Användarprofil jonssonsbookworld.blogg.se / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av jonssonsbookworld.blogg.se

Antal betyg: 58
Antal recensioner: 46

Maria : en kvinnlig komikers dagbok - den lagrade so...

Så viktig

20 augusti 2021

Som kvinna var det tungt att läsa Mias texter. Det är så mycket vi har gemensamt, bara genom att vara kvinna. Och jag älskar henne för att hon är så brutalt ärlig och öppen med alla sina tankar, åsikter och erfarenheter. Jag tycker, och har alltid tyckt, att Mia är en helt fantastisk person. Hon är inte bara jävligt rolig, hon tar också upp det jobbiga. Det som de flesta inte vill prata om. Men vet ni vad? Det är dags nu. Det var dags för länge sedan. Och jag känner det som att Mia är en av de som går främst i ledet. Jag är evigt tacksam för det. Jag är så ledsen för allt hon gått igenom. Och jag fick flera gånger pausa i boken för att själv gå och skriva ner tankar och insikter som är kopplade till mitt egna liv. Många gånger är livet så komplext, men Mia förklarar allt så tydligt. För mig personligen är den här ärliga boken startskottet på en förändring. Och jag hoppas att det gäller många, många fler. Den är viktig. Mia är viktig. Det hon gör för oss alla. Det är en så himla viktig bok, så läs den! Det är allt jag har att säga.

De kapabla

Fullpott

20 augusti 2021

Wow, vilken sträckläsningsbok! Det var spännande från första till sista sidan. Jag tycker att det var härligt med så många olika relationer, och det var också som många andra säger - otroligt mycket igenkänning. Det kändes också lite skevt att jag hade sympati för Anna och Johan genom hela boken, oavsett deras handlingar. Och de var ju inte alltid så sympatiska om man säger så, haha.
Men så är det ju, att bakom varje handling finns det en sårbar och vanlig människa med sina egna problem, tankar och känslor som är orsaken till hur en agerar. Det kan ingen ta ifrån dig.
En väldigt annorlunda bok! På ett endast positivt vis. Aldrig har jag läst något liknande, och jag gillade det faktum att det absolut inte var förutsägbart. Fullpott! Och ja, jag kan väldigt väl förstå nomineringen till Årets bok. Det blir även en röst från mig.

Drunkna inte i andras känslor : en våga sätta gränse...

Guld värd

20 augusti 2021

Jag tycker inte att jag kan recensera en sådan här bok som andra böcker, med tanke på att det är en sorts självhjälpsbok. Själva fokus när jag läser är självklart att jag ska få hjälp, insikter, råd och information om hur jag lättare kan leva som sensitivt begåvad (också kallad HSP eller högkänslig personlighetstyp). Men om jag ska säga något om bokens upplägg och om hur den är skriven så tycker jag själv att den är suverän! Det är lättläst, tydligt, bra upplägg och personligt. Maggan och Doris skriver mestadels utifrån egna erfarenheter och det är verkligen guld värt för en yngre person (28 år) som försöker navigera i högkänsligheten. Det var dessutom bara två-tre år sedan jag hörde talas om HSP och insåg att det är jag. Just nu känner jag mig otroligt stabil i min högkänslighet, och i mig själv som person, men det var ändå väldigt tryggt att läsa om hur det kan vara och är i vardagen för oss högkänsliga och jag har absolut fått med mig mycket kunskap. Jag kommer definitivt ha denna bok i hyllan och återkomma till den om jag skulle känna att jag vinglar för mycket och behöver stabilitet och påminnelse om hur jag lyckas att inte drunkna i andras känslor. För det är inte alltid enkelt ska ni veta, men det kan bli lättare!

Magin vaknar

Recension av jonssonsbookworld.blogg.se

20 februari 2018

Magin vaknar är en självklar slukar-bok. Den är snabbläst, lättläst och väldigt spännande, tack vare att vi dras med rakt in i äventyret redan på första sidan....läs mer i bloggen.

Ärren vi bär

4/5 Ärren vi bär - Caroline Engvall

20 maj 2017

En fruktansvärd historia men så viktig att få läsa. Det är så svårt att tänka sig att sådan här brottslighet verkligen sker på riktigt och jag är glad att Caroline tar upp ämnet och gör en kriminalroman av det. Jag hade själv inte koll på att det sker i så stor utsträckning med en sådan organiserad kriminalitet, men nu har jag fått upp ögonen för det och då kan jag åtminstone anmäla om jag skulle råka se något tecken på att någon är utsatt. Vad gäller själva berättelsen i fråga hade jag svårt för att få mig en ordentlig bild av huvudkaraktärerna, jag fastnade inte riktigt för dem och fick ingen tydlig bild av vilka de var som personer. Med det sagt så tycker jag att det är en riktigt bra och fängslande bok, det är nästan så en mår illa under tiden en läser. Dessutom är det första boken i en triologi, jag kan inte ens tänka mig vad som väntar i fortsättningen av historien...

Vattnet drar

4/5 Vattnet drar - Madeleine Bäck

15 maj 2017

Innan jag började läsa den här boken hade jag inte ens läst på baksidan, jag köpte hem den för att jag sett den cirkulera mycket i bokkretsar och eftersom jag är en sucker för allt övernaturligt och läskigt hade jag en känsla av att det skulle vara en bok för mig. Det var helt rätt den känslan kan jag säga! Vattnet drar är något helt nytt från vad jag har läst tidigare och jag gillar det. Det är någonting otroligt spännande och mystiskt över naturens krafter, vilket på ett sätt spelar en stor roll i handlingen. Vi får följa flera olika karaktärer och jag gillar ändå att jag får lite deckar-känsla över det hela, när journalisterna inte bara jagar en bra story, utan också sanningen om vad som egentligen sker i Hofors. Det är väl tur som attan att det är en trilogi, annars hade jag nog gått upp i taket. Nu måste jag ha uppföljaren!

Liten handbok i konsten att bli lesbisk

Suverän!

14 maj 2018

Ja, var början man? Den här boken är fylld av så mycket att det är svårt att beskriva den kort och gott på ett bra sätt!
Recension på bloggen!

Anmäld saknad

Bäst

19 april 2024

Jag har absolut hittat boken/böckerna/serien som har ALLT jag söker i en bok. Anmäld saknad är den fjärde delen i serien om polischef Kate Burkholder och jag blev förälskad redan i första boken. Det är spännande, intressant, skrämmande, fint och samtidigt briljant. Extremt grova brott, det handlar om amishfolket, vilket jag tycker är SÅ intressant att få lära mig om. Kate är en dunderkvinna som inte tar skit och vem fan gillar inte en sådan karaktär? Lite jävlar anamma. Dessutom en komplicerad men ändå enkel relation som byggs upp privat och som pricken över i:et en komplett och klockren grupp av poliser som arbetar nära henne, som ett starkt team av helt olika karaktärer. En perfekt blandning. Gemenskap. Och just det, nämnde jag bladvändare? Jag kan bara säga hatten av och min starkaste rekommendation!

De bortglömda namnens bok

Helt jävla underbar

18 mars 2024

Var börjar jag med att beskriva en sånhär bok? Det var länge, länge sen en bok berörde mig så på djupet och jag älskade den rakt igenom, från början till slut. Det kom tårar kan jag säga. Den var helt underbar, men också så hemsk. Hjärtskärande och fullkomligt medryckande. Jag har en sådan boksmälla att jag är helt vilsen i vilken bok jag vill läsa härnäst. Jag vill nästan läsa den igen, helt ärligt... så bra var den. Vet inte vad mer jag ska säga, jag vill bara hylla. Om du inte har läst den, så gör det!