Användarprofil Saga Höök / Betyg & recensioner / Children of blood and bone. Solstenen

Recension av Saga Höök

Children of Blood and Bone - Solstenen

3 mars 2018

Children of Blood and Bone: Solstenen är första delen av Tomi Adeyemis efterlängtade trilogi som utspelar sig i en Nigeria inspirerad värld och är full av starka karaktärer, intressanta gudar och magi. Det är en känslofull och mäktig roman berättad ur olika perspektiv. Vi möter kraftfulla karaktärer som Zélie, när hon var barn fick Zelie se sin egen mamma mördas av kungens soldater av enda anledningen att hon var en maji, alltså en person som kan använda sig av magi. Prinsessan Amari som är trött på inte vara den person hon själv vill vara, trött på att leva innanför slottet och reglernas ramar och hur förfärligt halva befolkningen behandlas. Kronprinsen som velar mellan vad som är viktigast för honom, han själv eller kungariket?

Solstenen handlar främst om dessa ungdomar från olika bakgrunder som ger sig ut på ett äventyr för att föra tillbaka magin, men även om förtryck, makt, olika typer av relationer, vikten av vänskap och hur ens familj kan vara både ens styrka och/eller svaghet. Det var intressant att se hur de olika karaktärerna och relationerna utvecklades och förändrades under bokens gång. Vissa relationer gillade jag inte lika mycket som andra men tillskillnad från hur det brukar vara för mig när jag läser böcker gjorde alla relationer mig intresserad vilket var kul. Jag uppskattade verkligen inslagen av Yoruba, orden och fraserna tillförde verkligen mer till historien och att Yoruba, ett språk jag inte har kommit i kontakt med innan, fick vara det magiska språket var riktigt häftigt! Det var roligt att lära sig nya ord och korta meningar under läsandet. :) Boken är klassad för unga ungdomar men tror den skulle hitta en plats i allas hjärtan, oavsett ålder. Children of Blood and Bone påminner lite om Marie Lus serie Den unga eliten så ifall du som jag gillade Den unga eliten kanske det här är en ny serie att slänga sig in i. Längtar redan tills när nästa bok kommer ut och vad spännande att boken även ska bli film! Hoppas de hittar skådespelare som passar bra.