Användarprofil @Barnboksfamiljen på instagram / Betyg & recensioner / Agalias Väktare. Eliona

Recension av @Barnboksfamiljen på instagram

Fantasybok i magiskt landskap

15 april 2018

Detta är första boken i fantasyserien Agalias väktare som handlar om den magiska världen Agalia och dess olika riken. Varje riken har en grupp väktare som har som uppgift att skydda olika kungligheter i de olika rikena. Varje väktare har tre magiska krafter och i denna boken får vi följa Eliona - en av riket Miranias väktare som precis fått sin första magiska kraft och ger sig ut på en resa för att finna sina två andra krafter.

A uppskattade denna boken mycket - speciellt all magi - boken är eftertänksam men det händer tillräckligt mycket för att vara spännande. Han ville absolut läsa vidare på kvällen och på morgonen så var första frågan efter frukost om vi kunde fortsätta läsa. När han lekte under dagen så tillverkades Miranias sigill på en legoplatta som blev till en sköld. Så uppenbarligen fångades A av boken.

Under högläsningen upplevde jag vissa stycken lite stolpiga att läsa, men överlag fungerade det helt ok. Boken är också främst tänkt för barn att läsa själva och då kanske samma stycken upplevs helt olika?

Boken väver in många begrepp på ett tydligt sätt, och även om det magiska landskapet är olikt från vårt så introduceras vi smart till pollinering och dess betydelse.

Jag som förälder blir också lite frågande varför en bok som handlar om dessa väktare behöver väva in hur huvudkaraktären inte tycker hon är lika vacker som övriga kvinnliga karaktärer i boken på flera ställen - om boken hade haft en manlig huvudkaraktär hade man då skrivit med de funderingarna också? Jag förstår att de antagligen är för författaren vill lyfta fram att alla duger som de är och att alla är vackra i någons ögon. Men jag tycker det blir lite avigt ändå - men det är enbart vid fåtal ställen så jag tycker boken fungerar ändå.