Användarprofil Barnboksfamiljen / Betyg & recensioner / Handbok för superhjältar. Ensam

Recension av Barnboksfamiljen

Handbok för superhjältar. Ensam
E-bok (EBook)
1 recension

Bra fortsättning med fin twist & cliffhanger

1 maj 2018

Misstänker att det är fler än oss som längtat efter att del 3 av Handbok för superhjältar ska släppas? Nu är den äntligen här och vi läste den i en stöt igår. En bra serie som handlar om Lisa - en mobbad tjej som utvecklas till superhjälte när hon hittar "handbok för superhjältar". Nu har vi kommit till del 3 och även om staden älskar hennes superhjältejag "Röda masken" så är hon lika ensam som vanligt så fort hon tar av sig sin superhjälteuniform. Som vanligt är illustrationerna verkligen mitt-i-prick för att både locka och behålla målgruppen. Precis rätt illustrerat och fint att se en mångfald av människor representerade. I allt vad det gäller kön, ålder, hudfärg och kroppsstorlek. Berättelsen är den mest spännande hittills - både för barnet som läser och i vårt fall även föräldern som läser högt för barnet. Enda som blir jobbigt är att boken avslutas med en riktig cliffhanger som gör att det är svårt att invänta nästa bok. Men den har också en väldigt härlig och hoppgivanze twist på slutet, men den får ni läsa själva. Jag hade lite svårt för stället i boken när Lisa låter mer imponerad över utsikten vid Max's utflyktsmål än vad hon egentligen är. Alltså jag förstår att det egentligen handlar om att hon måste fejka för att inte röja sin superhjälteidentitet så jag försöker att inte läsa in så mycket i det. Men min magkänsla säger ändå att jag gärna hade velat se det stycket omskrivet på ett annat sätt, jag börjar tänka på när tjejer talar ner sig själva eller verkar mer imponerade än de är för att värna killars egon. Men samtidigt tycker jag att jag är lite orättvis när jag tänker så, för själva upplägget där är skydd av superhjälteidentiteten. I övrigt är ju serien toppenbra, så jag tycker boken förtjänar en femma i betyg.