Användarprofil A / Betyg & recensioner / Detta barn skall leva : Helene Holzmans sanna berättelse om krigsåren 1941-1944

Recension av A

Viktiga perspektiv och spännande berättelse

13 mars 2018

Till skillnad från många andra livsberättelser från andra världskriget skildrar inte den här boken livet i ett koncentrationsläger, utan det nätverk bland civila medborgare som aktivt jobbade för att hjälpa fångar. Helene Holzmans man och ena dotter grips och avrättas vid nazisternas intrång i Litauen. Trots att nazisterna även är ute efter henne och hennes enda kvarvarande barn, vägrar hon att fly när möjligheten finns. Mot allas råd stannar hon kvar och väljer istället att trotsa regimen och aktivt ställa sig på de utsattas sida.

Det som gör historien stark är inte bara de dramatiska, gripande och spännande händelser som skildras, utan även författarens öppna och ärliga sätt att beskriva omvärlden nyanserat. Det vore lätt att låta sin sorg och ilska över att få sin familj mördad mynna ut i en hatisk bok, men istället fokuserar Helene på kampen att försöka bistå så många medmänniskor som möjligt. I hennes bok finns det plats för både det bästa och lägsta i människan (vilket även inkluderar de tyska soldaterna), och berättelsen ger också viktiga perspektiv på hur den civila befolkningen förhöll sig till förföljelserna.

Helene Holzman själv är troligen den person som vi alla önskade att vi vore, men som få av oss egentligen är. Även om författaren varken överdriver eller underdriver sin egen insats, är det svårt som utomstående att inte imponeras av både det mod och den humanism som driver både henne och hennes överlevande dotter. Även om civilbefolkning under andra världskriget ofta - och ibland välförtjänt - fått utstå mycket kritik och skam för sin passivitet, kan böcker som dessa hjälpa till att visa att situationen sällan var lätt för vanliga medborgare heller, och de som valde att ingripa gjorde detta med fara för sitt eget och sin familjs liv.

Boken i sig är inte mästerligt skriven. Det är en vanlig privatperson och inte en professionell författare som står bakom. Men det spelar mindre roll, utan kanske ger det snarare en mer autentisk känsla till de smått ofattbara livsöden som beskrivs.