Användarprofil Villivonkansbooks / Betyg & recensioner / Mysteriet på Asthall

Recension av Villivonkansbooks (Örebro)

Mysteriet på Asthall
Inbunden
1 recension

Mysig pusseldeckare

6 juli 2018

Året 1920 tar Louisa Cannon anställning hos den berömda familjen Mitford på Asthall Manor. Som barnsköterska och sällskap till Mitfordsystrarna får Louisa tillgång till en ny värld. Ihop med den äldsta systern Nancy upptäcker Louisa livet utanför Asthall. Ett mord sker på sjuksköterskan Florence Nightingale Shore på ett tåg och Louisa och Nancy är snart intrasslade i mordhärvan. 🐴
Jessica Fellowes har tidigare skrivit böckerna om Downtown Abbey. Jag har tyvärr inte läst dem än, men däremot sett hela serien som jag tycker väldigt mycket om. Hade höga förhoppningar på Mysteriet på Asthall på grund av detta och det lever den lätt upp till. Jag är mycket förtjust i tidsperioden boken utspelas under med den glittriga glamorösa överklassen i kontrast mot den stora massan fattiga. Louisa får ett lite lättare liv när hennes arbete på Asthall Manor börjar, även fast det är mycket jobb med barnen. Men där kommer inte hennes farbror Stephen åt henne, så han kan låta henne betala av hans skulle. Boken är trevlig att läsa, den känns som en blandning mellan Downtown Abbey och Agatha Christie och känns som ett skolboksexempel på en pusseldeckare. Små ledtrådar pytsas ut med jämna mellanrum, men inte förrän slutet närmar sig anar jag rätt vem mördaren är. Men det är så mycket mer än bara en deckare, det är stark vänskap, kärlek och livet på 1920-talet. Jag är nyfiken på var vänskapen mellan Louisa och polisen Guy tar vägen, kommer de få ihop det framöver. Tempot är lite lagom lugnt men blir aldrig segt, det händer hela tiden något intressant som fångar mitt intresse. Är väldigt sugen på att läsa fortsättningen på denna mysiga välskrivna bok, men vill även läsa Downtown Abbey och se hur böckerna skiljer sig mot serien. Jessica Fellowes författarskap var en riktigt härlig ny bekantskap som gav mersmak!