Användarprofil Henry Ståhle / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Henry Ståhle

Antal betyg: 24
Antal recensioner: 24

Om tyranni : tjugo lärdomar från det tjugonde århund...

Den viktigaste boken på många, många år

31 oktober 2017

I ljuset av alt-right och Trump och all annan politik som trampar på sanningen, är denna boken viktig och nödvändig. Den är bara på 94 sidor, men varje sida och varje mening är fylld av sånt som vår tid är i största behov av. För varje självständig tänkare är boken upplyftande och stärkande i tanke, ord och förhoppningsvis också i handling. Jag låter boken ligga framme för jag ska läsa den igen.

Resan

Trevlig. Bra bilder

14 december 2015

Boken innehåller ingen text, bara bilder som talar för sig själv med en tydlig rör tråd som är lätt att förstå. Bilderna är mycket bra, handtecknade i traditionell tusch-akvarellteknik. Men själva berättelsen känns tunn och ganska förutsägbar i nån slags fantasy-stil. Men kanske ändå värd att ta till sig på grund av sin originella utan-ord-form...

Mammorna

Något av det viktigaste jag läst!

25 september 2018

Boken skakar om, ger mig stunder av tårar, men också av glädje. Förtalet av orten och försvaret av orten är genomgående. Mammorna i orten som kämpar, ofta mot alla odds, mot ett samhälle som står utanför och förtalar och ser på och låter det onda hända, det läser jag om. Om kampen för sönerna, för barnen, för framtiden. Jag älskar språket som Alexandra fångar och förmedlar. Jag högaktar författaren som gör alla dessa mammor synliga. Något av de viktigaste och bästa jag läst på länge.

Spår

Fantastisk! En bok som alla borde läsa. Nutidshistoria...

11 september 2013

Fantastisk! En bok som alla borde läsa. Nutidshistoria stort intresse inte minst på grund av alla hyllningar till Anna Lindh. Men Bodström och Persson var lika skyldiga till undfallenheten mot USA och att tortyren av de utvisade blev av. Boken har dessutom ett stort litterärt värde.

I Am the Seed That Grew the Tree - A Nature Poem for...

En alldelse underbar bok!

25 september 2018

Jag köpte boken för att få se alla underbara illustrationer som Frann Preston-Grannon gjort. Sen läste jag förordet av Kate Wilson, då insåg jag bokens underbara tanke och längtan att bli något speciellt. Och det blev den! Urvalet av poem, valda av Fiona Waters, ett poem för varje dag året runt, ger boken en alldeles ny och egen dimension, inte bara i barnboksgenren, utan över huvud taget som bok, för ung och gammal. För den som någorlunda behärskar det engelska språket är boken guld värd, även för mig som gammal man. Köp den och låt den hela tiden ligga framme. Det är den gjord för, det är bokens avsikt.

Dora Bruder

Intressant

26 september 2017

Till skillnad från annat som jag läst av författaren känns berättelsen lite tafatt, den tar aldrig fart i mig. Motivet är fruktansvärt och på alla sätt gripande och viktigt. Den fungerar som en slags vittnesbörd över en epok, över en stad och ett land som inte längre ser ut som då. Den handlar om människors utsatthet i en grym tid och där är boken både viktig och intressant. Den fungerar bra som en slags dokumentation av ett detektivarbete och dagbok, där fängslar den mig något. Som litterär prestation står den sig dock ganska slätt.

Kyndelälskaren

Underbar!

26 september 2017

Fastän jag inte delar uppväxt, plats eller ålder med Pierre Magnan, känner jag igen mig i pojkårens magi. Mina pojkår i en arbetarstadsdel på 1950-talet går på något sätt igen i författarens ord. Människor och erfarenheter är på något sätt både unika och universella i berättelsen om den lilla sydfranska staden, so befolkas av stadsbönder och original av båda könen. Allt berättas på ett sätt som slår an känslosträngar och minnesbilder hos mig. Berättelsen är bara så enkel och rättfram som en berättelse kan bli, men den är poesi och magi. Poesi och magi! Jag tycker den är underbar, helt enkel.

Är vi framme snart? : drömmen om Europas förenta st...

En resa i mitt tycke. Mycket bra.

3 juli 2017

Boken är skönlitterär, en essä, ett reportage, på gränsen till lyrik ibland. Den talar till mig med ett ofta sakligt, korrekt språk, med ställningstaganden och stämningsbilder utöver det vanliga. Europa som långsamt glider isär på grund av... det som boken handlar om. Ackompanjerad av slamret från nerslitna tågvagnar i öst till tyst susande höghastighetståg i väst. Från sunkiga hotellrum i öst till sterila våningar i City of London. Tack Per för din inre och yttre resa i en fängslande text.

Nightlights

Boken är fantastisk på grund av bilderna

3 juli 2017

Boken är fantastisk på grund av bilderna. Berättelsen är bra, men inte så fantastisk. Den handlar om fantasins makt och om rädslor. Riktar sig till lite äldre barn och vuxna eftersom det är den historia som det är och den är i serieform. Jag köpte boken på grund av Lorena Alvarez Gomez fantastiska stil och förmåga att trolla fram en egen värld med sin penna och pensel. Boken är värd varje krona. För den som inte kan engelska kan man nog ändå förstå vad den handlar om.