Användarprofil Sandra Petojevic / Betyg & recensioner / Skattbergets hemlighet

Recension av Sandra Petojevic

Skattbergets hemlighet
Inbunden
1 recension

Äventyr i grotta med vänlig persikotjej

20 oktober 2016

Äventyrsboken Ellen och Aron - Skattbergets Hemlighet av Anna Hansson (Whip Media 2016) är en rafflande berättelse om en mystisk tjej som visar sig härstamma från en annan värld. En liten kulturkrock uppstår när Ellen och Aron får veta att hon är född ur en persikokärna, men den lämnas tyvärr snabbt till förmån för det äventyr som uppstår när de ska rädda hennes bror som är fången i en bur i en varm grotta. Språket flyter lätt och boken lämpar sig även för högläsning för barn i förskoleåldern, eftersom den aldrig blir alltför otäck. Dessutom känns figurerna trovärdiga, trots den magiska världen.

Det förekommer även fina svartvita tuschillustrationer av David Téczely, men ibland med besynnerliga proportioner. På en sida sitter tjejen under ett gigantiskt, snudd på otäckt träd som hotfullt lutar sig över barnen, men i texten är det ett helt vanligt träd; inget speciellt med det alls. På en annan sida ser den kortväxte elake mannen snarare svag och ynklig ut, vilket förtar spänningen i texten. Detta är synd på en annars mycket bra ungdomsbok; bättre kommunikation mellan illustratör och författare hade kunnat ge denna barnfantasy toppbetyg, med tanke på att Téczely ritat en riktigt snygg bild på tjejen som knäböjer vid portalen, en illustration som förmedlar mystik och godhet. Boken har ett fint avslut som lovar fler böcker i samma serie, vilket jag ser fram emot, eftersom jag är nyfiken på de barnproducerande persikoträd som det inte berättas mer om här. Denna barnbok får fyra väldoftande persikor av fem.