Användarprofil Max Scharnberg, docent Uppsala universitet / Betyg & recensioner / Korruption i Sverige

Recension av Max Scharnberg, docent Uppsala universitet

Korruption i Sverige
Inbunden
1 recension

Korruption i skolpolitiken

23 december 2016

Jag är kanske orättvis därför att jag främst betonar bokens värde för skolpolitiken. Den analyserar flera andra former för grova oegentligheter. Emellertid har det hänt minst en gång tidigare att en bok ansågs vara så viktig att varje hushåll borde ha ett eget exemplar. Jag hävdar även Kornhalls bok är så viktig att även den borde finnas i varje hushåll. Privatisering av skolorna och idén om "skolpeng" kan lätt missbrukas till osund spekulation där ägarnas vinst går förut för undervisningens kvalitet. Och elever som trodde att de skulle få undervisning i praktiska ämnen (t.ex. som maskinförare) upptäcker att skolan p.g.a. besparingshänsyn inte har köpt in den behövliga utrustningen.
- - Kommuner har generöst delat ut sina skolor till privata personer. Dessa har i sin tur sålt skolorna till stora koncerner, och detta med väldigt stora förtjänster. Samtidigt sker det ett dramatiskt ökande antal skolor där en hög grad av eleverna inte når gymnasiebehörighet efter årskurs 9. Utan debatt eller utredning har vi infört ett system med styckprissättning av elever. Skolor kan te sig bättre genom att rektor beordrar lärarna att ge eleverna högre betyg. Det är tyvärr så att elever som saknar studietraditioner inom familjen missgynnas av en ökad valfrihet.
- - Naturligtvis är det inte möjligt att "Korruption i Sverige" kommer att ges till varje hushåll. Men samtidigt gäller det bokstavligt, att ju mindre en familj i förväg är van vid att läsa böcker och umgås med dem, desto viktigare är det att de får reda på innehållet i just denna bok, och vägledas av det.