Användarprofil @Barnboksfamiljen på instagram / Betyg & recensioner / Apelsinträdgården

Bästa boken om utmattningssyndrom

11 juli 2018

Detta är en bok som handlar om en familj där mamman(som vanligt) är sjuk med utmattningssyndrom. Enligt oss är denna en av de absolut tydligaste böckerna för familjer i ämnet, och framförallt ger den även en verktyg för att hantera familjelivet.
Då författaren i denna boken pedagogiskt beskriver hur det finns en apelsinträdgård där alla människor har var sitt apelsinträd. På trädet kommer det nya apelsiner varje dag och dom ger oss ork att göra saker. Mamman i familjen har under en tid plockat för många apelsiner från sitt träd som gjort att det nu faktist bara växer 12 st apelsiner per dag och de ska räcka hela dagen! Med en tydlig typ av tabell har illustratören gjort en riktig bra bild som visar vad olika aktiviteter kostar i apelsiner, mina tankar går till bildstöd utarbetat av en arbetsterapeut just kring den delen i boken. Och det menar jag som en komplimang!
Med hjälp av historian har vi här hemma kunnat använda apelsin-metaforen också. T.ex har jag just nu en sjukskriven vän på besök på lantstället och med hjälp av boken har vi kunnat förklara för I varför det är viktigt att hon måste få gå undan utan att bli störd och vila då hon har väldig få apelsiner osv.
Berättelsen är också bra och I har velat läsa den på eget initiativ flera gånger. Något vi uppskattar är att barnet i boken inte är så "duktig" och förstående genom boken, utan agerar ut och skriker. Vilket något många barn faktiskt gör i jobbiga perioder och säkert kan relatera till. Men boken levrerar såklart lösningar och förståelse efter det, men fortfarande bra att låta det finnas med i boken tycker vi!
Författaren skriver att boken är menad att fungera som ett stöd för barnfamiljer där någon är sjuk i utmattningssyndrom, men jag skulle nog vilja säga att boken är riktigt bra stöd för ALLA människor (även vuxna!) för att bli bättre medmänniskor. De flesta jag känner som är eller varit sjuka med utmattningssyndrom möter väldigt mycket oförståelse, med hjälp av denna boken kan både barn och vuxna få möjlighet att förstå och stötta sin omgivning bättre. Om det så handlar om förskolepedagogen som precis kommit tillbaka för att arbetsträna efter sin sjukskrivning eller förälderns kompis som hemma hos oss denna veckan. Riktigt bra bok med vackra illustrationer! Rekommenderar!