfors och utgiven av Visto förlag. Boken är författarens debutroman. Inte någons mamma är en bok som handlar om ofrivillig barnlöshet. Ett viktigt ämne då många kvinnor drabbas. Hur man kan må när alla vänner och familj runt omkring sig får barn. Har barndop och allt annat runt omkring. Hur stark barn längtan man känner. Sorg när man inte blir gravid, eller när man får missfall. Hur ensam man kan känna sig. Den handlar också hur det kan kännas när man tycker att den man älskar sviker en. Hur det känns att bli mamma när man inte vill. Inte någons mamma är en riktigt fin och tänkvärd bok. Jag tyckte boken var välskriven och gav mig mycket. Det var lätt att komma in i historien. Boken utspelar sig både i då och nutid. Den får högsta betyg av mig.

Morten har en morfar

Morten har en morfar

28 juni 2019

Jag har läst "Morten har en morfar" för mina flickor. Text och bild av Ulf C Ebeling utgiven av Visto förlag. Mina flickor tyckte om den här sagan och tyckte om bilderna. Jag tyckte som mamma också om de fina bilderna och pojken hade det riktigt roligt med sin morfar, när de fantiserade om alla djuren på gården, som de skötte om. En jätte fin bok som jag verkligen kan rekommendera till er som har lite mindre barn.

Bakom väggens dörrar

Bakom väggens dörrar

23 juni 2019

En riktigt kuslig spökhistoria, är den här fristående fortsättningen på Karne-skriet från häxberget. Åter igen fångade Kristina Suomela Björklund mig med en riktigt spännande historia. Man får följa huvudpersonerna i boken både i då och nutid. Sedan vävs de ihop på slutet. Det gör Kristina väldigt bra. Jag gillar Kristinas sätt att skriva och gillar verkligen hennes böcker. Även denna bok får högsta betyg och gillar ni spökhistorier så ska ni verkligen läsa den. Boken är utgiven av miramir förlag och Whip media.