Användarprofil A / Betyg & recensioner / Ingens mamma : tolv kvinnor om barnfrihet

Recension av A

Idén är bättre än boken

13 mars 2018

Denna får 4 stjärnor, mestadels för att antologin fyller något som tidigare varit ett svart hål.

Fortfarande kan det vara problematiskt (framförallt för kvinnor) att uttalat och aktivt välja att avstå från barn. Inte bara berättelserna här, utan även en snabb googling på Internet, visar att många frivilligt barnfria får utstå kommentarer, närgångna frågor och ibland ren ilska och surhet över sina beslut. Det är märkligt, men barnfrihet tycks vara en av vår tids sista tabun.

Därför hade jag sett fram emot en bok lik denna. Jag hade hoppats på en antologi där vanliga kvinnor från olika delar av samhället får chans att ge sin syn på ett liv utan barn. Jag hade hoppats på flera berättelser som alla kunnat ge perspektiv och bryta ned en del fördomar som rör kvinnor och moderskap. Istället tycks berättelserna vara lite väl hastigt nedklottrade och de flesta av dem saknar ett tydligt syfte. En del var dock intressanta och de kunde ge både intellektuell syn på sina livsval samt ge viktiga perspektiv på några av de dilemman som kan uppstå. Men rent generellt liknade historierna mer rätt alldagliga blogginlägg, där åtminstone en berättelse kändes så flamsigt skriven att jag inte orkade läsa mer än bara några stycken.

Likaledes reagerade jag också på att många av författarna var väldigt noga med att uttrycka att de tyckte om barn - till och med älskade barn och att få umgås med barn. Kan det vara så att fördomarna om barnfria kvinnor såsom hårda, kalla, omänskliga barnhatare är så stark att även de som inte själva vill skaffa barn ändå känner ett behov av att ta avstånd från fördomarna? Men, undrar jag då, innebär inte det att man då samtidigt befäster andra fördomar? Och istället gör det än svårare för kommande kvinnor att få göra personliga val i fred utan att bli påklistrad en massa påhittade egenskaper?

Jag hoppas att vi i framtiden kan få en mer nyanserad bild på kvinnor, moderskap och livsval, och kanske kan denna bok hjälpa till att bana vägen för det. Men jag hade hellre sett en mer välskriven, genomtänkt och reflekterande bok där samtliga medverkande kvinnor hade haft något vettigt att säga. Jag tror att det hade gett större möjligheter att krossa fördomar.