Användarprofil E / Betyg & recensioner / Den högkänsliga människan : konsten att må bra i en överväldigande värld

Recension av E

Teoretiskt underbyggd men bitvis alltför "djup"

14 november 2017

Efter att ha lyssnat på en podd om högkänslighet köpte jag denna bok för att läsa mer i ämnet och för att eventuellt få reda på om jag själv kanske är en högkänslig person eller har några högkänsliga drag. Boken som helhet är intressant och välskriven och de "självtester" och övningar som finns i boken är mycket användbara för att lära känna olika sidor av sig själv (oavsett om man är högkänslig eller ej). Jag uppskattade definitivt de handfasta tips som beskrevs gällande hur man vårdar, hanterar och eventuellt bearbetar sina högkänsliga drag. Jag skulle gärna ha sett att boken innehöll fler sådana råd som man kan använda sig av i det dagliga livet. Jag tycker att boken ibland blir lite väl "djup"och att den i vissa avsnitt därför tappar en del av förankringen till det vardagliga livet och dess utmaningar för högkänsliga individer. Jag hade till exempel mycket svårt att relatera till bokens sista kapitel som fokuserade på själ, tro och ande då jag absolut inte är "andligt" lagd - kapitlet ifråga kändes således inte alls aktuellt för mig men kan säkerligen vara läsvärt för andra. Flertalet gånger kände jag dock igen mig mycket väl i bokens beskrivningar och jag upplevde det som skönt att få vissa känslor och beteenden "bekräftade" som fullkomligt rimliga ur ett högkänsligt perspektiv. Allt som allt skulle jag rekommendera denna bok till personer som funderar på om de har högkänsliga drag eller till de som av någon annan andledning vill lära sig om högkänslighet. Boken är helt klart läsvärd!

13 av 13 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.