Användarprofil @Barnboksfamiljen på instagram / Betyg & recensioner / Dubbeldeckarna och fallet med de mystiska stölderna

Recension av @Barnboksfamiljen på instagram

Män, män, män

3 mars 2018

Serien verkar vara en populär serie i Norge som den norska motsvarigheten till LasseMajas detektivbyrå. Men jag tycker nog vi kan fortsätta läsa LasseMaja eller andra barndeckare som redan finns på bokmarknaden. Även om det finns positiva inslag i denna boken så blir jag rätt irriterad av boken. Även om Dubbeldeckarna består av Viktor och Tilde - så består ALLA biroller av män - alla utom en - Tildes mamma som står för mathandling och vaniljbullsbaket i boken. Men massa män som jobbar som poliser, polismästare, bagare, bonden och hans gårdskarl, byggarbetare, farbror som är privatdeckare, bägge skurkarna. T.om okänd statistkaraktär när dubbeldeckarna springer genom staden är - just det - man. Män män män. Enbart. Utöver det är ALLA karaktären i boken vita - rätt heterogent samhälle verkar Elvestad vara där boken utspelar sig. Sedan är jag ingen skribent - men van högläsare och min känsla är att t.ex LasseMaja, Emil Wern, Arkelogdeckarna-böckerna är mer välskrivna när jag läser. Bättre flyt.

Så nej, jag är inte så imponerad av denna nya serie.

Men positivt är att Horst är fd utredare och på det sättet verkar väva in en del polis/utredningskunskaper vilket gör historian mer intressant ur flera perspektiv. Böckerna är även rikligt illustrerade - mer än övriga barndeckare för denna åldersgrupp och jag tycker illustrationerna av Sandnes är riktigt fina. Sedan väver boken in en del faktakunskaper också - men jag tycker ändå Widmarks sätt att väva in nya ord till barnens ordförråd bräcker Horst.

Får se om vi ger andra delen "Fallet med skattkartan" en chans eller inte.