Användarprofil Jan Christer Wahlin / Betyg & recensioner / Kris och framgång : mitt halvsekel i politiken

Recension av Jan Christer Wahlin

"Lejonkungen" blir statsminister (nästan)

2 maj 2018

Recension av Lars Leijonborgs bok "Kris och framgång - Mitt halvsekel som politiker". En självbiografi med publiceringsår 2018.

Memoarböcker av politiker, varav flera f.d. partiledare,
kommer ofta nu för tiden. Lars Leijonborgs bok är en pusselbit i nutidshistorien.

Höjdpunkten i boken är beskrivningen av de tre riksdagsvalen där Lars Leijonborg är partiledare. 1998 får Folkpartiet ett uselt valresultat. Under kommande mandatperiod växer kraven på hans avgång. Men valet 2002 blir en stor framgång för Folkpartiet med över 13 % av rösterna. Det är i slutet av valrörelsen detta år som han kom att kallas för "Lejonkungen". Allianspartierna hade möjlighet att bilda regering med Lars Leijonborg som statsminister. Detta satte dock Centern stopp för. Det berodde nog på deras dåliga val vilket hade inneburit att de skulle få dålig utdelning av ministerposterna.

Jag anser att detta är en välskriven bok som avslöjar en hel del om vad som händer bakom kulisserna. Vi något tillfälle i boken trasslar han dock in sig i en sifferexercis som bara politisk nördar kan uppskatta.
Det är betydligt mer intressant att ta del av Lars Leijonborgs intryck av några politiska personligheter som t.ex. Olof Palme, Anna Lindh och Carl Bildt. Boken är också nyskapande genom att inte beskriva allt i kronologisk ordning utan i stället tar fram periodvisa händelser i Lars Leijonborgs liv. Att köpa denna bok är en god investering. Lars Leijonborg skriver i sitt slutord av boken att "Den starkaste känslan som kommer över mig när jag tänker tillbaka på mitt hittillsvarande liv är tacksamhet. Jag är tacksam mot Gud och människor för kärlek, utmaningar, upplevelser, lärdomar¿"

Jan Wahlin, Värnamo