Användarprofil Jan Freidun Taravosh / Betyg & recensioner / Tarantula

Recension av Jan Freidun Taravosh

Tarantula
Häftad (Danskt band)

"Den gästvänliga graven utannonseras"

29 december 2016

Okej vänner erkänner gör jag, Tarantula är knivig att komma in i och ordflödet är kopiöst och tar många olika vändningar, det är svårt att veta vad författaren menar alltid, men var det inte så att Bob Dylan fick priset för att han poetiskt lyckats hitta nya uttryck? Efter att ha svishat mig igenom cirka hälften av boken tar jag ett upphåll till en tid då jag inte känner mig neddragen av inre stress.
Tarantula är mycket trevligt att läsa och enskilda fraser sätter sig på hjärnan på ett mycket fascinerande sätt och ger anledning till kontemplation rörande hur mycket ett visst antal ord kan uttrycka - Hela Tarantula känns som en enda lång pingpong match med ord, en romanlång ordlek.
"nej men jag går på bergmanfilmer & jag tycker riktigt bra om stravinskij"

Ovanstående citat är sådant jag läste som trotts att de nu blir draget ur sitt sammang verkligen slog sin rot i mitt sinne med eftetryck, det blir en trevlig syssla att ensam sitta och fundera kring vad för typ av konst och kultur, som är normerande och en sak till som Bob Dylan berörde i Bankett talet den 10e december 2016 om parallellen till Shakespear om vad som är litteratur.

Jag har aldrig riktigt läst någon bok som till sin form liknar Tarantula och jag tycker bara den enkla anledningen gör den utsökt och unik att läsa. Bob Dylan har enligt min mamma blivit radioföljetång i Sveriges Radio, men det är direkt förståligt att det är Memoarer första delen som blivit radioföljetång och inte tarantula. Jag har inte läst hela "Memoarer" inte på flera år har tittat i den, det känndes nu på sistone som att Tarantula känndes mer angelägen att gå in för just nu. Det är mycket häftigt med en tvåspråkig utgåvan och jag önskar att ett liknande upplägg hade förberetts för boken Sångtexter men utfallet blev som så att ingen förläggare kanske tänkt på om en sådan utgåvan hade varit möjlig att publicera i detta nu.
"jag är ju ingen kannibal! Kolla in dig själv!"
Skrivstilen i Tarantula är både kvick och eftertänksam eller bara en botanisering i en ett retrospektivt ordflöde. Det väcker tankar och boken är fascinerade att läsa för även om vissa sentenser kan verka obegripliga fascinerar det här med ordflödet - verkligen! men det gäller att läsaren gör sig mottaglig till denna typ av skrivstil, man får hjälpa den lite på traven genom att inte göra förstora djupdykningar inför varje kapitel
"'Vill du ha jobb?' blev svaret ... det var då jag bestämde mig för att marxismen inte hade svar på allt"