Användarprofil Thomas Ljunggren / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Thomas Ljunggren

Antal betyg: 12
Antal recensioner: 12

Stalingrad

Fantastisk historieskildring!

6 januari 2004

Antony Beevers beskriver med boken "STALINGRAD" som instrument, det mest fasansfulla inslaget i andra världskrigets historia. Det kända ordspråket "Historien lär oss att vi ingenting lär oss av historien" skrämmer en då man tar del av boken som på ett mycket personligt sätt redogör för de hemskheter som utspelades under nämnda slag.
Författaren blandar mycket skickligt dessa skildringar, som i stort bygger på bevarade brev skrivna av soldater på fältet, med större händelser i form av förändringar på slagfälten samt de intriger som utspelade sig på bägge sidor mellan de båda diktatorerna och deras undersåtar.
Boken framställer, på ett mycket konstfullt sätt, de olika stämningarna som rådde dels hos den civila befolkningen men främst hos soldaterna och dess befäl på bägge sidor.
Enda anledningen till att boken ej kan få högsta betyg är avsaknaden av fler och mer detaljerade kartor som beskriver förändringar på slagfälten, bl a saknas, otroligt nog, en duglig karta över Stalingrad!

En bluffpilots bekännelse : Thomas Salmes 13 år i hi...

Varning för dubbelbluff!

31 juli 2012

Jag kände en viss kluvenhet att köpa boken då jag kom att gynna en bluffmakare. Men min stora passion för flyg i kombination med nyfikenhet tog överhanden.

Med förvåning och besvikelse konstaterar jag att det saknas bilder i boken vilka brukar bidra till ökad närvarokänsla för berättelsen. Tyvärr tilltar besvikelsen redan efter ett mindre antal sidor in i boken. Det oborstade språket och taffliga sättet att berätta sin historia gör mig förvirrad och ger en fadd smak i munnen. Döm om ens förvåning då det uppenbarar sig att första halvan av boken är blandning av dikt och verklighet. Pilotbluffen krackelerar och istället framträder en dubbelbluff. Denna bok borde aldrig tryckts vilket blir uppenbart ganska tidigt för både Stefan Lövgren och förläggaren på Nordstedts.

Det är med en skamsen och vilsen känsla av att ha litat på en bluffmakare som jag lägger ifrån mig boken och ångrar mitt inköp. Måtte ingen filmmakare gå i samma fälla som bokförläggaren på Nordstedts!

Pelle Lindbergh

Intressant och välskriven sportbiografi

28 januari 2007

Den hittills oskrivna historien om Pelle Lindberghs liv och öde kan liknas vid en puck som legat på mållinjen allt för länge och väntat på att någon ska peta in den i kassen. Liknelsen ska misstolkas på rätt sätt. Jag påstår inte att boken "skrivit sig själv", utan istället förundras jag över att ingen tidigare taget tillfället i akt att skriva en biografi över, i mitt tycke, sveriges mest framgångsrika och karismatiska hockey målvakt. Hade jag själv besuttit den litterära förmågan som krävs hade denna bok skrivits för länge sedan. Tynander berättar denna korta och intensiva framgångssaga på bästa tänkbara sätt vilket bör betyda att den fångar en bredare publik än enbart de som läser Sportbladet i Aftonbladet.
Han balanserar skickligt mellan det sportsliga mot- och framgångarna i Pelles karriär. En av behållningen med boken är att man får följa familjen på nära håll genom det svåra sorgearbetet då de dessutom tvingas ta beslut gällande en eventuell organdonation.

Bismarck : kampen om Atlanten

Spännande historieläsning

15 augusti 2004

Återigen visar författarparet att de onekligen har stor talang att, på ett för läsaren intressant sätt, återberätta avgörande historiska händelser från andra världskriget. Slagskeppet Bismarcks öde har väl knappast undgått någon historieintresserad. Det är därför med stor förvåning jag upptäcker att man, trots vetskapen om hur det ska gå, dras med i händelserna som om det vore en spännande thriller och dessutom har stora svårigheter att lägga ifrån sig boken. Den ger svar på frågor som man tidigare inte haft tillgång till, som t ex anledningen till varför Bismarck överhuvudtaget gav sig iväg på denna första och sista resa. Sin vana trogen framställer författarna historien med stor fingertoppskänsla för detaljer. Man redogör för personliga upplevelser återberättade från de som var på plats. Som läsare blir man ännu en gång berikad med nya kunskaper och får en god inblick samt förståelse för Tyskarnas planer och strategier gällande slaget om Atlanten.

Avgörandets ögonblick : Invasionen i Normandie 1944

Obligatorisk historieläsning!

15 augusti 2004

Denna ypperligt välskrivna och objektiva bok om början till Europas befrielse under andra världskriget borde, enligt min mening, ingå som obligatorisk litteratur för samtliga högstadieelever i Sverige. Man har på ett mycket lättförståligt och fängslande sätt beskrivit den mastodontinsats som de allierade genomförde i samband med landstigningen i Normandie. Författarna gör boken mycket lättillgänglig för läsaren då man på ett genomtänkt sätt jämför och förklarar skillnader mellan bägge sidors olika vapen och strategier som användes under befrielsen. Eftersom större delen av boken tar upp händelserna efter landstigningen har man, på lämpliga ställen, lagt in kartor med bra teckenbeskrivningar som hjälper läsaren att hänga med i de olika slagen som utspelades.
Direkt efter att jag läst ut denna bok, som onekligen gav mersmak, kontrollerade jag om författarna möjligtvis givit ut fler böcker vilket jag till stor glädje kunde konstatera att de hade!

Lasermannen : En Berättelse Om Sverige

Enastående!

13 juli 2004

Denna bok är en lysande kombination av biografi, dokumentär och kriminalhistoria sammansatt till en och samma berättelse. Författaren är mycket skickligt i sitt sätt att berätta en fascinerande historia om en sjuk man och hans illgärningar kombinerat med tillbakablickar på dennes barn- och ungdomsår. Parallellt beskrivs, mycket ingående, den rigorösa polisutredningen som bedrevs och de spaningsuppslag och tankar som polisen hade kring gärningsmannen. Författaren bjuder dessutom in läsaren i förövarens förvirrade sinnesvärld då han låter presentera dennes egna tankar och ord i anslutning till de olika dåden.
Boken är mycket välskriven och komplett i sin genre. Den faller definitivt in under kategorin "önskar att den aldrig tog slut", vilket givetvis resulterar i betyget MVG.

Hitlers Krigare

Lysande historiebok!

18 april 2004

Med "Hitlers Krigare" har Guido Knopp skrivit en bok som läsaren, förutsatt att man hyser ett stort intresse för andra världskriget, formligen slukar. Författaren har valt att framställa ett flertal historiska förlopp genom sex män som tillsammans med Hitler i olika grad var medregissörer för de gärningar som utspelades under kriget. En del av de utvalda personerna är inte de mest omtalade namnen från tredje rikets maktkorridorer, men de har alla mycket intressanta historier att berätta. Detta faktum gör boken än mer intressant.

Författaren har, på ett mycket skickligt sätt, skildrat deras livs historier på ett inträngande och fängslande vis. Läsaren får ta del av dels personernas levnadsöden samt deras tankar såväl på det privata som det karriärmässiga planet. Berättandet håller ett bra tempo vilket innebär att författaren ej gått i fällan att fastna i detaljerade, för historien ganska ointressanta, resonemang.

Boken rekommenderas starkt till alla historieälskare!

Berlin : slutstriden 1945

Svårt att överträffa sig själv!

26 januari 2004

Med "BERLIN" tangerar Antony Beevors sitt tidigare utgivna storverk "STALINGRAD". Han visar ännu en gång sin fina berättarteknik där han blandar historiska milstolpar med de små offrens livsöden. Man slås av tanken på vilket enormt research arbete som ligger bakom boken. Personliga brev återges, dels av soldater på båda sidor men även av civila främst i Berlin och Ostpreussen. Dessa platser kom onekligen att bli hårdast drabbat av röda armens hänsynslösa och hämndlystna framfart.
Beevors lyckas fånga den tilltagande desperata stämning som rådde hos befäl och soldater i det allt mer söndertrasade Wehrmacht. Händelseutvecklingen och den atmosfär som präglade personerna i den närmsta kretsen kring Hitler skildras också på ett ingående och intressant sätt.
Tyvärr återupprepar Beevors, i mina ögon, ett stort misstag då han väljer att placera kartorna över fältslagen och forceringen mot Berlin i början av boken istället för i anslutning till respektive kapitel.

Svenska Förintelsevapen : Utvecklingen Av Kemiska Oc...

Grusade förväntningar

27 december 2003

I mitt tycke gör W.Agrell i Svenska Förintelsevapen sig skyldig till två fatala misstag på bekostnad av läsarens allt mer falnande intresse. Dels är detaljrikedomen stundtals förödande för den gemene läsaren och dessutom kastas man fram och tillbaka mellan årtalen vilket förvirrar läsaren ytterliggare.

I mitt tycke hade det varit mer intressant att följa händelseutvecklingen i en mer kronologisk ordning. Man borde även skildrat betydelsefulla personer och vad de uträttade på ett intressantare sätt istället för att gräva ner sig i detaljer kring vad som stod i olika utredningar eller PM.

Tyvärr blir inte betyget högre vilket förmodligen påverkats av de höga förväntningar jag hade på en bok med en sådan intressant titel.

Jag vill ändå poängtera att boken är läsvärd eftersom den innehåller en hel del intressant och nypublicerad fakta.