Användarprofil Martin H / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Martin H

Men Among the Ruins

Essentiell, och inget mindre

15 juli 2003

"Men among the ruins" är Evolas mest politiska verk. Strikt auktoritär, utan att vara totalitär, och naturligtvis fruktansvärt intressant. Trots sitt desillusionerade tillstånd (boken är skriven strax efter andra världskriget) lyckas Evola på ett förtjänstfullt sätt dra de logiska konsekvenserna av sina metafysiska idéer och applicera dem på på den politiska sfären på ett tydligt vis. Tillsammans med "Revolt against the modern world..." kan detta betraktas som Evolas huvudverk, och naturligtvis är den liksom "Revolt..." essentiell läsning för alla som haft oturen att födas i denna tidsålder.

Freja - Sagan om Valhalla

Skräp

15 juli 2003

En fruktansvärd misshandel av det fornnordiska arvet. Historiskt oriktig, vilket naturligtvis kan vara legitimt i romansammanhang, men dessutom en pretentiös och larvig bok. Har man något som helst genuint intresse av vår förkristna historia gör man nog bäst i att helt enkelt låta bli att läsa denna miserabla historia. "Grottbjörnens folk" är nog att föredra om man vill ha historielös romantik.

Plattform

Skarpt och hårt

15 juli 2003

Många av kontroverserna kring Houellebecq har nog att göra med läsarnas oförmåga att förstå vad han försöker få sagt. I "Plattform" gisslas västvärlden hårdare än någonsin förr - här dras de yttersta konsekvenserna av den "sexuella frigörelsen" och marknadskrafternas allmakt. Visserligen ger han sig på den storskaliga utomeuropeiska invandringen i föga väna ordalag, men att hävda att boken är till exempel "fientlig mot Islam" tror jag är att missa de centrala poängerna. Houellebecq har inte mycket till övers för militant politisk Islam, men det rör sig knappast om något ensidigt hat. Hans kalla, i sin alienering nästan onda, språk ger sig på allt med samma brutalitet, på en gång innerlig och ytterligt känslolös. I första rummet angriper "Plattform", liksom Houllebecqs tidigare verk, västvärlden och dess förfall före något annat.
  En del simpla chockeffekter finns, till stor del på grund av fixeringen vid sexturism, men "Plattform" är en bok man bör läsa och försöka förstå.

The Turner Diaries

Överskattad, men läsvärd

15 juli 2003

Turner Diaries har kallats för "en av de bästa revolutionära handböckerna någonsin" av både anarkister och nynazister, och det är nog till viss del sant. Den är författad under pseudonym av den nu framlidne Dr William Pierce, ledaren för den amerikanska högerorganisationen National Alliance, och har periodvis varit en inspiration för högerextremister av den brutalare skolan. För intellektuella har boken dock främst ett underhållningsvärde; brutaliteten och den diffusa ideologiska hållningen lär oss mer om författarens ganska vulgära rasism och kanske framförallt våldsfixering, än om seriös politisk teori. Däremot är boken faktiskt spännande, och beskriver dessutom förhållandevis trovärdiga revolutionära metoder. Att den misstänks ha inspirerat Timothy McVeigh till Oklahoma-bombningen gör den naturligtvis lite extra aktuell, nu när folk tycks ha glömt att alla som spränger och förstör inte nödvändigtvis är muslimer.