Användarprofil Etwas Anders / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Etwas Anders

Antal betyg: 7
Antal recensioner: 7

1794

Tyvärr inte så bra som jag hade hoppats

10 maj 2020

Jag tyckte att 1793 var riktigt bra när jag läste den. Den liknade ingenting annat som jag hade läst tidigare och jag gillade Niklas sätt att skriva. Det var smärtsamt och det var medryckande, om än lite väl rått och konstigt mellan varven. När jag såg att 1794 fanns på bokrean så slog jag till och förväntade mig samma resa en gång till, men resan blev inte riktigt lika spännande denna gång. Boken levererar och den är på alla sätt läsvärd. Livet är för kort för att läsa dåliga böcker så jag brukar vara ganska snabb på att lägga ifrån mig böcker som inte levererar. 1794 tillhör absolut inte denna kategori. Den är mer din andra resa till alperna. Om din första resa levererade minnen och var någonting som du tänkte på lång tid efter så var kanske din andra resa ungefär lika bra, men ändå någonting som du redan varit med om tidigare och som inte direkt gjorde något djupare intryck.

Det är möjligt att jag är hård och det är möjligt att jag hade för höga förväntningar, dock så blev jag inte så medryckt som jag hade hoppats på. Storyn är helt OK - hemsk, fasanfull och blodig som man kan förvänta sig - men inte en story med lika många bottnar och intressanta öden som föregångaren 1793. Om man gillade 1793 så skall man läsa denna uppföljare tycker jag, men om man tyckte att 1793 var sådär så kommer man nog inte tycka att denna är bättre. Om man inte har läst någon av dem så tycker jag att man skall läsa 1793 först. Boken är en väldigt stark trea. (1793 tycker jag är en stark fyra)

Bödlar : liv, död och skam i svenskt 1600-tal

Väldigt intressant

10 maj 2020

Av en slump så köpte jag boken. Jag är historieintresserad, men inte superkunnig och jag tyckte att ämnet verkade intressant. Boken gjorde mig inte besviken på något sätt. Detta är en bok som jag verkligen rekommenderar. Efter att jag läst Bödlar så läste jag även Missdådare av samma författare, som skrevs innan Bödlar, och även om Missdådare var bra så tycker jag att Bödlar var snäppet bättre. En annan bok som jag tyckte var bra inom samma kategori är Svälten av Magnus Västerbro. Jag gillar även Olle Larssons böcker Gustav Vasa och Svensk Historia. Av dessa så tycker jag dock att Bödlar är den bästa. (F ö fick jag "bödelsnackförbud" efter att jag läst denna boken - det fanns dem i min närhet som tyckte att man kunde prata om annat). Full pott! Klockrent köp för någon historieintresserad som tycker ämnet verkar intressant.

Svälten : hungeråren som formade Sverige

Intressant och lärorik

10 maj 2020

Efter att jag läst denna bok så köpte jag flera andra böcker av Magnus Västerbro. Han har ett behagligt sätt att skriva och han förstår hur populärvetenskaplig historia skrivs på ett sätt så att det blir intressant utan att det blir urvattnat och utan substans. Om man inte har läst någonting om den svält som drabbade Sverige andra halvan av 1800-talet och man är intresserad av historia så är den klart läsvärd.

Bevingad intelligens : I huvudet på en fågel

Intressant

11 oktober 2019

Boken är klart läsvärd och tar upp de senaste decenniernas forskning på ett lättsmält och intressant sätt. För den som är intresserade av djur och som vill förstå mer om fåglar så är boken ett klart köp.

Lev som en bonde : 100 sätt att klara sig själv

En typisk listbok

10 maj 2020

Jag tycker att ämnet är bra och jag tycker att det som skrivs är bra, men listböcker blir tyvärr sällan speciellt inspirerande och riktigt bra läsning. Den är ganska opersonlig och de 100 tipsen hänger inte direkt ihop. Boken känns som ett arbetsprojekt och den känns inte så genuin. Det är en så klart en smaksak, men jag tycker att Dave Goulsons böcker om insekter och humlor känns betydligt mer roliga att bläddra i än denna bok.

Det som drar ner det hela är för mig är alltså listprincipen och att det är ett antal uppradade tips och inte så mycket mer. Det hade varit mer intressant att få läsa om hur Niklas planerat sin gård och sina odlingar. Vad han lärt sig och hur hans resa sett ut. Alla de 100 tipsen som finns hade man kunnat väva in i en sådan beskrivning. Nu är detta inte en sådan bok och jag kan förstå om man inte vill lämna ut sig själv helt och hållet, men om man vill leva som en bonde är det kanske väl så viktigt att läsa om helheten som de 100 konkreta tipsen.

Where Good Ideas Come From

Boken levererar vad den säger

10 maj 2020

Denna bok gillade jag. Precis som titeln antyder så handlar den om bra idéer och hur de kommer till. Det går nämligen att kategorisera goda idéer på ett bra sätt och det är vad boken presenterar. För någon som arbetar med utveckling eller som är nyfiken på området så är boken ett bra val. En ganska lång tågresa inom Sverige tar det att läsa boken och efter det så kommer du sannolikt att ha lärt dig en del om hur bra idéer uppstår. Den är bra, men den är inte superb så en fyra får det bli.

Fattiga och rika : sanningen om svenskarnas privatek...

Ett intressant ämne, men tyvärr levde inte boken upp...

15 juni 2013

Ett intressant ämne, men tyvärr levde inte boken upp till mina förväntningar. Statistiken som boken innehåller är intressant, men otillräckllig på många sätt, och därför känns en del av sanningarna haltande. Om man har läst en del inom området, och har direkt eller indirekt tagit del av SCBs statistik inom området, så kommer man att bli besviken tror jag.