Du är här: Start / Betyg & recensioner / Eldvittnet

Eldvittnet (Pocket)

(216 röster)

Varför läste jag klart den här?

Per G, 14 december 2012

"Hypnotisören" imponerade inte på mig men "Paganinikontraktet" var ett betydligt lyft. Jag hade ändå inte sådär jättehöga förhoppningar om "Eldvittnet". Alla farhågor besannades: huvudperson utan trovärdighet men med övermänskliga krafter och analysförmåga, en story hopkokad av gamla oförrätter och mord, onödigt detaljerade beskrivningar av våldsscener etc etc. Boken växlar irriterande mellan olika tempus. Mest irriterande är att greppet att använda presens som huvudtempus gör att allting känns som grumliga drömmar. Det kanske låter spännande men det fångar inte mitt intresse i alla fall. Sen avslutas boken med att grundlägga huvudpersonen för nästa bok. Efter att ha läst även den delen så befarar jag det värsta.

Gillar keplers stil

stefan, 5 november 2012

Jag är fast i Keplers stil, gillar hans berättarteknik. Vill inte sluta läsa när jag öppnat hans böcker, lika med denna. Det är inte Strindberg, men det är jag inte ute efter heller. Påminner om filmerna om Beck på något vis. I just den här boken är jag personligen bekant med orterna som det handlar om vilket ger en extra "kick". SPÄNNING! Har bokat nästa bok, vilket för mig är ett bra betyg på den här boken.

Tråkig och onödig läsning

Ankan, 31 oktober 2012

Svårt att hänga med i alla utvikningar och vinklingar. Handlingen fängslar inte, den sämsta av Kepplers böcker. Ordet mjuk är lätt att hänga upp sig på samt all beskrivning av blod, förekommer alltför ofta! Blir det inte bättre än så här kan man sluta köpa böckerna

Saknar en realistisk tråd

PO, 11 oktober 2012

Hoppar mellan svag och stark som läsupplevelse. Ojämn och ofta osannolik i storyn. Språkligt saknar boken djup. (kritiken sammanfattar nog alla Kepplers utgivna böcker som jag läst).