Recension av Barnboksfamiljen

Ester Tagg och Den flygande holländaren
E-bok (EBook)
1 recension

Normkreativ och väldigt spännande.

18 juni 2018

Idag har jag och A läst första boken om Ester Tagg (kommer bli tre st).
Ester är en 10-årig tjej med mycket GO i, hon blev som liten bebis lämnad på barnhemmet Silverskeden. Det enda hon har kvar efter sina föräldrar är en skattkarta med ett flygande skepp ritad på. En dag läser hon att skeppet "den flygande holländaren" ska landa i staden - ett skepp som visar sig vara exakt likadant som det avbildade skeppet på Esters karta - sedan tar historian fart.
Både jag och A tyckte att denna boken var riktigt bra. Åslund känns som en väldigt duktig författare, boken känns kvalitativt skriven med bra struktur. Tillsammans med en väldigt bra handling som är spännande och innehållsrik. Jag gillar hur Åslund väver ihop spännande yttre händelser tillsammans med Esters egna tankar och upplevelse av situationerna. Det skapar en spännande historia som också har ett djup.
Boken har många kvinnliga karaktärer på ställen man inte skulle förvänta sig traditionellt, så Åslund verkar skriva för att vidga normer och vågar ge många kvinnor med olika personligheter plats i berättelsen - 👍! Karaktären Kapten Stålhjärta är väldigt rolig att läsa kring. En stark hård kvinna som ställer krav om lydnad, men också rättvis och "slåss inte on hon inte måste" - hon har hedern i behåll - eller nåja hon "är ju ändå en pirat". Och i kommande böcker verkar vi även få stöta på Kapten Amelia Sorgmantel som verkar vara en läbbig typ....
Som förälder ler jag lite i smyg när jag ser illustrationen som avbildar piraternas frukostkö - en brokig skara pirater minst sagt. Illustrationerna känns verkligen mitt i prick - samma Ester Tagg och övriga karaktärer man lär känna i texten återfinns i illustrationerna som förstärker berättelsen. A tyckte det hade varit bättre
om illustrationerna hade färg också.
Boken är rik på illustrationer och borde även passa som högläsning i förskoleklass och sista året på förskolan.
A tyckte att boken var riktigt spännande och bra. Åslund skriver även med ett nyanserat språk - det är lättillgängligt för läsaren och förståbart - men innehåller också en hel del begrepp som utmanar ordförrådet. Men de orden får vi i ett sammanhang som gör att vi tar till oss orden - istället för att inte förstå. Snyggt! Oftast så hittar jag något jag tycker är mindre bra med böcker, men denna boken är verkligen välarbetad och genomtänkt. Vi gillade den skarpt och kommer definitivt läsa kommande delar - vi hoppas att det blir mer än tre.
Ett måste för bibliotek och skolbibliotek att köpa in - också ett hett tips som sommarpresent till barn som behöver motivation att hålla uppe läsningen under sommaren. Tummen upp!