Användarprofil M / Betyg & recensioner / Saga Book One

Recension av M

Saga Book One
Inbunden (Hardback)

Underbart romantiskt äventyr för vuxna läsare!

2 mars 2018

Det här är en bok för vuxna läsare! (Så ge den inte till era barn). ;)

Jag är ej insatt i grafiska noveller, utan läser "vanliga" böcker. Jag är ej något fan av sci-fi & rymdtema. Star Wars för mig är trevlig underhållning, men den ger mig ingen "wow"-känsla. Däremot gillar jag fantasy som Harry potter, sagan om ringen, och romantik som Outlander & Jane Austen
Är du som jag, som ej gillar sci-fi men tycker om en riktigt bra kärlekshistoria, Då kommer du troligen att sugas in i den här lika mycket som jag. Är du Sci-fi älskare, så får du Sci-fi kryddad med något nytt & annorlunda. Det är riktigt bra fascinerande & nervpirrande läsning!

Trots serieformen så känns det som att läsa en textbok. Den kan bli riktigt djup & poetisk. illustrationerna är väldigt talande & det är lätt att förstå vad karaktärerna tänker. Jag har inte boken än men har sett den i handeln. Den ser riktigt snygg ut, med blanka och färgrika sidor. Den innehåller 18 nummer/kapitel, vilket är 3 volymer. Hela serien är en sammansatt historia (så börja på kap 1). Jag har läst att författaren har en plan & vet hur sista kapitlet kommer att sluta, vilket för mig betyder att den ej kommer att "rinna ut i sanden" som en typisk TV-såpa.

Handlingen har toner av shakespeare & förbjuden kärlek. Ett kärlekspar från två olika sidor av ett tusenårigt krig, där de olika sidorna känner evigt hat för varandra, hittar varandra och får en dotter som de försöker uppfostra på bästa sett i en kaotisk värld. Familjen är jagad av båda sidor då myndigheterna är rädda att ett avslöjande om deras "onaturliga" relation och barnets existens, kan få lokalbefolkningen att ifrågasätta kriget.
Historien är lätt att följa då bokens universum är nära vårt eget samhälle. utomjordingarna är mänskliga och sticker bara ut för att tex. en har vingar och en annan horn, så det blir aldrig konstigt/obekvämt att läsa för en som ej är van vid rymdtema. Den är mer åt fantasy hållet med magi, än åt Sci-fi som har mycket med teknik. universumet påminner mig lite om filmen Avatar.

Det finns massor av torr/svart humor, (Tänk i stil med serierna "Nemi" & "Lenore" eller brittiska komedi-filmer som "Hot fuzz"), Det är roliga småsaker som att t.ex. när en robot blir född så består dess navelsträng av en tvkabel. Den är samhällskritisk och kan bita ifrån, (men inte på ett störigt sett), då den hintar mot känsliga ämnen som missfall, abort, hbtq personers acceptans i samhället, korruption i politiken, trafficking, pappaledighet m.m.

SAGA har också liknats med "Game of thrones" då ingen karaktär är helt svart & vit. Man vet aldrig om ens favoritkaraktärer överlever eller ej. Det är flera gånger som jag har känt att jag verkligen hade älskat en fiende-karaktär fullt ut om det ej vore för att den råkar jaga favorit paret. Det är också en del naket, både i humoristiska och romantiska scener. Sedan skadar det ej heller att huvudpersonerna, d.v.s. själva kärleksparet, är ögongodis för både kvinnliga och manliga läsare.