Användarprofil jonssonsbookworld.blogg.se / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av jonssonsbookworld.blogg.se

Antal betyg: 57
Antal recensioner: 45

Nattkrigaren

Spännande

26 maj 2023

Vilket fantastiskt äventyr! Redan från första kapitlet dras jag in i boken och glömmer tid och rum. Det är så rappt och välbeskrivet, både miljö och karaktärer. Jag är fängslad av känslor och händelserna redan i vår värld, så när vi får möta Skuggriket blir det ett ännu mer uppslukande drama. Här finns de starkaste av känslor, en stor utmaning och en upplösning som har allt. Lättläst, drivande och skarpt!

Bokhandeln i fyrtornet

Underbar

26 maj 2023

En mysig och underbar romanpärla som lockar till skratt och som har ett uns av magi i sig. Jag hade inte så mycket förväntningar när jag läste om boken, men tänkte att det säkert skulle bli mysig läsning. Det var så mycket mer! En historia om utsatta människor, en gammal kärlek, ärr i själen, en mycket väl bevarad hemlighet, sorgliga öden, en ny spirande kärlek, värmande vänskaper och som pricken över i:et - en bokhandel i ett fyrtorn! Vad kan vara bättre? Den värmde mitt hjärta och jag ångrar inte en sekund att jag läste den. Väl värd en röst till årets bok! Jag kommer definitivt läsa mer av Sharon Gosling.

Patient 43

Spännande

4 november 2022

Jag börjar med det läskiga som är att vara 100% ärlig. Det som inte passade mig med boken var att den dels är så tjock, men det är en smaksak såklart! Däremot med det i åtanke så tycker jag även att boken var väldigt utdragen, det var så oerhört detaljerat och inte så många hopp i tidslinjen vilket gjorde att jag tråkigt nog fick väldigt dåligt tålamod och ville bara komma fram till vad som faktiskt skulle hända. Det blev otroligt långdraget vissa stunder, men helt plötsligt, däremot, dök vändningarna upp. Helt plötsligt skedde ögonblick som kastade om hela historien och allt jag hade trott och förväntat mig. Många gånger under bokens gång blir jag golvad av något totalt oväntat, och jag hade aldrig någonsin kunnat förutse den här bokens utgång. Alltså, aldrig! Den är otroligt sjuk, spännande, sorglig, upprörande, mindblowing och så mycket mer. Den är inte lik något jag tidigare läst, så kan jag säga. Jag tror att jag lärde mig mer om psykiska sjukdomar och jag tycker att det är extremt intressant med psykologi och det mänskliga psyket, vilket är anledningen till att jag ville läsa boken. Jag känner mig helt lurad efter slutet, jag vill skratta, jag är i chock och undrar en sista sak: jag hoppas att det ändå inte kan gå till så i verkligheten i Sverige? Eller?
Riktigt spännande bok!

Innan vi visste allt om varandra

Härlig läsning

28 maj 2022

Det är så mysigt och väldigt känslofyllt att vara mitt i den här boken, det finns en värme som går att ta på och en kärlek som är oundviklig. Det händer mycket hela tiden, det är relationer som bildas, tankar som snurrar, känslor som berör. Den oron som Agnes har för olika saker kan jag dock inte relatera till, men kan tänka mig att andra säkert har den och jag blir väldigt frustrerad och vill bara skaka om henne och ta bort den oron som inte hjälper att ha. Det är en bok som är spännande, inspirerande och hoppingivande. Den känns mänsklig, vi får komma väldigt nära Agnes och jag får lust att också vara hennes bästa vän.

Vila i frid

Lysande

2 april 2022

FEM av FEM. Helt fantastiskt! Sååå spännande! Perfekt tema och bra inledning, jag fastnade redan på första sidan. Jag gillar ju psykologi så jag älskar att det finns en sådan twist med i boken! Helt perfekt för min smak helt enkelt. Slukade den hel.

Den sista migrationen

Knockad

23 januari 2022

Jag kan inte minnas sist jag blev så berörd av en bok som jag blev av denna. Så mycket tårar föll och jag vet redan nu att jag inte kommer kunna släppa tankarna på den, någonsin. Det är en historia som jag bär med mig och tänker på ibland. Språket är så poetiskt, vackert, lättläst och samtidigt djupt. Det är så få och små sidor med text, men de innehåller så mycket. Jag får ont i hjärtat men känner också så mycket hopp. Jag kan känna igen mig i klimatångesten och en stark vilja att hjälpa alla djur att överleva i en värld som människan kontrollerar. Jag kan känna igen mig i det mörker som en människa kan ha inom sig, när det känns som att det kvittar om man lever eller dör. Och jag älskar vilken rastlös själ Franny är, att hon inte tillhör normen. Om du ska läsa en enda bok, så är det den här. Den sista migrationen är inte lik någon annan och jag tror inte att det finns någon som kan undkomma känslorna som boken väcker. Den är storslagen! Det är vad den är.

Ett lyckligare år - SIGNERAD AV JONAS GARDELL

Viktig historia

22 september 2021

Mina känslor för den här boken är en endaste stor tacksamhet. För att dessa människor gått före och visat vägen, lidit och KÄMPAT för att vi ska få leva så öppet som vi ändå kan göra idag. Jag är tacksam för att jag får lära mig historien, hur den började. Och jag är tacksam för att Jonas skriver den, lyfter fram den, så att vi kan förstå var och hur kampen började. Med vem och vilka. Nu förstår jag vikten av prideparader och jag längtar om möjligt ännu mer till nästa gång jag får gå. Då ska jag gå stoltare än vad jag någonsin varit och tänka på Pontus, Herman, Ronny och Vanja med flera som inte fick visa sin kärlek lika öppet. Som inte kunde. Denna historia är så viktig! Och den är bra. Jonas är briljant, som vanligt. Med sitt vackra språk och härliga uttryck. Jag som tidigare läst Torka aldrig tårar utan handskar känner igen någon fras här och där som påminner om de böckerna, och jag älskar det. Jag är positivt inställd till hur boken är skriven, nämligen att första delen är en historia om Pontus Wikner och kärlek under sent 1800-tal och i den andra halvan får vi ta del av hur kampen började för homosexuellas frihet under 1900-talet och det var där och då den första demonstrationen blev till. I Örebro dessutom, där jag har bott. Himla mäktigt! Mina tårar rann.

Labyrint. Union

Recension av Labyrint - Union

21 februari 2021

Herregud, vilket slut! Så chockerande men så djävulskt bra! Älskade den.
Mer av recensionen på jonssonsbookworld.blogg.se.
Följ mig på instagram "jonssonsbw" för fler boktips.

Hon som vakar

Recension av jonssonsbookworld.blogg.se

18 februari 2018

Jag rycks väldigt snabbt med i handlingen och blir intresserad av att veta mer om Elena och hennes liv. Det ligger hela tiden en spänning i luften medan dagarna går och hon iakttar familjen Storm mer och mer och försöker pussla ihop hur deras liv och handlingar hänger ihop. Precis som i Carolines förra bok De försvunna blir jag lurad när jag tror mig veta hur det hänger ihop och blir lika överraskad än en gång när trådarna knyts samman. Känslor och relationer är väldigt fint och skickligt beskrivna, det gör att jag blir väldigt berörd av allt som har hänt när boken väl börjar lida mot sitt slut. Riktigt bra!