Användarprofil Kim M. Kimselius / Betyg & recensioner / Jakten på den perfekta puben

Recension av Kim M. Kimselius

För mina tankar till Ett år i Provence

1 mars 2017

Att recensera böcker av författare man känner är alltid svårt. Man vill inte ge boken ett dåligt betyg, ändå tvingas man ibland göra det. Jag är ärlig i alla lägen, oavsett vem det är som har skrivit boken. Därför blev Kristina Svensson lite nervös när jag lagt ut på Instagram att jag läste boken. "Hjälp!" blev hennes kommentar. Här kommer min ärliga recension av Jakten på den perfekta puben.

Det här är en bok som tar läsaren med till Wales, olika pubar och miljöer. Den lär dig också vad som gäller när du flyttar till ett nytt land. Vilka papper som behövs, hur du skaffar arbete, bostad med mera.

Boken utspelar sig i staden Cardiff och dess sköna omgivningar, som vi lär känna genom Kristinas humoristiska berättelser. Kristina börjar arbeta som vetenskapsinspiratör på Technical Science Center (TQ). En besöksattraktion med olika interaktiva experimentstationer. Hennes huvudsakliga arbetsuppgift är att skriva manus och genomföra olika vetenskapliga föreställningar inför publik. Att läsa alla tankar som rör sig i Kristinas huvud innan hon ska utföra en ny arbetsuppgift, utan att egentligen veta så mycket om den, får mig att le och tänka "Kristina i ett nötskal".

Den författare jag har lärt känna är en person som har huvudet fullt av idéer och inte är rädd för att förverkliga dem, utan kastar sig in i nästa projekt utan en tanke på vad som kan hända. Hela boken genomsyrar författarens livsenergi, och viljan att klara det hon ger sig in på. Det är inte utan att jag ibland tänker på Peter Mayles bok Ett år i Provence. En bok jag älskade att läsa. Precis som den här.

Jakten på den perfekta puben tar dig med på cykelturer runt om i Wales och du får inte bara uppleva landskapet, utan även alla vedermödor som kan inträffa när du ger dig ut på okänd mark. Kristina har ett sätt att berätta så att det känns som om hon sitter bredvid och berättar just för dig.

En humoristisk bok om en plats på jorden som jag nu lärt känna lite bättre tack vare Jakten på den perfekta puben. Läs den!