Användarprofil jonssonsbookworld.blogg.se / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av jonssonsbookworld.blogg.se

Antal betyg: 20
Antal recensioner: 19

Och varje morgon blir vägen hem längre och längre

Recension av jonssonsbookworld.blogg.se

18 juni 2017

En gullig och sorglig liten (men stor) historia om när åldern gör att minnena sviker. Tänk att en så liten bok kan innehålla så många stora, vackra och kloka ord och meningar om livet. En så mänsklig berättelse som jag tror vem som helst kan känna igen sig i, på ett eller annat sätt.

Varghamn

Recension av jonssonsbookworld.blogg.se

1 juni 2017

Varghamn är den andra boken i serien om Flocken och här får vi följa Anja och Simon medan vi i första boken fick följa Jonathan och Miriam. Vilket jag tycker är kul, att det skiftar fokus på vilka som blir huvudkaraktärer. Det tog mig inte många sidor innan jag naglades fast och ville läsa vidare hela tiden, det är konstant väldigt spännande och inte bara i händelser utan också i hur relationerna utvecklas. Jag är hopplös när det kommer till romantik, jag är så svag för det. Därför är all romantik som utspelar sig i boken som pricken över i:et för mig, det gör att boken fulländas och jag kan inte slita mig. Jag rycks med i varenda känsla som varenda karaktär känner och jag får tårar i ögonen båda vid sorg och vid lycka. Förutom att en bok är välskriven är mitt betyg alltid beroende av hur djupt jag berörts och vilka känslor jag fått av en historia. Det enda jag har att invända på är att den kunde ha fått sig en extra korrekturläsning, men med tanke på hur jag fullkomligt badade i svällande känslor under bokens gång får den en fullpott. Nu får jag spänt vänta på nästa del - den kan jag tänka mig, blir inte att leka med...

Hemmet

Recension av jonssonsbookworld.blogg.se

30 maj 2017

Jag är alltför exalterad över hur bra den här boken är, jag är alltså tjejen som älskar skräckisar så mycket att jag brukar utmana mig själv med att titta på skräckfilmer helt ensam för att se hur mycket jag pallar, haha. Först och främst: Det är otroligt bra personbeskrivningar och inne på demensboendet har Mats verkligen fått med alla små detaljer som jag kan känna igen mig i så mycket, som själv har arbetat på äldreboenden. Som till exempel lukter, dofter, rutiner, händelser och de äldres beteenden. Det är så verklighetstroget och lika mycket som en del saker är fina att tänka på, lika ont gör det i hjärtat av andra saker jag tänker på.
Hemmet är betydligt bättre än vad jag tänkte mig att den skulle vara, för det gick verkligen kalla kårar längs ryggraden och jag satt uppe mitt i natten och läste, men valde att läsa de sista femtio sidorna under dagsljus med risk för att inte kunna sova annars. Precis som Mats själv beskriver är det som en Exorcisten med ombytta roller men utan katolska präster, och mitt skräckhjärta hurrar över hur rysligt spännande det var att läsa!
Och juste! En sak till - PLUS för att den är HBTQ-vänlig. Nog för att det börjar bli vanligare i böcker men fortfarande alltför sällan. Jag som själv är bisexuell brukar tänka lite extra på det och jublar och uppmärksammar gärna lite extra när jag får träffa på karaktärer som är HBTQ (Homo-Bi-Trans-Queer).

Det förlovade landet

Recension av jonssonsbookworld.blogg.se

27 maj 2017

Jag var i början av boken väldigt skeptisk, det är alltid lite farligt att ha höga förväntningar och rädslan för att de inte ska uppnås finns alltid där. Men när jag kom igenom och hade läst ungefär halva började det verkligen hända saker och jag tyckte äntligen att det var riktigt spännande - så spännande att jag knappt ville släppa boken. Herregud vad det händer saker hela tiden, aldrig en lugn stund. Vilket ger boken en stor förtjänst, att det hela tiden trappas upp med nya händelser som ger ännu en fråga eller ännu en ledtråd till lösningen. Jag blev påmind om hur mycket jag faktiskt gillar Maris böcker, det är bekvämt och tryggt att läsa men också känns det alltid lite nytt! Nog för att jag gillar serien om Knutas bäst, men jag hoppas verkligen att Gran Canaria-serien fortsätter, för nu börjar jag fästa mig vid huvudkaraktärerna. Så kul! Riktigt bra.

Bakom din rygg Limited Edition

Recension av jonssonsbookworld.blogg.se

24 maj 2017

Bakom din rygg är uppbyggd på ett annorlunda sätt än vad jag läst tidigare, vi får turas om att följa Angelina, Jenny och Stefano ur deras olika perspektiv på livet och vardagen. Det är redan från början och genom hela boken en ständig spänning som ligger i luften och det får mig som läsare att hela tiden läsa vidare och vilja veta vad nästa händelse ska vara. Det är en härlig trio av karaktärer och ganska snabbt blir Angelina min favorit (Även om jag inte kan låta bli att sakna Emma Sköld lite, hehe...). Jag hade förväntat mig lite mer mörker och oförväntade vändningar men för att vara den första boken i en triologi i genren psykologisk thriller tycker jag det är väldigt bra jobbat! Slutet är sådär irriterande bra att jag nu med spänning måste vänta på nästa bok i serien. Inte schysst Sofie! Haha.

Drömmar och dilemman

Recension av jonssonsbookworld.blogg.se

21 maj 2017

Drömmar och dilemman är den andra boken av En hemmafrus bekännelser och jag måste säga att det blir bara bättre och bättre, jag fullkomligt älskade den här boken. Den första boken tog mig lite tid att få grepp om vad jag tyckte och till slut kände jag att ja, jo, den är bra! Men nu, i Drömmar och dilemman faller jag pladask och det är så väldigt roligt att få följa Charlie igen. Jag har suttit ute i solen idag och sträckläst boken, jag ville skratta högt och det är som vanligt helt underbart hur det mördas på rullande band så fort någon står i vägen. Händelserna och karaktärerna är så roliga, finurliga och chockande att det blir en salig blandning som rörs ihop till en fantastisk feel-good. Det här är en bok du inte vill missa! Men först tycker jag du ska läsa första delen. Ha så kul och skratta högt! För det gjorde jag, haha. Fullpott!

Pojken som slutade gråta

4/5 Pojken som slutade gråta

12 maj 2017

Pojken som slutade gråta är den andra boken jag läser av Schulman och nu vet jag att när jag tar upp en bok av henne kan jag vara säker på att få läsa en bra deckare. Det är ett lagom högt tempo och det som Ninni framförallt är riktigt duktig på är att beskriva de små detaljerna i människors beteende och i vår vardag, vilket gör historien väldigt trovärd och nära till verkligheten. Det är en bra blandning av karaktärer och när boken handlar om husbränder blir jag väldigt nära till känslorna, för vem är inte rädd för att hemmet ska börja brinna? Och att en ska brinna inne? Det är en hemsk tanke, och en hemsk verklighet för de som har varit med om det. När jag närmade mig slutet av boken funderade jag först över om det där rafflande slutet verkligen skulle komma - men jodå, visst gjorde det! Och där med råge.

Labyrint. Vägen in

Recension: Labyrint - vägen in av Karin Pasche

23 februari 2017

Jag är så glad över att ha fått läsa den här boken! Jag älskar allt som har med psykologi att göra, tycker att det är väldigt spännande på många olika sätt. Därför visste jag att Labyrint skulle vara en bok i min smak, och jag gillar speciellt berättelsen i denna. Den ger mig så många frågeställningar att fundera på och det gör boken till mer än bara skönlitteratur. Jag brukar vanligtvis ha svårt för tjocka böcker eftersom jag tappar tålamodet när jag ser hur många sidor jag har kvar, haha. Men inte i denna! Det var alldeles för spännande redan från första sidan att jag inte behövde reflektera över hur mycket jag hade kvar, jag bara läste vidare. Jag fattade verkligen tycke för karaktären Julia också, det är en tjej i min smak. Är därför så glad över att det här är första delen i en serie, kan knappt vänta tills jag får läsa fortsättningen!

Liten handbok i konsten att bli lesbisk

Suverän!

14 maj 2018