Användarprofil J. Hansson / Betyg & recensioner / Alla kan lyckas med sina studier : 10 verktyg för bättre resultat och högre välbefinnande

Recension av J. Hansson

En liten diamant för studenter

8 september 2018

Det finns så väldigt många olika typer av självhjälpsböcker och en del riktar sig så klart till studenter. Jag själv har varit student och är numera verksam i den akademiska sektorn och följer därför den facklitteratur som kommer ut. Denna bok var en mycket positiv överraskning och jag kan varmt rekommendera den. Det finns ett par saker som jag speciellt uppskattar med boken och som gör att jag vill rekommendera den. Den tar ett brett grepp vilket inkluderar stresshantering, målhantering, vanebeteenden, inlärningsbeteenden, kreativitet etc. Det skulle kunna vara en omöjlig bok eftersom varje område i sig är stort men författaren är genomtänkt i sin strategi och gör det möjligt genom att:
- för varje område ge en kort bakgrund, om syftet och vad forskningen säger på området
- gå igenom relevanta tekniker på ett konkret och koncist sätt
- relatera det praktiskt till studier och studentens livssituation.

För den nyfikne finns det generöst med referenser för den som vill söka sig vidare.

För dig som student så innebär det att du kan välja vilka områden du vill börja med och välja även tekniker som passar dig. Om du så bara anammar 1/4 av alla tekniker och rekommendationer som finns så skulle jag tro att du kommer att få utdelning på den insats du sätter in.

En annan aspekt som gör att jag respekterar denna boken är författarens hållning och tonläge. Resonemang karaktäriseras av både tydlighet och nyanser. Boken är ingen "hejaklacksbok" som säger att du kan lyckas med vad du vill bara du följer bokens råd och det är ingen bok som okritiskt hyllar teknikerna i superlativ. Det är sakligt, nyanserat och även kritiskt när forskningsslutsatserna verkar vara övergeneraliserade jämfört med vad experimenten fångar. Den fördummar inte heller läsaren och säger inte det mest uppenbara som en del böcker så gärna gör.

Rekommenderar den varmt till studenter. Önskar att det hade funnits en sådan här bok när jag var student.